Generelle spørsmål/tips om å reise med Qatar

Generelle spørsmål om å reise med Qatar

PH-BXA

Hvilken service er det du benytter deg av som du ikke er fornøyd med?
Er det ikke stortsett gå av flyet, vente/lounge, skanne BP (pip), gå ombord??? Hvilket service behov trenger du?
 
Last edited:
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg skal for første gang fly Qatar til Bangkok i april. Til min store overraskelse fikk jeg mail nå med setereservasjon.

Flyr alltid DY og TG, men til 2900 kr bakerst med burhønsene og meget gode avgangstider så var saken biff.

Jeg er jo meget skeptisk til dette, håper noen har lyst til å dele litt erfaringer:
1. Hvordan er servicenivået ombord ift Thai på økonomi? Rett ut: er de rause med serveringen?
2. Hvordan er det å manøvrere seg rundt på flyplassen i Doha? Jeg har 50 minutter connection videre, så nytter ikke å somle.
3. Hvis det er ledig på business, får man mail om dette? Noen erfaringer med prisnivå for å oppgradere?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg skal for første gang fly Qatar til Bangkok i april. Til min store overraskelse fikk jeg mail nå med setereservasjon.

Flyr alltid DY og TG, men til 2900 kr bakerst med burhønsene og meget gode avgangstider så var saken biff.

Jeg er jo meget skeptisk til dette, håper noen har lyst til å dele litt erfaringer:
1. Hvordan er servicenivået ombord ift Thai på økonomi? Rett ut: er de rause med serveringen?
2. Hvordan er det å manøvrere seg rundt på flyplassen i Doha? Jeg har 50 minutter connection videre, så nytter ikke å somle.
3. Hvis det er ledig på business, får man mail om dette? Noen erfaringer med prisnivå for å oppgradere?

1. Har berre flydd TG Y, men flydd mykje QR C i tillegg til venner på samme fly i QR Y så mitt grunnlag er noko vagt. Men, hvis eg skal tolka deira erfaringar rett så er spesielt QR B787 eit forholdsvis trangt fly i Y. Servicenivået omtrent likt, begge med like middelmådige matrettar. TG kanskje eit litt meir "varmt" personell, men det er kanskje basert på at eg i utgangspunktet er svak for Thailand :) Uansett, trur ikkje forskjellen er enorm. Er prisforskjellen mindre enn f.eks. 500.- hadde eg nok kanskje vurdert TG.

2. Veldig enkelt å navigera seg rundt, MEN du kan risikera "a long walk" frå ankomstgate til transit-område til avreisegate igjen. I tillegg kan transit-securityen til tider være ganske kaotisk og uoversiktelig. Den tar dog ikkje lang tid, då den nærmest er som formalitet å rekne (treng ikkje ta ut laptop, toalettsaker osv. osv.)

3. Hvis det er mange ledige seter så kan du få ein mail i forkant med tilbud om å oppgradere til C, dette ligger som regel på rundt 4-5k per segment (ikkje verdt det i mine auger, med tanke på kor billige C-billettar QR sel).
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg har akkurat flydd til Doha og venter på boarding til BKK. Skal tilbake samme vei om 9 dager. Vi landet 25 min for sent pga sen avgang fra tåkeheimen, men med mine 2t 45m var det ikke noe problem. Som sagt er sikkerhetskontrollen bare for syns skyld og gikk utrolig fort. Sekken som gikk tre runder gjennom på OSL klarte seg med én her, uten å ta ut noe.

1. Servicenivået virker ganske bra, selv jeg ikke utnyttet meg veldig av det i dag da jeg sov de første 4 timene. Da jeg våknet stod de ved setet mitt med en slags baguett og en cola.
2. Flyplassen er oversiktlig, transferskilt hver 50m og så er det bare å finne gaten.
3. Jeg fikk ikke noe mail om oppgradering, men spurte på billettkontoret. Han fikk ikke oppgradert meg fordi jeg hadde transfer videre med Bangkok Airlines, men sa det lå på ca 10000,- hver vei. Helt uaktuelt for meg da jeg kunne flydd C hele veien for 12000 da jeg bestilte.

Kan svare på denne når jeg er fremme, eller hjemme. Evnt kommer en tripreport.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Bra! Takk!

Ser ut som de ofte er noen minutter forsinket. Jeg har 45 minutter transfer så det blir travelt hvis de har tenkt å være 25 min forsinket når jeg reiser også :)
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Kom trygt hjem med Qatar i går og må si de gjorde en veldig god figur. En liten detalj som jeg ble veldig imponert over var å etterregistrere poeng på nettsiden. Jeg endrer bonusprogram fra BA til QR underveis i utreisen og da ble det sikkert noe kluss som gjorde at de ikke ble registrert. I dag logget jeg inn, trykket på claim missing miles, skrev billettnummer, valgte flyvningene jeg savnet på og de var på konto i løpet av sekunder. Det vet jeg om et par selskaper som ikke er like gode på.

En ting som derimot var litt merkelig var miles-opptjeningen, den var som følger. Var det bare flaks som ga meg 2000 ekstra poeng på hjemreisen eller har det det noe med en en tur BKK-USM-BKK med Bangkok Airways? De har jo sitt eget bonusprogram..

OSL-DOH: 770
DOH-BKK: 818
BKK-DOH: 2818
DOH-OSL: 770


Edit: tror jeg fant grunnen på Qatars egne nettsider: Qatar Airways is offering 2,000 more reasons to book your flight online.
 
Last edited:
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

PH-BXA

Hvilken service er det du benytter deg av som du ikke er fornøyd med?
Er det ikke stortsett gå av flyet, vente/lounge, skanne BP (pip), gå ombord??? Hvilket service behov trenger du?
Kanskje at det ikke serveres pre-departure champis fra cph? Grunn god nok til å unngå dette fordomsfrie landet ;)
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Kanskje at det ikke serveres pre-departure champis fra cph? Grunn god nok til å unngå dette fordomsfrie landet ;)

Har kun hatt 2 QR-flightar ut frå CPH og på begge vart det ikkje servert pre-depaturte drinks. Ikkje at det øydela opplevinga nevneverdig, men :)

Ut frå OSL har eg aldri opplevd å ikkje få pre-departure drink.


Ein liten kuriositet når eg flaug ut frå DEL, fekk servert pre-departure drink, før den vart dratt inn igjen 5 minutt seinare (flyvertinna hadde tydeligvis gjort ein feil).
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Har kun hatt 2 QR-flightar ut frå CPH og på begge vart det ikkje servert pre-depaturte drinks. Ikkje at det øydela opplevinga nevneverdig, men :)

Ut frå OSL har eg aldri opplevd å ikkje få pre-departure drink.


Ein liten kuriositet når eg flaug ut frå DEL, fekk servert pre-departure drink, før den vart dratt inn igjen 5 minutt seinare (flyvertinna hadde tydeligvis gjort ein feil).

Hva er egentlig grunnen til dette? Norsk alkohollov er jo generelt noe av det strengeste man kommer borti av i verden men det er kanskje sånn at Qatar ikke trenger å betale norske avgifter selv om flyet er på norsk grunn når drinken serveres?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Mener å huske at de kan ikke servere avgiftsfri alkohol på bakken.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg vet ikke hva årsaken var, flyvertinnen (i cph) svarte bare at de ikke hadde lov til å servere alkoholholdige drikker før avgang.

Det samme skjedde forøvrig på vei hjem fra Singapore for tre uker siden. Ingen pre-departure champagne der heller.

Noen som vet hva dette skyldes? Jeg vil gjette på at det ikke har noe med avgifter å gjøre, men snarere lokale lovreguleringer.
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg vet ikke hva årsaken var, flyvertinnen (i cph) svarte bare at de ikke hadde lov til å servere alkoholholdige drikker før avgang.

Det samme skjedde forøvrig på vei hjem fra Singapore for tre uker siden. Ingen pre-departure champagne der heller.

Noen som vet hva dette skyldes? Jeg vil gjette på at det ikke har noe med avgifter å gjøre, men snarere lokale lovreguleringer.

Dette har vært oppe tidligere da SAS en periode ikke gjorde dette (det er nå gjeninnført mener jeg og huske) da flasker som ble åpnet på bakken tilhørte et annet avgiftsregime enn de i luften. Alkoholavgiften i seg selv utgjorde ikke så mye, men byråkratiet og papirarbeidet gjorde flasken ganske dyr. Så mulig det er det som gjør at QR har valgt bort dette her?
 
Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Dette har vært oppe tidligere da SAS en periode ikke gjorde dette (det er nå gjeninnført mener jeg og huske) da flasker som ble åpnet på bakken tilhørte et annet avgiftsregime enn de i luften. Alkoholavgiften i seg selv utgjorde ikke så mye, men byråkratiet og papirarbeidet gjorde flasken ganske dyr. Så mulig det er det som gjør at QR har valgt bort dette her?

Ja, det kan jo være en forklaring. Men på OSL serveres det faktisk champagne (og alt annet man måtte ønske) før avgang, og det er kanskje litt overraskende om byråkratiet rundt det er mindre i Norge enn i Danmark og Singapore? Jeg aner altså ikke noe om hva årsaken kan være, men må tilstå at jeg er forundret over at regimet er mindre strengt i Norge enn i Danmark (når det gjelder Singapore er jeg ikke like overrasket over at det kan være strengere regler enn i Norge).
 
Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Fikk booket tidligere i dag, men når jeg sjekket nå tidligere i kveld,
var "Business Promotion"-borte fra de avgangene vi vurderte; tror ikke
det var så mye billetter, og flere av de billigste prisene; var med nesten
ett døgn overlay i Doha, slik at man måtte booke hotell. Vi løste det, ved
å fly C-klasse på vei ned, og tok Economy på vei hjem, det kom på ca.
kr: 9.200.- pr. person; med ca. kun 2t overlay begge veier.

Qatar Airways spanderer hotell når korteste connection er over 8 timer.
 
Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Qatar Airways spanderer hotell når korteste connection er over 8 timer.
En sannhet med masse modifikasjoner. Da jeg kom til Doha var det over 8 timer til neste fly dit hvor jeg skulle, men de nektet å dekke noe da det hadde vært mulig å reise dit hvor jeg skulle en helt annen dag, til høyere pris og med connection på under 8 timer.
 
Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Ja vi tok ikke sjansen, og "gamble på dette"; siden det var plenty med flights
tilgjengelige, med langt lavere Connection; men seff. til en pris som var helt
uaktuell for oss. Men det hadde jo vært toppen, dersom de hadde dekket
dette uansett, men siden det var tre-fire flighter vi kunne i teorien ha tatt;
tviler jeg vel litt på, om de faktisk hadde dekket dette.
 
Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Ved schedule change som gjør at MCT i Doha blir 20 min, hvem er det som har ansvaret for å booke om billetten, QR eller (online)reisebyrået som billetten er bestilt hos?
 
Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Ved schedule change som gjør at MCT i Doha blir 20 min, hvem er det som har ansvaret for å booke om billetten, QR eller (online)reisebyrået som billetten er bestilt hos?

La meg gjette ... OSL-DOH-BKK QR176/QR836? :rolleyes::drunk: Jeg er også rammet. Det verste er at neste fly med lovlig forbindelse til BKK er en B777. :cry:
 
Re: Qatar - tilbudstråd 2016

La meg gjette ... OSL-DOH-BKK QR176/QR836? :rolleyes::drunk: Jeg er også rammet. Det verste er at neste fly med lovlig forbindelse til BKK er en B777. :cry:

Korrekt. Og ettersom jeg forstår er 388 litt mer behagelig på øko, enn 777. Har bare flydd C på QR før.
Har du bestilt direkte hos QR? Må gjelde mange dette, så blir vel trangt om plassen på neste fly.

Edit: Har pratet med QR-kundeservice som insisterer på at det er flightfinder.no som må rette opp billett. Har sendt dem en melding, så får vi se om det er mulig å forandre flight, eller om det må følge bookingklasse slik at det blir layover.
 
Last edited:
Back
Top