Tjukk oppdatering er sikkert og visst! Kan ikke se videoen da den kanskje krever tysk IP adresse?
Etter 17 år i fransk luksus, i alt fra museumsgjenstander som kun holdt sammen av gammel vane og teip til siste mote, har jeg enda tilgode å se eller høre noe tilnærmende den oppførselen til FCU (der man styrer autopiloten fra) de her referer til. Hvis den oppførselen er en "ting" skulle en jo tro at det er noe som kunne skje andre også og ikke bare dette bestemte flyet... I tillegg vil ikke en Airbus autopilot (i A320-serien, ihvertfall) forandre høyde av seg selv bare fordi en annen høyde stilles inn på FCU, med mindre man i tillegg velger en annen vertikal modus for autopiloten.
Greit nok at de sier at granskingen ikke skal utføres med tanke på skyld, men også i 'just culture' verden er der noe som heter 'culpability' (skjødesløs/villet handling eller noe i den duren). Det er ikke det samme som skyld og betyr kun at en som flyger ikke kan gjøre som en vil for så å trekke 'sikkerhetskortet' for å rettferdiggjøre en bestemt handling (riktignok vanskelig i denne saken).
Det ser jo ut som de til slutt og rest er etter det faktum at skyld vel ble tillagt annenflygeren uten håndfaste bevis, kan en vel si, siden ingen vet hva som faktisk skjedde da der ikke finnes billedlige bevis eller hva man nå tenker må til. Dermed trekkes vel menneskerettigheter og den slags også inn, og så er der vel en bok som skal selges ser det ut til...