Full EB-opptjening i alle klasser hos SAS, blue1 og WF fra 4. mai

Först har man den alrede omtalte 5/6 forhold og pa toppen kommer noe som mange glemmer: Tidligere fikk man for sine poeng en gratis-tur, na betaler man alle taxes og fuel surchages. Ergo gjenspeiler de poeng egentlig bare den net-fare. Og denne er temmelig lav pa mange destinasjoner slik at du ender opp med a tilskude en betydelig sum i form av taxes og fuel-surcharge.

Betalte litt over 200kr per pers for Norge-USA i taxes på bonusbilletter, og det kaller jeg ikke betydelig.

Synes ikke ikke økningen er skremmende for de som reiser på billige økonomibilletter. Man tjener ~300% mer pr reise, og må ut med 10-20% mer poeng på en del destinasjoner.

Nå kan poeng fåes billig!
Ser på billetter til ALC i mai. Kommer tur/retur for 1326 kr, og utbytte er 8000 poeng! Pluss silver/gold bonus!

BF:cool2

Milage run og være borte en uke? Det blir vel ikke spesielt billige poeng, men kanskje en poengbringende ferie!

Nei, men det viser bare prinsippet om at det gjelder å følge med på prisene, og plutselig kan man få det til ved å f.eks. værte borte fra lørdag til søndag.

Før man jubler alt for høyt - denne ligger også ute på sas.no - her er noe som skurrer:

image1.jpg

Kilde:
http://www.flysas.com/en/EuroBonus/offers-news/EuroBonus-improvements/

EDIT: Ikke noe skurr - den tabellen Flightdeck viser til har opptjening t/r! (lese liten skrift osv)

Last edited:
Bonusreiser billigere og dyrere

Nå minskes poengrensen for innenlands bonusreiser, samtidig øker poengrensen for intra-nordiske reiser..... ;

From May 4, we will also introduce several changes to our prices for award flights. One change is that we will lower the point prices for all domestic award flights in Sweden, Denmark, Norway and Finland.
In addition, it will be less expensive to book award flights to Germany and Poland from Scandinavia and Finland. The point prices for trips within Scandinavia will be higher,but in return, you will earn at least 3 times as many points – and reach your rewards faster! In our efforts to harmonize requirements for all countries we are also introducing changes for Denmark so that the same point prices will apply as in Sweden, Norway and Finland.
See the new price list for award flights. "

http://www.sas.no/en/us/EuroBonus/offers-news/EuroBonus-improvements/

Og ingen SAS website uden fejl...

Danmark -> EU3 kan åbenbart ikke optjenes iflg skemaet???? Naturligvis en skrivefejl da NO/SE/FI -> EU3 er opgivet to gange.

Eurobonus korrekturafdelingen slår til igen...

Og ingen SAS

En ting er at de har to tabeller på samme side og bruker forskjellig "benevning", dvs. hhv. enveis og t/r

Excel avdelingen har heller ikke ting helt på stell:

Opptjening USA en vei og t/r

Business: 7800-8600 / 14800-17200
Y+: 5850-6450 / 11100-12900
Economy: 3900-4300 / 7400-8600

De störste endringene er altså at opptjeningen for billigste economy ökes kraftig, og at uttak på intraskandinavisk+baltikum nesten dobles.

Personlig kommer jeg uheldig ut av endringen da jeg stort sett bruker poengene intraskandinavisk.

Jeg synes for övrig at systemet til nå om at hele Skandinavia gikk for 12000 poeng var en fin poengtering av at SAS er et skandinavisk selskap. Synd at man har valgt å heve intraskandinavisk så kraftig. Men det er selvsagt en subjektiv vurdering...

Til gengæld er der jo basis for at EB kan komme med nogle heftige kampagner på intrascan. Men har jo lov at håbe.

Som udgangspunkt er det vel en forbedring at optjeningen øges kraftigt (op til 4x) og "køb" af billetter maximalt fordobles.

Selv bliver jeg også "negativt" ramt da jeg primært bruger point på intrascan og primært optjener via kreditkort. Men mon ikke det udligner sig. Vil tro jeg ender nogenlunde status quo - medmindre der pludseligt kommer en voldsom "prisstigning" på udgrades på IC.

Jeg vil ikke si det blir staus quo for oss som stort sett har brukt EB-poeng intraskandinavisk.

Low economy höyes kraftig ja, men hvem er det egentlig som bruker Low Economy for å få bonusreiser? Det har jo värt nesten praktisk umulig. Til nå har man trengt 80 enkeltreiser med SAS a 150 poeng for å få en bonusreise intraskandinavisk...

Men man får satse på noen kampanjer ja ;-=

Back