Germanwings A320 krasj i Frankrike

PARIS — As officials struggled Wednesday to explain why a jet with 150 people on board crashed in relatively clear skies, an investigator said evidence from a cockpit voice recorder indicated one pilot left the cockpit before the plane’s descent and was unable to get back in.

A senior military official involved in the investigation described “very smooth, very cool” conversation between the pilots during the early part of the flight from Barcelona to Düsseldorf. Then the audio indicated that one of the pilots left the cockpit and could not re-enter.

“The guy outside is knocking lightly on the door and there is no answer,” the investigator said. “And then he hits the door stronger and no answer. There is never an answer.”

He said, “You can hear he is trying to smash the door down.”

“So far, we don’t have any evidence that points clearly to a technical explanation,” the official said. “So we have to consider the possibility of deliberate human responsibility.

New York Times: http://www.nytimes.com/2015/03/26/w...column-region&region=top-news&WT.nav=top-news

Når man ikke trodde det kunne bli mer tragisk så kan det vise seg at det dreier seg om et selvmord.. Jeg håper inderlig det ikke stemmer.

Fra pprune:
I am a A320 Captain for a UK operator.

Whilst not wanting to discuss cockpit door procedures, I think it should be clear to those reading this thread that it requires a conscious person and a deliberate action of someone inside the flight deck to lock someone out and prevent entry to the flight deck.
 
Last edited:
Virker som om en pilot har vært på toalettet, døren har vært låst og den andre har fått et illebefinnende slik at han har vært død/ bevisstløs/ ikke hatt mulighet til å åpne døren - evt. han har ønsket å styrte flyet. Siden døren inn til cockpit er terrorsikker så er det ikke mulig for noen å åpne døren fra utsiden og da har man åpenbart et stort problem.

Spørs om det ikke nå kommer krav om at en av kabinbesetningen skal være inne i cockpit når en av pilotene er ute - slik at det alltid er to der inne. Sannsynligheten for at to stykker får illebefinnende mens en av pilotene er på toalettet er ekstremt liten.
 
Last edited:
Kjenner ikke A320, spesifikt, men med en bevisstløs pilot i cockpit, skal det være mulig å komme seg inn. Er vedkommende derimot våken, har vedkommende enkelt mulighet til å nekte tilgang.
 
Eller at døra har gått i vranglås. Ifølge media har det vært noen slike episoder med A320.

Poenget med kreve at en av kabinbetjeningen er inne i cockpit når en av pilotene er ute er jo der i alle tilfelle - også når en av pilotene ønsker å styrte flyet.
 
Virker som om en pilot har vært på toalettet, døren har vært låst og den andre har fått et illebefinnende slik at han har vært død/ bevisstløs/ ikke hatt mulighet til å åpne døren - evt. han har ønsket å styrte flyet. Siden døren inn til cockpit er terrorsikker så er det ikke mulig for noen å åpne døren fra utsiden og da har man åpenbart et stort problem.

Spørs om det ikke nå kommer krav om at en av kabinbesetningen skal være inne i cockpit når en av pilotene er ute - slik at det alltid er to der inne. Sannsynligheten for at to stykker får illebefinnende mens en av pilotene er på toalettet er ekstremt liten.

Dørene på A320 er laget slik at den alltid kan åpnes fra utsiden, med mindre man aktivt hindrer dette fra cockpit. Man trykker inn koden, deretter går det en alarm i cockpit. Dersom man ikke aktivt hindrer adgang så åpnes døren etter noen sekunder.

Panelet ser slik ut: http://www.efbdesktop.com/airplane-general/sys-1.3.1.html

Dersom bryteren dyttes til "lock" så hindres adgang fra kabinen i 5-20 minutter (Dette kan defineres selv av flyselskapet). "lock" kan når som helst oppheves ved å flytte til "unlock".

Dersom piloten hadde fått ett illebefinnende ville man lett fått tilgang til cockpit.

Manualen (Fra Royal Jordanian): http://nicmosis.as.arizona.edu:8000...l_PDF_N_FCOM_RJA_TF_N_EU__20130329_DSC_25.pdf

Disclaimer: Er ikke pilot.
 
Last edited:
En annen ting er vel også at et illbefinnende ikke umiddelbart forklarer den uventede nedstigningen ?

Kan vel selvfølgelig ha rukket å gi kommandoen før man eventuelt besvimer/dør, men rare tilfeldigheter i så fall.
 
Dørene på A320 er laget slik at den alltid kan åpnes fra utsiden, med mindre man aktivt hindrer dette fra cockpit. Man trykker inn koden, deretter går det en alarm i cockpit. Dersom man ikke aktivt hindrer adgang så åpnes døren etter noen sekunder.

Panelet ser slik ut: http://www.efbdesktop.com/airplane-general/sys-1.3.1.html

Dersom bryteren dyttes til "lock" så hindres adgang fra kabinen i 5-20 minutter (Dette kan defineres selv av flyselskapet). "lock" kan når som helst oppheves ved å flytte til "unlock".

Dersom piloten hadde fått ett illebefinnende ville man lett fått tilgang til cockpit.

Manualen (Fra Royal Jordanian): http://nicmosis.as.arizona.edu:8000...l_PDF_N_FCOM_RJA_TF_N_EU__20130329_DSC_25.pdf

Disclaimer: Er ikke pilot.


Dersom dette gjelder generelt for A320, og det også var tilfellet på denne maskinen. ( Noe jeg altså ikke aner om er tilfelle eller ikke. )

Da er jeg i så fall overrasket over at man fortsatt i flere medier peker på illbefinnende som en sannsynlig teori.
Dersom personen som er igjen i cockpit aktivt må blokkere inngang, så synes jeg det passer veldig dårlig sammen med teorien om et illbefinnende.
 
Dersom personen som er igjen i cockpit aktivt må blokkere inngang, så synes jeg det passer veldig dårlig sammen med teorien om et illbefinnende.

Ikke bare aktivt blokkere døra, men også aktivt iverksette nedstigning. Flyet skal ikke bare starte nedstigning av seg selv hvis MCPen er stilt på 38.000 fot. Uten at jeg kjenner detaljene på A320, så må man iallefall aktivt endre høyde i MCP panelet før flyet på autopilot starter nedstigning på 737 - et fly jeg har bedre detaljkunnskap om. Illebefinnende forklarer ikke de to handlingene i sammenheng overhodet.
 
Jeg husker ikke hvilket flyselskap, men har registrert flere ganger at en av flyvertinnene har gått inn i cockpit når en av pilotene går på do el.
Flyr ukentlig med Ryanair og Norwegian, så det er mest sannsynlig en av disse.
Er dette en generell regel, eller på eget initiativ av flyselskapet?
 
Det er avhengig av system og selskapsrutiner. Sålenge man har videokamera som viser hvem som står foran døren en det i Europa ikke krav til at en fra kabinbesetningen skal gå inn i cockpit. Sikkert noen selskap som har krav til det likevel.
 
Det er avhengig av system og selskapsrutiner. Sålenge man har videokamera som viser hvem som står foran døren en det i Europa ikke krav til at en fra kabinbesetningen skal gå inn i cockpit. Sikkert noen selskap som har krav til det likevel.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe generelt krav til videokamera heller. Vet at f.eks FR har en regel om at en fra kabinen skal være i cockpit dersom en flyger forlater.

Det gir fortsatt ingen mening at flyet skulle begynt nedover ved et illebefinnende med mindre det var en bevisst og motbydelig handling. Styrmannen var nyansatt med rundt 600t totaltid. Kapteinen var erfaren.
 
Etter slike ulykker kommer det som vanlig et hav av teorier om årsak, og alle disse "ekspertene" melder seg - mange av de med svært begrenset kunnskap om feltet.

Når det gjelder denne påstanden / teorien om låst flight deck dør ( det heter ikke cockpit på Airbus-språket ) - så kan den normalt nødåpnes gjennom spesiell prosedyre utenfra. Men samtidig kan den manuelt stenges innenfra. Ut over dette ønsker jeg ikke her på et åpnent forum å si mer omkring rutiner og begrensninger, da det er safety-relatert stoff.

Det er videre påpekt at FO kun hadde 600 timer, og var forholdsvis uerfaren. Den videre etterforsking får vise om det er noen sammenheng.

Voice recorder og DFDR er funnet ( dog sterkt maltrakterte ). Det er min erfaring at man likevel vil ha gode muligheter til å få ut nødvendig info herfra ( de tåler enormt mye før informasjonen ikke er mulig å hente ut ) - og inntil da blir alt annet bare spekulasjoner.

Tally-Ho
 
Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe generelt krav til videokamera heller. Vet at f.eks FR har en regel om at en fra kabinen skal være i cockpit dersom en flyger forlater.

Jeg mente ikke at det er krav til kamera, men på de typene jeg har fløyet uten hadde vi prosedyre på at en fra kabin skulle være i cockpit om en av pilotene gikk ut.

Hvordan selve dørmekanismen på Airbusen fungerer er offentlig tilgjengelig informasjon, men hvilke prosedyrer det enkelte selskap har er en intern sak.
 
Når det gjelder denne påstanden / teorien om låst flight deck dør ( det heter ikke cockpit på Airbus-språket ) - så kan den normalt nødåpnes gjennom spesiell prosedyre utenfra. Men samtidig kan den manuelt stenges innenfra. Ut over dette ønsker jeg ikke her på et åpnent forum å si mer omkring rutiner og begrensninger, da det er safety-relatert stoff.
De som vil vite mer om de to kodene (normal og emergency), samt tre-veis cockpit switch (unlock - norm - lock) og sammenhengen mellom disse modene, kan lese om dette i dokumentet Manual fra Fra Royal Jordanian et par poster lenger oppe.
 
Obligatorisk kamera har vært diskutert, på samme måte, og som en del av, live datastrøm til bakken. Kostnadene er vel det begrensende foreløpig men de vil gå ned i takt med bedre teknologi. Etterhvert vil det trolig bli obligatorisk på nye fly.

At det kommer et påbud om kabincrew i cockpit etter dette også i Europa og ellers, er vel rimelig sannsynlig når støvet har lagt seg .. Synes heller ikke dette er urimelig og er en 'billig' måte å plugge det som er et lite hull. Milkroskopisk selvfølgelig, men det er der og publikum vil nok følge aktiviteten ved cockpitdøra nøyere enn før .. Tipper flere selskaper vil innføre dette internt temmelig raskt.

En av analytikerne på CNN sa noe fornuftig i går (!) og det var at hvis piloten ble syk i cockpit, vil vedkommende normalt gi fra seg en eller annen form for lyd, enten et stønn eller annet. Det er ikke kommet informasjon som indikerer at noe var hørbart. Selvfølgelig ikke en 'hundreprosenter', men verdt en tanke .. :(

Uansett ... forferdelige greier uansett hva som skjedde ...

Just my five :68:
 
Siste melding nå fra franske etterforskere går ut på at flyet ble styrtet med vilje av co-piloten.....tragisk.
 
Akkurat sett pressekonferansen fra franske påtalemyndighetene om opptakene fra voicerecorderen live på tysk TV...
Det var kapteinen som har forlatt cockpitten og andre styrmann er igjen... Descent ble aktivert bevisst... styrmannen er å høre puste helt til slutt... kapteinen ber om tilgang via bordtelefon så å banke på døra... det er å høre oppkall fra flygelederne flere ganger... til slutt er det å høre terrengvarsel, at noen sparker/slå hard mot cockpitdøra, et hard slag som om flyet treffer først noe annet, også selveste crash...
dessverre...
 
Back
Top