Full EB-opptjening i alle klasser hos SAS, blue1 og WF fra 4. mai

I går var de nye opptjenings- og uttaksreglene i gang - og jeg må si jeg gleder meg til å tjene en rettferdig sum med poeng også i Economy. Hadde min to første turer i går. Har gjort noen søk og ser at den nye uttakstabellen er i bruk for bestilling av bonusreiser.

Last edited:
Jeg vil ikke si det blir staus quo for oss som stort sett har brukt EB-poeng intraskandinavisk.

Low economy höyes kraftig ja, men hvem er det egentlig som bruker Low Economy for å få bonusreiser? Det har jo värt nesten praktisk umulig. Til nå har man trengt 80 enkeltreiser med SAS a 150 poeng for å få en bonusreise intraskandinavisk...

Nei, det har jo ikke vært praktisk mulig, men med f.eks. mitt reisemønster (ca 25 SAS-flighter i low economy intra-Europa og tre USA-turer med litt domestic) har gitt meg ca 15,000 poeng. Med nye regler (også hos US/UA), snakker vi ca en tredobling for min del. 45k poeng er betydelig mer enn 15k, og kan kanskje brukes til noe... (Og det putter meg noen hakk nærmere EBG, ikke minst...)

Det er ganske så bra. Ser jeg får 2600poeng for Chania - Athen - København med Aegaen og SAS i sommer.

Ettersom jeg flyr mye til Polen vil endringene være svært positive for meg. Mens jeg tidligere fikk 890 poeng i Economy for en t/r-reise via København, får jeg nå 3800 poeng - i tillegg til fire kvalifiserende flyvninger. Prisen for å ta ut en bonusreise er dessuten redusert med 10.000-20.000 poeng avhengig av om jeg flyr Economy, Economy Extra eller Business.

Svært hyggelig opptjening for en billett til under 1000 kr.:

04 Mai 2012 Copenhagen - PoznanSK 1755E T Economy Discounted**
Grunnpoeng 1 250 1 250

04 Mai 2012 Oslo - CopenhagenSK 1463E T Economy Discounted**
Grunnpoeng 625 625

Særlig sammenliknet med SAS-reisene en uke tidligere:

29 Apr 2012 Düsseldorf - OsloSK 0819E K Economy Discounted**
Grunnpoeng 385 385

26 Apr 2012 Oslo - CopenhagenSK 1463E L Economy Discounted**
Grunnpoeng 195 195

Last edited:
Jeg rebooket mine innenriksbonusreiser i dag, fikk igjen 2000 poeng per person. Da det fantes tilgjengelighet, kansellerte jeg bare og booket på ny. Poengene rett inn på konto, vel verdt denne lille eksersisen.

SAS.no viser at OSL-ZRH-OSL gir kun 450 poeng, kan dette være riktig?

Nei, med SAS OSL-ZRH får du 1500 poeng hver vei. Så enten er det en bug eller så har du gått inn på codeshare flighter med Swiss? Da får du bare 225 poeng hver vei siden du fortsatt kun får 25% med Swiss (og mange andre) på billige billetter

Og over til noe annet:

Det ser nå mye bedre ut på Eurobonuskontoen etter hver reise med SAS på billige billetter ;)
Bonustur.jpg

Last edited:
Min erfaring er at poengberegneren til SAS i forbindelse med bestilling er helt ute å kjøre. Den beregner litt nytt og litt gammelt system. Jeg savner også en side på SAS.no hvor de nye opptjeningen blir opplyst. Hver gang man skal finne ut hva man nå vil tjene må jeg gå inn på den tråden.

Og jeg kan ikke se at SAS har en annen. Og den som er her mangler jo også nærmere om hvor mye man tjener i de forskjellige bookingklassene. Det står f eks for reiser til Asia på business 9000-11300 poeng. Litt rart.

Min erfaring er at poengberegneren til SAS i forbindelse med bestilling er helt ute å kjøre. Den beregner litt nytt og litt gammelt system. Jeg savner også en side på SAS.no hvor de nye opptjeningen blir opplyst. Hver gang man skal finne ut hva man nå vil tjene må jeg gå inn på den tråden.

Og jeg kan ikke se at SAS har en annen. Og den som er her mangler jo også nærmere om hvor mye man tjener i de forskjellige bookingklassene. Det står f eks for reiser til Asia på business 9000-11300 poeng. Litt rart.

Det gjør det, gå inn på http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/. Så må du velge SAS som flyselskap også gå inn på earn points chart. Som riktignok sender deg videre til en flysas.com side. Gått gjemt ja, men det er der. Inkludert nøyaktig opptjeningen på long haul ;)

http://www.flysas.com/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS-Group/SAS/Chart/#
Earnchart.jpg

Er jo blitt noe mer poeng fra DK/CPH med sammenslåing til "nordics", hvor man tidligere fikk lavere poeng til Europa 1/2 enn fra ARN/OSL. Ser også at OSL-EWR nå gir mindre poeng enn CPH-EWR, var det ikke motsatt med den gamle tabellen? Fyller de opp flyene så godt at de ikke trenger å gi like mange poeng fra OSL?

CDG og LHR var vel også definert som gamle Europa 2, men ser de nå er puttet sammen med resten av sentral-Europa.

Ser også at OSL-EWR nå gir mindre poeng enn CPH-EWR, var det ikke motsatt med den gamle tabellen? Fyller de opp flyene så godt at de ikke trenger å gi like mange poeng fra OSL?

De har gjort justeringen slik at antall poeng på long haul nå passer bedre i forhold til fløyet distanse.

OSL-EWR 3697 miles -> 3700 poeng
CPH-EWR 3867 miles -> 3900 poeng
ARN-EWR 3930 miles -> 4000 poeng

CDG og LHR var vel også definert som gamle Europa 2, men ser de nå er puttet sammen med resten av sentral-Europa.

UK lå i gamle Europa 1, mens Frankrike var i 2. Derimot er Sveits nå flyttet over i samme gruppe som Frankrike, mens det før lå i Europa 1

Gir ikke SKbiz 200%?

Jo, alle biz-kategoriene er jo viser jo det dobbelte av tilsvarende strekning i economy

Har tittet litt på dette omvendt vei, virker som 100 % hos UA/MP også og siden LH nå gir 0 poeng på alle de billigste billettene der, vel har alltid hele mitt liv vært utro mot flyselskap , så kan man jo se på SK igjen i Europa. :colgate:^_^

Fra og med i morgen (1. juni) får Estonian Air den samme opptjenings- og uttakstabellen som SAS, Blue1 og Widerøe. Dermed blir det f.eks. 500 poeng fra Skandinavia til Tallinn i Economy i alle billettklasser, mens det blir 750 på fleksible økonomibilletter og 1000 poeng i Business.

http://estonian-air.ee/en/loyalty-programme/collecting-eurobonus-points/

1. mai ble for øvrig 25 prosent-regelen fjernet for United Airlines og US Airways - man opptjener nå 100 prosent.

Bare et kjapt spørsmål; denne endringen kom jo 4.mai. Gjelder denne når man reiser eller når man bestilte billetten? Altså en billett bestilt før 4.mai, men reise i august, vil det føle nytt opptjeningsmønster ??

Bare et kjapt spørsmål; denne endringen kom jo 4.mai. Gjelder denne når man reiser eller når man bestilte billetten? Altså en billett bestilt før 4.mai, men reise i august, vil det føle nytt opptjeningsmønster ??

Når man reiser

Back