Frykter svekket flysikkerhet

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Yada, yada. Dere har jo rett i det. :clap

Meningen var mest å (prøve å) forklare hvordan det er ute på linjene, men formuleringen ødela visst for innholdet...

Ikke greitt å være født udiplomatisk. Men noen må jo være det også. :cool:

Ihvertfall artig å få så mye respons - anything is better than nothing. :colgate:
 
Tror ANX vet mer om dette enn de fleste av oss.

Selv har undertegnede tilbragt nesten 48 timer i en 757 paa en Afrikatur, saa jeg mener aa ha litt greie paa emnet .. selv om jeg bare jobbet nar flyet var paa bakken, blir det minimalt med hvile ... Fikk ikke strukket ut foer ferry-leg'en Las Palmas - Midway - men da sov jeg riktignok veldig godt ...

Crew ble skiftet ut flere ganger underveis, men jeg maatte henge med kjerra ... var ganske saa gaaen da vi forlot LPA.
 
Originally posted by Hurum

Men for å få fakta på bordet....hvordan flyr SAS crew på langrutene? None konkrete slinger som kan legges fram?

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=14990
 
Takk
En liten annen virkelighet enn 18 timers jobbedag ser det ut til. I cockpit har en på 2t hvilepauser på en flyvning på under 9t.
Vanskelig å si for kabinen ut fra tråden det henvises til.
 
Hvordan lage en link:

Kopier URL fra det websted du vil linke til (markér det som står i adressefeltet og klikk samtidig Ctrl+C). Når du så står i bildet for ny post, velg URL - sett så inn et beskrivende ord i boksen som kommer frem - klikk ok - lim så inn url'en som du før har kopiert (Ctrl+V) i neste dialogboks - klikk ok igjen - eureka, så kommer vi andre rett inn på webstedet.

:colgate:
 
Langtransportsjåfører er vel de eneste som er i nærheten av å forstå problemet.

Been there, done that..., got that fu***** t-shirt......

Skjønner deg godt, ANX!;)
 
Problemet er der. Å si at de bare går rundt og spøre om du skal ha "kaffe ller te" blir bare for dumt. Kroppen vår tringer ritme og hvile for å fungere opptimalt. Det får mann ikke om mann jobber i denne bransjen, enten mann jobber på bakken eller i lufta. De på langdistanse er vel spesielt utsatt.
Men dette er et problem som rammer veldig av de som jobber skift. Jeg skulle gjerne sett at mann for en gang skyld også rettet oppmerksomheten på de som jobber på bakken. Også de har ofte viktige funksjoner sånn sikkerhetsmessig. Generelt så er interesse for det totalt fraværende. Tragisk men sant. Men nå så er sagt så er luftfarten ikke den eneste bransjen som sliter med dette problemet, det gjør alle som jobber skift. EU jobber for øyeblikket med dette men de har enda ikke klart å komme til enighet. Det som er sikkert det er at utfallet av disse diskusjoner kan komme til å få betydelige konsekvenser for mange i EU/EØS og at det vil komme til å påvirke konkuransesituasjonen innad EU.

Hilsen,
Laurenz
 
Trodde ikke det var mulig å kunne bli så MEGAMARGTRØTT før jeg prøvde langruter...

Et B-menneske i Norge blir C/D-menneske ved å fly kun vestover. Som B brukte jeg kun 1-2 dager på US vestkyst for å komme inn i tiden der. Verre etter hjemkomst - alt dengang var jo stengt når man omsider våknet kl 15-16...

Motsatt hvis man kun flyr østover - EN eneste gang i livet har jeg våknet pigg og opplagt kl 05 hjemme. Heh, det var etter et langt stopp i Bangkok (finnes ikke mere). Rar opplevelse, kommer aldri til å glemme den hendelsen.

Når man får begge dele (altså rett til/fra LAX/SEA og så til/fra PEK/BKK med få dager imellom på hjemmebase), går det helt i krøss og man blir gaga og sover til alle døgnets tider. Liiite kjekt å ha ligget våken hele natta når man må stå opp i otta for neste flight som varer 14 timer (PLUSS transport til base, som selskapet ikke lenger regner med i tjenestetid).

En annen variant dengang var å "snu på femøringen", altså ANC-TYO eller MOW-TYO og tilbake. Husker da jeg fløy førstnevnte - på veien tilbake klikket det og jeg sov bort hele jævla stoppet i ANC! Har aldri vært så totalt i KOMA!

Man kunne også få tildelt jorda rundt" via nevnte destinasjoner med "venstresving" eller "høyresving" (ikke lov å velge det som passer). Vestover var lettere enn østover. Noe med at skiftarbeidere tilpasser seg best hvis de får rotere med klokka.

Annet og ofte forekommende: Passe "morsomt" å våkne opp til duskmørke og se klokka på nattbordet vise 8:30. Yeah - joa, visste at jeg var i fjerne Østen, men skulle bare ta en bitteliten blund etter ankomst for jeg var sååå sliten. Husker ikke om det er gått 4 eller 18 timer siden jeg kræsja. Ringer resepsjonen og spørrer fårete om det er morgen eller kveld. De ler seg ihjel.

A-mennesker takler dårlig tidsforskjell og sådanne crew biddet seg kjapt tilbake til kortruter igjen etter å ha levd i koma det året det tok dengang.


PS: Alle "slinger" (schedules) her nevnt, er selvsagt med utgangspunkt CPH.

Edit: Skiftarbeidere har et lignende problem...
 
Originally posted by ANX

Yada, yada. Dere har jo rett i det. :clap

Meningen var mest å (prøve å) forklare hvordan det er ute på linjene, men formuleringen ødela visst for innholdet...

Jeg synes det er veldig fint å få høre om hvordan en slik arbeidssituasjon oppleves av de som gjør/har gjort dette. Jeg har ingen problemer med å forstå at det kan være særdeles slitsomt å fly på langruter. Jeg har kun erfaring som passasjer, og vet jo da at man gjerne våkner relativt tidlig på morgenen etter å ha flydd vestover. Å da å skulle holde seg våken og fit for flight på ettermiddagen samme dag (?) kan jeg levende forestille meg blir slitsomt. Jeg er glad jeg slipper det.....
 
Etter å ha hatt mange reiser nå i høst, både til USA, Mexico og BKK, SIN noen ganger bare med noen få dager mellom hver tur så kan jeg levende forestille meg den problematikken som de som arbeider ombord føler på kroppen.
Når det er sagt så er jeg ikke så sikker på at det er så mye kabinansatte og piloter kan få gjort med regelverket og antall ombord så lenge det ikke kommer globale regelverk på dette. Langrutene er jo voldsomt utsatt for internasjonal konkurranse, og da blir det til slutt et kostnadsspørsmål det her.
Det hjelper ikke så mye om man ønsker 3 CA ekstra ombord til f,eks BKK, men 1 døgns lengre stopp når konkurrerende flyselskap har kostnader som er en brøkdel av SAS sine, og ikke har lengre stopp på sine flighter til Europa.
Slik denne bransjen er nå er det dessverre slik at det ikke er mulig å hente ut noe særlig på høyere priser, og da er det kostnaden pr setekilometer som til slutt avgjør om produksjonen er liv laga eller ikke.
 
Skiftarbeidere har et lignende problem...

Etter å ha kjørt vogntog en periode (jobbing med lasting/lossing på dag, et par timer "søvn" bak i køya om ettermiddagen, 58 mil kjøring om natta, lossing neste morgen, et visst antall timer hvile, på'n igjen motsatt vei....), har jeg nå jobbet 7 år på 3-skift turnus (en uke dag, en uke kveld, en uke natt).
Har lært en ting iallefall; alle, absolutt alle, har rett til å mene noe om saken, men folk som jobber på kontor fra 8 til 16 med fri i helgene skal ligge litt lavt i terrenget..., for å si det sånn...
 
Originally posted by Spirit

Originally posted by MD11


For å si det enkelt:

Arbeidstakere i luften er unntatt bestemmelsen om arbeidstid i arbeidsmiljøloven:exclamati

Vi er dog regulert gjennom avtaleverk med arbeidsgiver som følger internasjonal
standard for luftfart. Den er altfor omfattende til å skrive ned her men de som jobber i kabin og cockpit har generellt samme regelverk. Vi jobber i et prikkbelastningssystem
og flyselskapene lager schedulering og slinger ( city pairings) utfra hva dette systemet tillater.

Opp i alt dette kommer begrensninger som er avtalt mellom la os si kabinforeningen og selskap.

Går 17-18 timer utenom denne avtalen da?Isåfall er jeg enig at dette er uforsvarlig.

Jeg har selv ikke opplevd så mange timer på jobb men 12-13 timer er mer vanlig enn uvanlig.

Gjennomsnittlig lengde på arbeidsdagens lengde i WF kabin på base TRF er nesten 10 timer. Da har vi avtalefestet minimum 1 times matpause på bakken ( 30 min ved bordet).
 
Originally posted by LN-BRK

Småbarnsforeldre reiser vel på jobb for å slappe av? :)

Ja fra tid til annen så føles det som avslapping å gå på jobb samme hvor mye det er å gjøre på jobben, spesielt i tiden før ungene var 1 år gammel.
 
Originally posted by TOS
...og ingen får kommentere ting som har med økonomien i ulike flyselskaper her på forumet om de ikke er utdannet økonom (og det holder ikke med 10 vekttall fra BI...)....:wink

Og kun de som er utdannet designere (Falcon?) får gi terningkast på nye liveries? :p
Tror bare jeg skal pakke sammen jeg! ;)
 
Originally posted by LCH

Originally posted by ANX
Og NEI - verken du (eller andre bakkeansatte eller kontorrotter) er IKKE meningsberettiget dersom du/dere ikke har jobbet som CC på langruter. Period.

Hmm, ingen skal altså en gang få ha en mening om ting de ikke har hands on erfaring med? Tipper det blir en del arbeidsledige politikere fremover da! :p

I så fall bør vi kanskje nedlegge forumet, fordi svært mange her ikke jobber i flybransjen...:lol:

Både TOS og jeg er akademiske kontorrotter, men vi har nok kjørt bil over lange strekninger innimellom, man gjør gjerne det når man bor her oppe...:D
 
Back
Top