Trodde ikke det var mulig å kunne bli så MEGAMARGTRØTT før jeg prøvde langruter...
Et B-menneske i Norge blir C/D-menneske ved å fly kun vestover. Som B brukte jeg kun 1-2 dager på US vestkyst for å komme inn i tiden der. Verre etter hjemkomst - alt dengang var jo stengt når man omsider våknet kl 15-16...
Motsatt hvis man kun flyr østover - EN eneste gang i livet har jeg våknet pigg og opplagt kl 05 hjemme. Heh, det var etter et langt stopp i Bangkok (finnes ikke mere). Rar opplevelse, kommer aldri til å glemme den hendelsen.
Når man får begge dele (altså rett til/fra LAX/SEA og så til/fra PEK/BKK med få dager imellom på hjemmebase), går det helt i krøss og man blir gaga og sover til alle døgnets tider. Liiite kjekt å ha ligget våken hele natta når man må stå opp i otta for neste flight som varer 14 timer (PLUSS transport til base, som selskapet ikke lenger regner med i tjenestetid).
En annen variant dengang var å "snu på femøringen", altså ANC-TYO eller MOW-TYO og tilbake. Husker da jeg fløy førstnevnte - på veien tilbake klikket det og jeg sov bort hele jævla stoppet i ANC! Har aldri vært så totalt i KOMA!
Man kunne også få tildelt jorda rundt" via nevnte destinasjoner med "venstresving" eller "høyresving" (ikke lov å velge det som passer). Vestover var lettere enn østover. Noe med at skiftarbeidere tilpasser seg best hvis de får rotere med klokka.
Annet og ofte forekommende: Passe "morsomt" å våkne opp til duskmørke og se klokka på nattbordet vise 8:30. Yeah - joa, visste at jeg var i fjerne Østen, men skulle bare ta en bitteliten blund etter ankomst for jeg var sååå sliten. Husker ikke om det er gått 4 eller 18 timer siden jeg kræsja. Ringer resepsjonen og spørrer fårete om det er morgen eller kveld. De ler seg ihjel.
A-mennesker takler dårlig tidsforskjell og sådanne crew biddet seg kjapt tilbake til kortruter igjen etter å ha levd i koma det året det tok dengang.
PS: Alle "slinger" (schedules) her nevnt, er selvsagt med utgangspunkt CPH.
Edit: Skiftarbeidere har et lignende problem...