Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

Status
Not open for further replies.
Re: Go2sky for Norwegian

Dette blir den nye hverdagen. Markedskreftene rår, og vi skal alle ha billige billetter.
Som amerikanerne sier: "something got to give".
Naivt å tro at sikkerheten blir like godt ivaretatt. Vet vi har forumister som snart kommer med innspill om at all statistikk viser at det er tryggere å fly. Statistikk fanger ikke opp slike episoder som dette før de blir en del av statistikken. Det har vært mange stygge episoder som lett kunne endt opp i ulykker.
Teknologisk utvikling har foreløpig klart å maskere et stort underliggende problem.

Jeg ser folk som tilogmed kjører med barna rundt i billige små Audi A4 osv selv om dette er langt farligere enn i en trygg Mercedes GL. Jeg ler av tullinger som tenker kun på besparelser.. En venn av min mor kjørte firmabilen til OSL for å spare penger selv om flytoget er noe sånn som 300 ganger tryggere.

Når er det Luftfartstilsynet etterforsker og når er det Havarikommisjonen?

Luftfartstilsynet tar incidents og Havarikomisjonen tar det som er deffinert som accidents, enkelt forklart.

When the following terms are used in the Standards and Recommended Practices for Aircraft Accident and Incident Investigation, they have the following meaning:

Accident. An occurrence associated with the operation of an aircraft which takes place between the time any person boards the aircraft with the intention of flight until such time as all such persons have disembarked, in which:

a) a person is fatally or seriously injured as a result of:
— being in the aircraft, or
— direct contact with any part of the aircraft, including parts which have become detached from the aircraft, or — direct exposure to jet blast,
except when the injuries are from natural causes, self-inflicted or inflicted by other persons, or when the injuries are to stowaways hiding outside the areas normally available to the passengers and crew; or

b) the aircraft sustains damage or structural failure which:
— adversely affects the structural strength, performance or flight characteristics of the aircraft, and — would normally require major repair or replacement of the affected component,
except for engine failure or damage, when the damage is limited to the engine, its cowlings or accessories; or for damage limited to propellers, wing tips, antennas, tires, brakes, fairings, small dents or puncture holes in the aircraft skin; or

c) the aircraft is missing or is completely inaccessible.

http://www.emsa.europa.eu/retro/Docs/marine_casualties/annex_13.pdf

Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16

I følge en Norwegian-ansatt, så har LN-NII fra og med i dag piloter fra Norwegian, og ikke Go2Sky.

Nja. Floy DY1020 i dag for 3 gang paa en maaned med Go2Sky crew. For oppstart paa ENGM gikk flyet i svart. Satt paa 1C aa fikk med meg litt av hva som skjedde da cockpitdoor car aapen. Tydelig at de diskuterte om APU (mulig om hvem som hadde glemt aa slaa inn apu gen). Ingen info til cc som ble staaende aa se rart paa hverandre. Resten av turen gikk som normalt.

Da er Aftenposten på saken:

Ikke når de lar pressetalsmannen slippe unna med en sånn uttalelse:
"Kommunikasjonsleder Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter episoden overfor Aftenposten, men mener at motorene på flyet ble slått av fordi pilotene ventet på klarering for avgang."
Enten er LSN fullstendig inkompetent eller så står han og lyver. Uansett så har ikke Aftenposten gjort noe som helst quality control når de trykker slik svada uten videre kommentar.

Dette er grunnen til at mine barn ikke får lov å fly Norwegian.
Om ikke flygerne har skrevet rapport så må vel cabin ha gjort det.
Hvis ikke det er tilfelle så blir jeg enda mer skremt.
Jeg er stygt redd for at det fort kan bli verre.

Litt spennende at de rullet 230 meter, og så tok av senere uten å bruke hele banen. Tviler også sterkt på at de gjorde en ny takeoff calculation, da de ikke hadde noen forutsetning for å vite nøyaktig hvor mye bane de hadde igjen. Med andre ord var de testpiloter da de satt takeoff thrust, på en bane som allerede er kort for en middels tung 800. Dette kunne endt med store tap av menneskeliv..

Ikke når de lar pressetalsmannen slippe unna med en sånn uttalelse:
"Kommunikasjonsleder Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter episoden overfor Aftenposten, men mener at motorene på flyet ble slått av fordi pilotene ventet på klarering for avgang."
Enten er LSN fullstendig inkompetent eller så står han og lyver. Uansett så har ikke Aftenposten gjort noe som helst quality control når de trykker slik svada uten videre kommentar.

Jeg reagerer på følgende sitater fra Aftenposten:

"Luftfartstilsynet er orientert

Luftfartstilsynet har fått en kopi av det slovakiske flyselskapets rapport til Norwegian om hendelsen, og avdelingsdirektør Jan Petter Steinland sier at hendelsen er svært uvanlig:..."

...
"... Han (avdelingsdirektør Jan Petter Steinland) sier at slovakiske myndigheter har ansvaret for å følge opp Go2sky i denne saken. Norwegian hadde leid inn fly og piloter fra Go2sky. Norwegian skal påse at Go2sky oppfyller kravene i leieavtalen."

Så passasjerene på dette norskregistrerte Norwegian flyet hadde egentlig booket sin tur fra Kristiansand til Oslo med et slovakisk flyselskap???
Ble de gjort oppmerksomme på dette da de booket turen?

For meg virker det som ansvarsfraskrivelse fra Luftfartstilsynets side.

Dette er grunnen til at mine barn ikke får lov å fly Norwegian.

Du kommer til å sitte våken mange netter når barna dine drar på sin første backpacking-tur ute i den store verden. :)

Luftfartstilsynet har fått en kopi av det slovakiske flyselskapets rapport til Norwegian om hendelsen, og avdelingsdirektør Jan Petter Steinland sier at hendelsen er svært uvanlig:..."

...
"... Han (avdelingsdirektør Jan Petter Steinland) sier at slovakiske myndigheter har ansvaret for å følge opp Go2sky i denne saken. Norwegian hadde leid inn fly og piloter fra Go2sky. Norwegian skal påse at Go2sky oppfyller kravene i leieavtalen."

Så passasjerene på dette norskregistrerte Norwegian flyet hadde egentlig booket sin tur fra Kristiansand til Oslo med et slovakisk flyselskap???

Om dette stemmer er det hårreisene...

Du kommer til å sitte våken mange netter når barna dine drar på sin første backpacking-tur ute i den store verden. :)
Hehe, der har de vært gitt. Med gode råd fra sin far har de dekket store deler av verden allerede. Yngste var i Sydney for ikke lenge siden. :-)

Før i tiden sa man " There is nothing like a free lunch."
Dette gjelder i høyeste grad i luftfarten.
:fly

...

Hjelpes. Så det har ingenting å bety at flyvningen var en norsk innenriksflyvning?

Velkommen til en globalisert luftfart og alt det den måtte bringe [emoji107]

Skremmende, og det er jo ikke akkurat tillitsbyggende for Luftfartstilsynet. Spør du meg bør det være en selvfølge at vårt eget luftfartstilsyn følger opp saker som omhandler innenriksflyvninger i Norge, uavhengig av hvor kreativ leie- og eierskapsstrukturen i det gjeldende flyselskap eller den gjeldende flight er.

Skremmende, og det er jo ikke akkurat tillitsbyggende for Luftfartstilsynet. Spør du meg bør det være en selvfølge at vårt eget luftfartstilsyn følger opp saker som omhandler innenriksflyvninger i Norge, uavhengig av hvor kreativ leie- og eierskapsstrukturen i det gjeldende flyselskap eller den gjeldende flight er.

Nå er saken i alle aviser, senest i Dagbladet.

Sandaker Nilsen bagatelliserer etter min mening hendelsen og sier at "Interne tiltak vil bli iverksatt"

Hallo - dette skjedde 4. November og ikke 4. desember!

Jeg hadde forventet at Sandaker Nilsen (som i følge en avis ikke kjenner nasjonaliteten på de to pilotene !?!) hadde sagt følgende:

De to pilotene ble umiddelbart tatt ut av tjeneste på grunn av brudd på Norwegian sine sikkerhetsrutiner. Norwegian besluttet at piloter fra det aktuelle selskapet, med umiddelbar virkning, ikke skulle benyttes før ALLE forhold omkring denne hendelsen var klarlagt.

Den siste uken har jeg reist med Widerøe, SAS, Brussel Airlines og British Midland Regional. Jeg har følt med 100% trygg. Havner jeg i et Norwegain fly og hører kapteinen annonsere på et hjelpeløst engelsk, vil jeg ikke slappe av før flyet har landet trygt

HEHE VG briljerte med å skrive 1500 fot i artikkelen sin :D

Jammen? Så lenge det er billig så.

Tenker bare wahoo, nå var billettene så billig at jeg fikk lyst til å fly til TOS....

Alle har litt utfordringer.

Status
Not open for further replies.
Back