Please check with a United agent for pricing information.
As of 8:03 a.m. on September 12, United flight UA1005 on September 12 at 10:25p.m., is delayed due to operational difficulties.
Now departs: 9:00 a.m. on September 13 from Lima, Peru (LIM)
Now arrives: 5:35 p.m. on September 13 at New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Please be at the gate for boarding prior to original scheduled departure time of 10:25 p.m., as the departure time could be revised again.
Du har rett på kost og losji så fremt de ikke klarer å hoste opp et fly som kan gå samme kveld som opprinnelig avgang. Du får nok ingen EU-godtgjørelse på United-flygninger intra-Amerika, men du kan sende en klage til dem i etterkant. Er du heldig, gir de deg en voucher for flyreiser e.l. Du kan jo også høre om de kan gi deg et bedre sete/flytte deg opp en klasse som plaster på såret. Funket for meg tidligere i år.
Jeg tror UA har vist om denne forsinkelsen lenge. Svaret får jeg/vi senere. Jeg tror nemlig de tenker å fly med samme personnell oppover som nedover, og har dermed lagt inn ca. 12 timers hviletid = forsinkelse for passasjerene.
Er ikke sikkert det er planlagt selv om det er som du skriver. Endringer av flytype på din flight eller forrige kan jo medføre for få crew, eller at crew som allerede er i LIM har blitt syke eller lignende?
Klager har kjøpt en sammenhengende reise med forskjellige flyselskap. Nemnda viser til billetten, der det fremkommer at flygningene skulle foretas med SAS, United Airlines og American Airlines. At billetten er utstedt av SAS endrer ikke dette. Det følger av Montrealkonvensjonen artikkel 36 nr. 2 at det er det enkelte selskap som er ansvarlig for sine flygninger.
American Airlines flygning fra Los Angeles til San Francisco ble forsinket slik at klager ikke rakk sin videreforbindelse. Et eventuelt ansvar for forsinkelsen påligger American Airlines. Flygningen fant sted i USA. EU-forordning 261/2004 får ikke anvendelse på en slik flygning.
I henhold til Montrealkonvensjonen artikkel 19 er flyselskapet ansvarlig for skade som skyldes forsinkelse, med mindre det godtgjør at det har tatt alle forholdsregler som med rimelighet kan forlanges for å unngå skaden, eller at dette ikke har vært mulig for dem. Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at forsinkelsen skyldtes restriksjoner i luftrommet. American Airlines kunne således ikke unngå forsinkelsen. Forsinkelsen gir etter dette ikke rett til erstatning.
Hvem er ticketing carrier? Dersom det er SAS så ville jeg hørt med de, men ikke hatt for store forhåpninger.
På generelt grunnlag så får du ikke kompensasjon når forsinkelsen skjer utenfor EU, med mindre det involverer et selskap registrert i EU/EØS.
En nemndavgjørelse som går på akkurat dette: https://fly.transportklagenemnda.no...ehandlet-i-moete-nr.-1-15-den-26.-januar-2015
Selv om dommen går på en innenriksflight i USA så gjelder det samme prinsippet.
United, 016-billett.
Poenget burde vel være at man kom frem forsinket. Hvor det skjedde, burde, i min verden, ikke ha noe å si.
Noen form for kompensasjon syns jeg vi bør få, dog nå begynner jeg å tvile...
Du kan prøve å sende en klage til United Customer Service, er du heldig så får du gavekort på framtidig reise med United, eller ekstra bonuspoeng (Dersom du bruker United MilagePlus). Jeg klagde til de angående en annen sak, forventet å bli avfeid men fikk 2x150 USD i vouchere.