Gardermoen T2

Her er mitt forslag til til T2. For å bevare designen og utformingen av de eksisterende pirene, har jeg valgt å lage to tilsvarende pirer. I mellom blir det et kjempe stort område som kan brukes til naturpark !, SPA, eller andre former for underholdning, evt. med glasstak.
Terminal T3, blir en fremtidig ny terminal på høyre side av dagens terminal.

Naturparken i midten skal være en hyllest til Norge som naturnasjon. En slags evig EXPO Norway, som viser Norge som naturland, med fossefall, etc, og kafeer og parker.
Dette ville vært en flyplass som hadde fått International oppmerksomhet.

Hvorfor kan ikke rike Norge bygge noe ekstra, og ikke bare noe "anonymt" som verden ikke vil legge merke til.

Attachments

• helt_ny_gardermoen_699770a.jpg
    helt_ny_gardermoen_699770a.jpg
    12.2 KB · Views: 977
Last edited:
Her er mitt forslag til til T2. For å bevare designen og utformingen av de eksisterende pirene, har jeg valgt å lage to tilsvarende pirer. I mellom blir det et kjempe stort område som kan brukes til hotell, hva med innendørs naturpark !, SPA, eller andre former for underholdning, evt. med glasstak.
Terminal T3, blir en fremtidig ny terminal på høyre side av dagens terminal.

Naturparken i midten skal være en hyllest til Norge som naturnasjon. En slags evig EXPO Norway, som viser Norge som naturland, med fossefall, etc, og kafeer og parker.
Dette ville vært en flyplass som hadde fått International oppmerksomhet.

Hvorfor kan ikke rike Norge bygge noe ekstra, og ikke bare noe "anonymt" som verden ikke vil legge merke til.

Hør hør! Jeg liker konseptet med en "expo" eller sentralt torg à la det de har i München.

Det basejumper skisserer vil gi mye areal til shopping inne i terminalen, men på bekostning av at enda flere gater forsvinner til fordel for terminal. Blir ikke noen storflyplass av det!
Eneste fremtidsrettede løsning er nok T2 parallelt på nordsiden.

Det basejumper skisserer vil gi mye areal til shopping inne i terminalen, men på bekostning av at enda flere gater forsvinner til fordel for terminal. Blir ikke noen storflyplass av det!
Jepp, det er det eneste fornuftige!! T´n er omtrent like klønete som Sola uten broer! :headbang

Helt enig! Store og flotte terminaler er en ting, men det må være nok gater og stands for flyene også. Pr. i dag har vel OSL 2-3 store stands, som kan klare 747 og A330-340. I fremtiden bør dette antallet økes, om man er intressert i å bli større på IC. På skissen din Basejumper, ser jeg ikke at antall gater vil holde, og hvertfall ikke når de større standene kommer inn i bildet. Men bra insj, den skal du ha:)

Det bør vel være mulighet å bygge ut på begge sider av dagens terminal slik at man ihvertfall kan få fire broer til, i tilegg til de som kommer på den nye piren?

OSL kommer forhåpentlig til å trenge mer plass til widebodeys i fremtiden - særlig med at de stadig håper å få IC-operasjoner i større skala. Noen som vet om det er planlagt dette i de planene OSL selv i realiteten har vedtatt?

En satellitt terminal er jo mer eller mindre en nødløsning, det er jo ikke det første man går etter ved en utvidelse. En mulig T3 satellitt terminal parallelt kan jo en gang komme senere, kanskje i 2040. Ellers kan jo pirene være så lange at de faktisk får en hel del gates.

Mitt forslag gir også mye mer fleksibel utbygging, her kan man først gå i gang med en av de to pirene, osv. Men har er det altså mulig med en fremtidig kjempepark i midten, " Sentral nasjonal park"

Mitt forslag gir også mye mer fleksibel utbygging, her kan man først gå i gang med en av de to pirene, osv. Men har er det altså mulig med en fremtidig kjempepark i midten, " Sentral nasjonal park"

Denne parken din ville jo havne på restriktert område innenfor sikkerhetskontrollen - eller hadde du tenkt noe annet?

En T-pir kan fint utvides til en H - det tror jeg tross alt ikke er en altfor dårlig løsning - selvom man ville sluppet mange byggetrinn ved å bygge en seperat pir slik som opprinnelig planlagt.

Er det ikke noen her på forumet som kan legge litt ekstra press på Avinor/styret på Gardermoen? :rolleyes:

Den nye piren vil ikke bli bra synes jeg! Gardermoen kommer til, som de aller fleste andre store flyplasser, å vokse stort i fremtiden! Da kan man like gjerne bygge en ny parallell terminal ovenfor terminal 1 nå! Vil bli den beste løsningen!

Snart blir det vel for tett der?! :crowded

Denne parken din ville jo havne på restriktert område innenfor sikkerhetskontrollen - eller hadde du tenkt noe annet?

En T-pir kan fint utvides til en H - det tror jeg tross alt ikke er en altfor dårlig løsning - selvom man ville sluppet mange byggetrinn ved å bygge en seperat pir slik som opprinnelig planlagt.

Det viktigste elementet mitt her var å bevare designen på dagens pirer. Nå har de tenkt å blande inn en helt annen bred konstruksjon, og da blir det jo litt "lappeteppe" dessverre.

En annen mulighet er jo å trekke de to pirene lenger fra hverandre som de har i Bangkok eller Seoul.

Parken er en ide om at man kanskje burde hatt litt mere ambisiøse planer.

Bilde fra Seoul Incheon terminal

Attachments

• seole.JPG
    seole.JPG
    60.5 KB · Views: 702
Last edited:
Det viktigste elementet mitt her var å bevare designen på dagens pirer. Nå har de tenkt å blande inn en helt annen bred konstruksjon, og da blir det jo litt "lappeteppe" dessverre.

En annen mulighet er jo å trekke de to pirene lenger fra hverandre som de har i Bangkok eller Seoul.

Parken er en ide om at man kanskje burde hatt litt mere ambisiøse planer.

Bilde fra Seoul Incheon terminal

At de har noen trær inne er jo ikke helt det samme som å ha en park innendørs?.... Uansett vill man ikke fått plass til mange trær i dagens bredde på pirene.... skal man bygge tak over to parallelle pirer, vil det jo uansett bli en annen design! Tror løsningen med en bred finger ut fra dagens terminal vil fungere langt bedre enn vi frykter, og at det visuelt sett ikke vil skjære veldig med dagens form og funksjon... Vi er tross alt i det 12. året siden flyplassen åpnet, så litt variasjon på designen er ikke nødvendigvis ødeleggende for helheten.... Som en finger vil den heller ikke skjære slik den ville gjort om det var en forlengelse av eksisterende pir, med to forskjellige design i samme rekke... Vinkelrett på blir inntrykket et litt annet! :) Skulle vi bygget en flyplass i 98 med løsninger og utseende fra Fornebutiden, hadde vi ikke hatt en spesielt vakker flyplass i dag... Hipp hurra for at de går for nåtiden, og ikke fortiden! :)

Jeg har jobbet litt mer med mitt T2 forslag.

Så ideen er at "sentral national park" blir sprengt ned ca 4 etasjer ned i bakken i mellom de to pirene som har samme design som dagens pirer, sammen med dagens rundt 3 - 4 etasjers høyde blir den frie takhøyden rundt 7 - 8 etasjer.

Her kommer man ned i lange rulletrapper fra IC pir, og de to pirene.
Så her blir det altså en svær fjellvegg med et fossefall, det blir masse skog, og parker, med restauranter og informasjon om turist-Norge, expo Norway. Spa, og mulig svømme hall.

Som man kan se på vedlagt bilde av dagens planer, har de liksom ikke det lille ekstra.

Så skal sende forslaget inn til Sverre Quale i Osl, håper de synes forslaget er spennende.

Attachments

• terminalT2.jpg
    terminalT2.jpg
    82.7 KB · Views: 592
  • terminalny.jpg
    terminalny.jpg
    80.3 KB · Views: 587
Last edited:
Liker ideen din. Norge har liksom aldri satt seg selv på kartet, med noe slikt vil OSL bli mye mer attraktivt. Mange av de Asiatiske flyplassene tør å gjøre noe mer ut av flyplassen, hvorfor kan ikke vi? :rolleyes:

Et av problemene her, er at en må bygge en ny Tax-free for IC piren, og også nye tollboder. Det dobler bemanningen i tollen, og det samme i taxfreen. Denne nye (og sannynligvis store) butikken vil i så fall stikke av med mye av parken din, samt at den samme parken stikker av med masse plass som kunne vært butikker. Husk at det ikke en gang er plass til rullefortau på utland i dag, siden det tar plassen fra butikker.

Uansett, lykke til med forslaget!

Jeg har ingen tro på at det blir tatt seriøst, selvsagt. Men vist man ikke engasjerer seg så blir det ihvertfall ikke noen slags påvirkning, enten i den ene eller den andre rettingen.
Så alle innspill burde vel være positivt. :)

Mitt hovedpoeng er at vist dagens løsning velges, er jeg redd Osl kommer til å rase nedover på listen over lekre flyplasser i verden. Så min tanke er at man må virkelig trå til vist man vil ha en flyplass som blir lagt merke til.

Jeg mener at land som Norge, som har et megastort underliggende vekstpotensiale, spesielt bør satse ekstra på prosjekter som hovedflyplass. Da dette er selve døråpneren til vekst for Norge.

Back