• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Generelle spørsmål om Eurobonus (SkyTeam)

Skyteam-tabellen justeres også, ganske stor økning i business til flere soner inkl. Mellom-Amerika/Karibien, Sør-Amerika og Nord/Sentral-Afrika og Midtøsten.

Så.. prøvde å lese meg opp men ble ikke helt sikker. Kone er rett ved å få EBD men mangler litt. Hun fpr mange poeng 23DEC og så kommer Amex poengene 31DEC og så begynner hun på nytt opptjeningsår. Er det slik da at hvis vi ser 2 januar at hun manglet 2000 poeng så kan vi kjøpe de poengene og de vil da ha "tilbakevirkende kraft" så kortet smeller inn? Har ukke lyst til å "kjøpe" unødvendige poeng.

Så.. prøvde å lese meg opp men ble ikke helt sikker. Kone er rett ved å få EBD men mangler litt. Hun fpr mange poeng 23DEC og så kommer Amex poengene 31DEC og så begynner hun på nytt opptjeningsår. Er det slik da at hvis vi ser 2 januar at hun manglet 2000 poeng så kan vi kjøpe de poengene og de vil da ha "tilbakevirkende kraft" så kortet smeller inn? Har ukke lyst til å "kjøpe" unødvendige poeng.
De får tilbakevirkende kraft, jeg kan ikke skjønne annet. SAS skriver «Kvalifiseringsperioden er 12 måneder, og når du i slutten av perioden ser at du har behov for å kjøpe Nivåpoeng, kan du kjøpe disse. De poengene som du kjøper kommer til å bokføres på din konto 123 dager før kjøpet. Dette for at du skal ha muligheten til å kjøpe Nivåpoeng i opptil 3 måneder etter at kvalifiseringsperioden er gått ut. Du må være minst 6 måneder inn i din kvalifiseringsperiode for å kunne kjøpe Nivåpoeng.»

Hadde en litt merkelig opplevelse med Diamant-mailen nå nettopp.

Merket at jeg hadde en SAS-flight fra Oktober mellom OSL-TRD (SK366) som ikke var registrert på kontoen, som en del av hjemreisen fra Malta. Billetten var utstedt av Lufthansa (220xxxxxxx).

Mitt EBD-nummer var korrekt registrert, men poengene manglet og online fikk jeg beskjed om at poengene allerede var registrert. (Noe de ikke er)

Så sendte en mail, og fikk dette svaret fra en danske på Diamant-mailen nettopp:

Tak for din email

Desværre kan du ikke optjene point på denne rejse da den er købt via Lufthansa.

Eurobonus har ikke en aftale med Lufthansa om point, så det betyder man desværre ikke kan optjene point når den er købt ved Lufthansa. Det beklager jeg.

Hav en god dag!

Hva i alle dager er dette da? Noe nytt SAS har innført eller. Aldri opplevd dette før, og jeg flyr MYE utenlands med diverse selskaper og billetteringer..

Må jo være litt mye akevitt eller Gammel Dansk på han som svarte eller?

EDIT:

Dette svaret kom da jeg klaget:

Tak for din email

Det er de informationer vi har fået fra vores Eurobonusafdeling. Den skal være booket via en af vores Eurobonuspartner.

Jeg skal referere til 3.2 i Eurobonus T&C:
3.2 We reserve the right to determine if you earn points or not for products and services offered by us or our business partners. Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity. The number of points earned varies depending on our business partner and offer.

Kim

Last edited:
Jeg ba om en ytterligere forklaring til Diamant-mailen (danske Marco som svarte), og slik lød den:

Denne information kommer fra personen som er ansvarlig for point, så den er desværre god nok.

Vi har før i tiden ikke været så hård med det, men vi har fået afvide det er vigtigt vi følger dette nu.

Jeg forstår godt det kan virke uforstående, men da det er issued via Lufthansa kan du ikke optjene nogle point hellere ikke med SAS. Jeg beklager.

Om noen her fra SAS kan bekrefte om dette nå er en realitet så bør vel kundene informeres hvem de IKKE opptjener poeng med kjøp hos.

Kim

Det høres jo veldig rart ut da. Dette burde de jo i så fall gjort mye mye tydligere på her: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/
Det står jo ingen ting om at det er unntak for ditt og datt.

På FAQ-siden står det. "Hvordan opptjener jeg poeng? Du opptjener bonuspoeng når du flyr med SAS og våre partnerflyselskaper,.." (ingen ting om kvalifiserte flyginger eller annet)

Her er forøvrig reglene på norsk: https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus-vilkar
Det er jo alt forutydelig om de skal sitte og bestemme hver enkelt tilfelle. Da burde de skrive mer prisist i "slik tjener du poeng", under "FAQ" og ikke minst linke til noen regler.

I pkt 3 står det "Poeng kan opptjenes på aktiviteter med oss og våre forretningspartnere..." - leg merke til aktiviteter. Her tilbyr slik jeg leser det ikke Lufthansa noen aktivitet, men en reisebyråtjeneste. SAS tilbyr en aktivtet?

Så skriver de. "Våre forretningspartnere inkluderer flyselskaper, reisebyråer og andre selskaper som yter fordeler til våre EuroBonus-medlemmer..." Dvs. man får poenge om man kjøper billetter gjennom et reisebyrå selv om de ikke leverer hverken aktiviter eller fordeler til medlemmer. Og hvordan skal man vite hvem som er innenfor eller ikke når linken til forretningspartnere bare peker på EB-siden? Selv synes det bare er surr og upresise formuleringer her så vil trå de egentlig kommer til kort med dette rent juridis?

Jeg er ikke jurist men om det var meg, og jeg hadde tid, ville jeg prinsipelt tatt den videre med eks flyklagenemnda. Ikke for å få peng, men for å få SAS til å skjerpe seg ifht presis informasjon. Det er jo helt koko det de driver med her om man ser på det med forbrukerøye og det burde man evt fokusere på i en klage. En vanlig passasjer kan ikke forholde seg til noe som er så upresist som det de driver med her.

Last edited:
Hei igjen!

Jeg har hatt flere epostsvar fra SAS om denne saken, og de sier klart nå at billetter utstedt av Lufthansa IKKE gir poeng på SAS-flights.

Dette gjelder også billetter utstedt av andre selskaper som ikke er «partnere» av SAS.

Siste svar fra Diamant-mailen var som følger.

«Vi har haft diskussioner med EuroBonus om detta i veckan och vi ska se om det kan bli tydligare information på hemsidan. »

Kim

Back