Generelle spørsmål/tips om å reise med Qatar

Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hei!

Jeg kom hjem for noen få dager siden fra en tur til Sør-Afrika med Qatar.

Alle mine oppgraderingsforsøk både ved innsjekk og ved gate på OSL ga som ventet ingen suksess, men det var noe muffens med hele historien. Det begynte ved innsjekk. En litt urutinert jente sa at det var to ledige seter i biz, og jeg fikk umiddelbart hjerteklapp. Hun måtte imidlertid tilkalle en overordnet for å få frigitt ett av setene til meg, men da fikk pipa en annen lyd. Setene var visst booket likevel. ???

Ved gate spurte jeg nok en gang om det var mulig å få en oppgradering. Kanskje noen no-shows? Den samme dama som fortalte at de to ledige setene egentlig var opptatt likevel, erklærte at det ikke var noen no-show. Alle biz hadde møtt opp. Ombord i flyet oppdager jeg tre ledige seter i biz. Håpefull og uerfaren spør jeg pursen (som allerede hadde vært bortom meg og knelende ønsket meg velkommen ombord "nice to have you back Mr Robert".. litt kleint og litt fint på samme tid, det der), om jeg likevel kunne oppgraderes siden det var tre ledige seter på biz. Hun sier at hun ikke har myndighet til det, men tilkaller en fyr med refleksvest fra gaten. Han forteller meg at det er tre ledige seter i biz, to usolgte og en no-show. Men nå er det for sent. Jeg skulle spurt om dette i gaten. Jeg forklarer at jeg gjorde det, men at jeg da fikk en helt annen informasjon enn hva han nå kommer med. Han blir tydelig brydd, og lirer av seg en lang og pinlig regle med unnskyldninger som er det bare er vondt å høre på. Det er jo ikke hans skyld at noen andre i systemet har rota det til.

Eller er det faktisk slik at Qatar ikke oppgraderer for hverken miles eller credits? Jeg og samboeren har nå tilsammen 10 bom av 10 mulige. Kanskje bare uflaks, eller er det policy ikke å oppgradere? På papiret ser jo Gold superbra ut, men nå har det sneket seg inn en liten ubehagelig tvil her. Og det er litt trist, for jeg er jo super-fan, og vil så gjerne fortsette å være det.

Er det noen med gode erfaringer der ute som kan redde meg fra tvilens skyggedal?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg hadde sendt en Mail til QR å bedt om en redegjørelse. Kan ikke ha så mye rot i systemene sine.
Vil heller tro det er en annen grunn de ikke vil fortelle deg om som er årsaken. Åpenhet er ikke deres sterkeste kort.

Selv har jeg fått oppgradering på 5/5 forespørsler, men har da aldri spurt til/fra OSL.

Hvilken booking klasse hadde du?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Ja, det kan virke som det er en annen forklaring enn den offisielle. Jeg hadde bookingklasse Y. Kan det være årsaken?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hei!

Jeg kom hjem for noen få dager siden fra en tur til Sør-Afrika med Qatar.

Alle mine oppgraderingsforsøk både ved innsjekk og ved gate på OSL ga som ventet ingen suksess, men det var noe muffens med hele historien. Det begynte ved innsjekk. En litt urutinert jente sa at det var to ledige seter i biz, og jeg fikk umiddelbart hjerteklapp. Hun måtte imidlertid tilkalle en overordnet for å få frigitt ett av setene til meg, men da fikk pipa en annen lyd. Setene var visst booket likevel. ???

Ved gate spurte jeg nok en gang om det var mulig å få en oppgradering. Kanskje noen no-shows? Den samme dama som fortalte at de to ledige setene egentlig var opptatt likevel, erklærte at det ikke var noen no-show. Alle biz hadde møtt opp. Ombord i flyet oppdager jeg tre ledige seter i biz. Håpefull og uerfaren spør jeg pursen (som allerede hadde vært bortom meg og knelende ønsket meg velkommen ombord "nice to have you back Mr Robert".. litt kleint og litt fint på samme tid, det der), om jeg likevel kunne oppgraderes siden det var tre ledige seter på biz. Hun sier at hun ikke har myndighet til det, men tilkaller en fyr med refleksvest fra gaten. Han forteller meg at det er tre ledige seter i biz, to usolgte og en no-show. Men nå er det for sent. Jeg skulle spurt om dette i gaten. Jeg forklarer at jeg gjorde det, men at jeg da fikk en helt annen informasjon enn hva han nå kommer med. Han blir tydelig brydd, og lirer av seg en lang og pinlig regle med unnskyldninger som er det bare er vondt å høre på. Det er jo ikke hans skyld at noen andre i systemet har rota det til.

Eller er det faktisk slik at Qatar ikke oppgraderer for hverken miles eller credits? Jeg og samboeren har nå tilsammen 10 bom av 10 mulige. Kanskje bare uflaks, eller er det policy ikke å oppgradere? På papiret ser jo Gold superbra ut, men nå har det sneket seg inn en liten ubehagelig tvil her. Og det er litt trist, for jeg er jo super-fan, og vil så gjerne fortsette å være det.

Er det noen med gode erfaringer der ute som kan redde meg fra tvilens skyggedal?

Det høres veldig rart ut. Det er jo bedre for de å bli noen av dine poeng enn å fly tomme seter. Ekstrakostnaden med catering er jo minimal. Var det de to bakerste setene mellom dassene som var ledige? De er vel ofte blokkert?

(En liten digresjon - Hos Swiss er det null problem å oppgradere for cash etter boarding, noe jeg var vitne til i sommer. Crewet kom løpende med bankterminalen. Jeg vet ikke hvordan det er med andre selskaper.)
 
Last edited:
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Det høres helt likt ut som det jeg opplevde hos SAS for et par uker siden. De ville ikke oppgradere til plus fordi det var fullt. Vel ombord kunne vi se (og få vite av purser) at 20 av 56 seter var tatt.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Reiste DOH-OSL for noen dager siden. To i reisefølget oppgraderte til business med poeng på transfer desk, tror begge hadde gullstatus. Business var for øvrig smekkfull.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Ja, det kan virke som det er en annen forklaring enn den offisielle. Jeg hadde bookingklasse Y. Kan det være årsaken?


Y er blant høyeste klasse i øko så den burde vært veldig tilgjengelig for oppgradering.

O Q T var de klassene jeg tenkte på i et tidligere innlegg
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Det høres veldig rart ut. Det er jo bedre for de å bli noen av dine poeng enn å fly tomme seter. Ekstrakostnaden med catering er jo minimal. Var det de to bakerste setene mellom dassene som var ledige? De er vel ofte blokkert?

Helt enig - må jo bare være fint at jeg ønsker å kvitte meg med Qmiles. Men hvis jeg skal utøve en av mine favorittsysler som hobbyparanoid, kunne jeg kanskje klare å innbille meg at siden jeg først forsøkte oppgradering på nettsiden og på telefon med Qcredits, som uansett blir verdiløse om få dager, kan det ha gitt meg et midlertidig svartelistemerke for oppgraderinger. Qcredits kan jo ikke forlenges i tid - så hvorfor gi bort et biz-sete helt gratis? Men forhåpentligvis er dette helt ville tanker fra en rallende gærning ;)

Nei, det var ikke de to bakerste setene som var ledige - pussig nok.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Pleier Qatar å være greie med ombookinger? Jeg bestilte en tur før jul og i etterkant har det dukket opp ledige seter på et tidligere fly på siste legget, noe som kunne gitt meg 1,5 time mindre på BKK. Sendte akkurat en mail til nordicagentsupport@no.qatarairways.com.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hvis noen lurer så skulle Qatar ha 3100 + 1700 NOK i diverse avgifter for å endre dette. Med andre ord ganske mye penger å heller svi av på BKK i 1,5 time.

Noen sjanse for å få oppgradert en av leggene med penger? Er det evnt ved innsjekk eller gate jeg bør spørre?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Qatar kjører nå en kampanje hvor man kan tjene tredoble Qmiles. Men når jeg logger inn finner jeg ikke denne kampanjen under "my offers"... Noen andre som har funnet den?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Qatar kjører nå en kampanje hvor man kan tjene tredoble Qmiles. Men når jeg logger inn finner jeg ikke denne kampanjen under "my offers"... Noen andre som har funnet den?

Dukka opp hjå meg i alle fall.
 
QR A330 ny C kabin?

Har lest litt ymse om Qatar sine A330, og at de skal oppgraderes..? Noen som vet noe?
Har booket C fra OSL med A330, og er forberedt på gammel kabin, ligger også inne med dette. Men ifølge Qatar sine nettsider er de igang med oppgradering.
 
Re: QR A330 ny C kabin?

Gammal biz-class:

A330-200: A7-ACL, A7-AFL, A7-AFM
A330-300: A7-AEB, A7-AED, A7-AEE, A7-AEI, A7-AEO

Med andre ord er det kun 8 fly som gjenstår.
Men når det er sagt, så kan hverken den gamle eller den nye (sjølv om den er mykje bedre enn den gamle) konfigurasjonen konkurrera mot A350, A380 og B787-konfigurasjonen.
 
Re: QR A330 ny C kabin?

Konge, takk! :)

Ja vi har 787 og 350 på de andre fligtene våre, er kun OSLDOH som er A330 :D
Overlever nok uansett! ;)
 
Re: QR A330 ny C kabin?

Konge, takk! :)

Ja vi har 787 og 350 på de andre fligtene våre, er kun OSLDOH som er A330 :D
Overlever nok uansett! ;)

A330 mellom OSL og DOH? Har du booka ein av dei nye ekstra-flightane?
Kvifor valgte du ikkje ein av dei vanlege B787-flightane? :)
 
Re: QR A330 ny C kabin?

A330 mellom OSL og DOH? Har du booka ein av dei nye ekstra-flightane?
Kvifor valgte du ikkje ein av dei vanlege B787-flightane? :)

Ja, en av de nye ekstra-flightene! Vurderte å booke 787'en fra OSL, men den går såpass tidlig så har bare ett fly å gå på fra SVG da.. Så måtte bli den som går 14:55! :)
 
Re: QR A330 ny C kabin?

Ja, en av de nye ekstra-flightene! Vurderte å booke 787'en fra OSL, men den går såpass tidlig så har bare ett fly å gå på fra SVG da.. Så måtte bli den som går 14:55! :)

Det er sjølvsagt for seint no, men for oss som flyr ut frå SVG/BGO så er CPH eit alternativ eg har brukt fleire gonger. Dei har kveldsflightar som reiser i 10-tida på kvelden :)
 
Re: QR A330 ny C kabin?

Det er sjølvsagt for seint no, men for oss som flyr ut frå SVG/BGO så er CPH eit alternativ eg har brukt fleire gonger. Dei har kveldsflightar som reiser i 10-tida på kvelden :)

Unngår CPH så langt det lar seg gjøre - ikke så fornøyd med service osv der :P
 
Back
Top