SAS Group Year-end Report January-December 2011

I følge NRK så sier dem at det vil bli kuttet på pensjonsforpliktelsene. Vil det ha en tilbakevirkende kraft, eller er det kontraktstridig for dem som allerede er gått av i pensjon?
 
Med forbehold om å ha hørt rett på Dagsrevyen mener jeg de også sa at SAS-ansatte (bortsett fra noen i København) hadde gått med på å fryse lønningene de neste to årene.
 
Med forbehold om å ha hørt rett på Dagsrevyen mener jeg de også sa at SAS-ansatte (bortsett fra noen i København) hadde gått med på å fryse lønningene de neste to årene.

Det bare spörs seg om det hjelper dersom ökonomien i Europa kjöler ned. Alrede na ser vi visse signaler i kjölvannet av gjeldskrisen i Europa, som er langt fra löst. Blir det mer fart i nedturen, sa blir det vanskelig for SK. Rett og slett fordi det er ikke mye som man kan selge / spare inn igjen. Faller större deler av inntekter bort, sa er selskap i akutt livsfare.
 
SAS overlever ikke med å pumpe ut billige billetter. Utfordringene står i kö. Europa er som BU662 sier er i krise. Den som tror at marketdet for såkalte premium bookings kommer til å öke så mye mere i de närmeste årene bör nok tenke om. Industrien er ikke det den var med et dårlig år ca hvert 10 år som det var fram til beynnelsen av 2000 tallet. Etter det har ikke verdens ökonomien värt stabil. Og har liten tro på at det kommer å endre seg i när framtid. Kostnads nivået til SAS er fortsatt allt for höyt til at man skal kunne tjene penger på lavpris billetter. Presset på SAS kommer til å öke. Norwegian kommer til å forsette å ta pax med ökende flåte.
SAS sier at de har en finansiell beredskap som per sista december uppgick till 9 miljarder SEK men det er dette knapt nok for å dekke pensjonene.
Å kalle markedet for uforutsigbart må väre en bortforklaring på dårlige besluttninger.
Skal SAS overleve over tid bör de gå med et par milliarder i overskudd hvert år de neste årene.
Disse tallene fra http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/2F/27/wkr0001.pdf
håller ikke
"During December 2011, currency adjusted yield was down by 2.3% versus previous year and RASK was down 6.3% due to lower load factor. For January 2012, (change vs last year), the yield will be in line with December while RASK is expected to improve."
 
Last edited:
For att vända den negativa resultatutvecklingen i Blue1 genomförs en rad åtgärder. Operativt reducerar Blue1 kapaciteten på Europatrafiken och samtidigt integreras verksamheten med Scandinavian Airlines för att öka synergierna. ]

Hva vil denne integrasjonen bety i praksis? Bortsett fra nedleggelse av egne Europaruter og en reduksjon i staben? Vil de slutte å eksistere som eget selskap og bli en full del av SAS, eller en mellomting hvor de fortsatt brander seg som Blue1?
 
Back
Top