Gardermoen T2

Hva er status på disse fjernparkerne mellom deice øst/nord og vest/nord de skulle bygge da? der hvor flyene skal kunne kjøre rett inn og ut, uten å pushes? Disse må vel opp å gå før de tar 23 og 21. Man skulle vel starte med de to, og deretter ta helt ned til 17 eller noe i den duren stemmer ikke det?

Kommer til å bli en artig sommer, men mye bussing.. ikke bare utenlands pga mye trafikk, men innenlands pga lite gater... og gate 8-9-10 er jo super gater!! ehh... :P

Det burde forsåvidt ikke være noe problem å bygge ut innenlandspiren 2-300 meter til, så får man dekket opp tapet av 23, 21, 19 og 17 ++... Det blir en lang pir, men det er mer hensiktsmessig å ha småflyproduksjonen på fjernpark enn 737 trafikken... Færre pax i buss og mindre behov for utstyr på fjernpark.... Bånd, traller etc... u name it... Innlandspiren kunne iallefall uten problem fortsatt så den ligger på samme avstand fra terminal til taxiway november, som fra terminal til taxiway sierra på utlandssida.... 01L/19R ligger jo lengre fra terminalbygningen enn 01R/19L......
 
Utbygging har måtte ta hensyn til økonomi og logistikk. Dette er hva de har kommet med utfra rammene, men på sikt, 2089...eller helst før, vil den kunne formes til H. Hva gjelder bussing er det fy i mine øyne og bør begrensen til et minimum. La oss nå håpe dette blir bra både for reisende, ansatte, flyselskapene og ikke minst flyspottere.
 
Var det ikke snakk om kun 12 gater på nye piren da?... Teller minst 18 jeg.

Trinn 1 og 2 av T2... blir ikke bygget i full lengde med en gang... I mine øyne en dum løsning, men disse blå økonomene har vel fin-regna så mye at de ikke selv skjønner resultatet....

Do the math... Med mer utenriksfly blir det mer taxfree inntekter, så med det shoppingmekkaet OSL planlegger i T2, er hele T2 nedbetalt på 5 år :) hehe
 
Hvor mange forsvinner? 4 på utland/innland ved midten i front og 2 på innland ved dagens rulle trapp til fly toget?
 
http://i4.photobucket.com/albums/y136/cityw/Architecture/Gardermoen4small.jpg

På dette bildet er det tegnet inn broer, der det i dag kun er plasser for småfly. Er det en del av første eller andre byggetrinn?

Det er ikke tegnet inn ekstra broer, med småfly bunkersen er fjernet, til erstatning for to? ekstra broer... Teller du gater oppover, ser du at siste gjenværende gate er 26, og da blir siste gate vinkelrett på terminalen dagens nr 14, med en potensielt ny nr 12 og 10... 11, 13, og 15 består på sydsiden, mens 2-7 ser ut til å avgå med døden enn så lenge.... på denne skissen vel og merke....
 
legg også merke til på den skissen at det ser ut til de har tegnet inn en tredje rullebane......

Vel, det skal bli spennende å se hva jeg sitter og ser ut på om 10 år fra nå av...
 
Huff, som en "tykktarm" slengt ut fra hovedbygningen. Noen som vet hvilke arkitekter som har tegnet dette, og om det er gjort i samarbeid/forståelse med de som har laget det opprinnelige bygget? Hvis ikke bør det være en sak for f.eks. Aftenposten!

Selvfølgelig må den nye piren være en "tykktarm", det skal jo være en kombinasjon av flyplass og handlegate.:lol:
 
ENGM RAMP har full oversikt på dette, men hvor er han når vi trenger han som mest??

Da var han og spiste sin middag ;)

Om det blir som planlagt mister vi 7 gater av de som er her pr idag
 
De mest og egentlig eneste fornuftige er å bygge en parallell T2 som var den opprinnelig plan! Ingen "disruption" av dagens trafikk under utbyggingen og når den er på plass så slipper man unødvendig lange taxe tider rundt et klønete T eller for den del H bygg.
Når det gjelder en 3de rullebane må man begynne å bruke de to banene vi har effektivt først! Lag highspeed turnoffs, få ned separasjonen til det som er standard på de store flyplassene i Europa og begynn med parallell operasjoner :-)
 
Back
Top