SAS,- en gang Europas punktligste flyselskap.

Er ikke grunnen til at en har vinterruter og sommerruter for å kunne tilpasse det til de varierende forholdene mellom de to årstider?

Både og. Hos oss blir det på noen ruter lagt inn mere slakk for buffer i tilfelle de-icing, men det er jo og tilpasset generelt mindre reisende om vinteren.

Typisk er de 3-4 første avgangene over fjellet satt opp med 5 min lenger flytid enn de lenger ut på dagen nå om vinteren.

Jeg er tildels enig med trådstarter. Hver eneste gang er minst 1 av de 3 siste SAS flyene SVG-OSL på søndager forsinket. I dag, nok et eksempel, og igjen, jeg er ikke overrasket.

Jeg tror - tror - Avinor har like mye skyld i dette sammen med flyselskapet og den latterlige vinteren så langt (les: østlige vinder pga stabile høytrykk) - ca. 33% skyldig alle 3. Heldigvis reiser jeg til OSL og flytoget går nesten hele tiden. Ellers ville jeg vært pissed som trådstarter.

Denne aften vælger SAS at vente på passagerer fra et andet fly derfor 23 minutters delay....
Kan virke meget fornuftigt i og med at disse pax er forsinket ind til OSL..
Jeg er sikker på at de forsinkede pax er glade for at der blev ventet påden, således at de kan sover i egen seng frem for en hotel seng
Hilsen Ole

Denne aften vælger SAS at vente på passagerer fra et andet fly derfor 23 minutters delay....
Kan virke meget fornuftigt i og med at disse pax er forsinket ind til OSL..
Jeg er sikker på at de forsinkede pax er glade for at der blev ventet påden, således at de kan sover i egen seng frem for en hotel seng
Hilsen Ole

Har til og med vert med på DY på OSL - AES siste avgang ventet på forsinkede pax!

Siden rutetidene på flybussen til AES ikke er helt til å stole på, har jeg vert med på flere første fly fra AES (for et års tid siden) at de har ventet på flybussen før avgang (20 pax).
I forbindelse med samme avgangene har jeg overhørt at det er begrenset antall pax som har knapp transfer på OSL men de har kjørt dem gjennom på de avgangene det gjelder. Så det er ikke bare på sene avganger de venter.
Det er det jeg setter (satt) pris på med SK at de kjører gjennom folk for at de skal komme dit de skal.
Jeg håper at det fortsatt er slik, da jeg stort sett ikke flyr noe innenlands lengre, mest direkte til utland.

I riktige gode gamle dager på AES kunne de vente en stund på en servicetekniker i den maritime klyngen som skulle ut i den store verden på jobb, som hadde glemt passet sitt og fikk det med taxisjoføren i flytrappa.

Nå flyr jeg ikke så mye til Molde, det skal innrømmes. Men jeg flyr myr, jeg har vært altfor mye opp i lufta de siste 15 årene. Både i Norge, Skandinavia og Europa.

På vinters tid, i Norge, kan man kalle 20 minutter en forsinkelse? Nei. Ikke hvis man flyr, ikke hvis man kjører og ei heller hvis man tar tog.

Jeg er trofast SAS-kunde, og jeg må si at i løpet av de siste fem årene har SAS begynt å ta steget mot det perfekte hva angår punktlighet og flyoperasjoner, og ikke minst informasjon! For noen år siden var det helt forferdelig å fly, spesielt på vinteren. Ingen fly i rute, lite eller ingen informasjon og dårlig håndtering av avvik. Dette er helt borte for SAS sin del. OK, vinteren krever at fly skal avises og rullebaner brøytes. Flott, det venter jeg gjerne på, alternativene tatt i betraktning.

Jeg tror at jeg de siste tre vinterene kan telle på to hender de gangene jeg har vært forsinket (mer enn 30 min) eller har hatt kanselleringer. Det er bra!

Reis ned til Brussel eller London, få 0,4 cm snø, og se hva som skjer!

Jeg syns den som planlegger med ankomst på rutetid +/- fem minutter har få andre enn seg selv å takke hvis reisen ikke går som planlagt.

God tur!

Back