Frykter svekket flysikkerhet

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet? 1 gang i halvåret, 1 gang i måneden?
 
Man trenger ikke kunne lover og regler for å skjønne at det er uforsvarlig å jobbe 16 timer i strekk. Det holder å sette seg i en bil, kjøre så langt man tør før man må ha pause og se hvor langt man kommer før man må sove...og så huske på at flymannskapene ikke bare kan parkere hvis de trenger en hvil...
 
Originally posted by Hurum

Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet?

Hmmm...... kryss i taket (Hurum er enig i noe :D )! Og jeg tror vi trygt kan si at en så lang arbeidsdag som 18 timer forekommer temmelig sjeldent.
Men bare det at muligheten ligger der i lovverket er svært forkastelig. Derimot er 16 timers arbeidsdager langt vanligere - selv det synes jeg er uforsvarlig.
 
Originally posted by Hurum

Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet?

Hmm hvordan veit du det? Henta fattern igår fra jobben, hvor han hadde jobbet i over 17 timer fra chek-in til chek-ut... Og det er ikke første gangen :old ... Tror du han hadde mye energi til andre aktiviteter en å sitte forran tv? Såklart har du valgt et slikt yrke så burde man vite konsekvensene, men da han startet så var jo situasjonen en helt annen! Men men det driter vel alle som ikke blir berørt av det:angry:

(Og navnet mitt er foresten FredrikPropell:p men får ikke bytta bort det idiotiske "Rocoo" navnet! Kan noen hjelpe meg hehe)
 
Originally posted by Rocoo

Originally posted by Hurum

Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet?

Hmm hvordan veit du det? Henta fattern igår fra jobben, hvor han hadde jobbet i over 17 timer fra chek-in til chek-ut... Og det er ikke første gangen :old ... Tror du han hadde mye energi til andre aktiviteter en å sitte forran tv? Såklart har du valgt et slikt yrke så burde man vite konsekvensene, men da han startet så var jo situasjonen en helt annen! Men men det driter vel alle som ikke blir berørt av det:angry:

(Og navnet mitt er foresten FredrikPropell:p men får ikke bytta bort det idiotiske "Rocoo" navnet! Kan noen hjelpe meg hehe)

Vet ikke om du ser at jeg har spørsmålstegn etter setningen....altså jeg PÅSTÅR ikke det slik du tror...men jeg SPØR.
Ved påstand brukes utropstegn - ved spørsmål...spørsmålstegn:o

Du svarte jo på spørsmålet....det har skjedd mer enn 1 gang i livet til faren din...

Hvordan du blir kvitt "porno-navnet" vet jeg heller ikke....;)
 
Originally posted by cabincruiser

Originally posted by Hurum

Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet?

Hmmm...... kryss i taket (Hurum er enig i noe :D )! Og jeg tror vi trygt kan si at en så lang arbeidsdag som 18 timer forekommer temmelig sjeldent.
Men bare det at muligheten ligger der i lovverket er svært forkastelig. Derimot er 16 timers arbeidsdager langt vanligere - selv det synes jeg er uforsvarlig.

Er dette et nytt fenomen med 18 timer?er det kun SAS ansatte som nå klager, eller gjelder dette flere selskaper?

Det er vel bransjen som må ordne opp i dette.IC for sas kan vel gå dukken hvis dette kun gjelder sas og foreningen i sas får dette til.Det må jo bli fordyrende for sas i denne kraftige konkurransen i lufta.
 
Originally posted by TL

Originally posted by cabincruiser

Originally posted by Hurum

Må vel si meg enig at 18 timers jobbing er lenge.....men spør igjen - Hvor ofte jobber SAS ansatte 18 timer i ett strekk? 1 gang i livet?

Hmmm...... kryss i taket (Hurum er enig i noe :D )! Og jeg tror vi trygt kan si at en så lang arbeidsdag som 18 timer forekommer temmelig sjeldent.
Men bare det at muligheten ligger der i lovverket er svært forkastelig. Derimot er 16 timers arbeidsdager langt vanligere - selv det synes jeg er uforsvarlig.

Er dette et nytt fenomen med 18 timer?er det kun SAS ansatte som nå klager, eller gjelder dette flere selskaper?

Det er vel bransjen som må ordne opp i dette.IC for sas kan vel gå dukken hvis dette kun gjelder sas og foreningen i sas får dette til.Det må jo bli fordyrende for sas i denne kraftige konkurransen i lufta.

Nei dette er intet nytt fenomen. Myndighetsbestemmelsen (BSL) har vært den samme i ihvertfall alle de 23 åra jeg har vært i bransjen. BSL er også lik for alle de skandinaviske landene - muligens også for hele Europa. Et slags minste felles multiplum.
Kollektivavtalene i de forskjellige selskapene vil gjerne avtale bedre betingelser. F.eks sette en maks timegrense for de daglige operasjonene. Problemet i SAS Braathens oppstår ved forsinkelser/uforutsette diversions - da gjelder ikke kollektivavtalen lenger - kun BSL.
 
Originally posted by TOS

Jeg synes spørsmålet om arbeidsmiljøloven i forhold til "ordinæret" arbeid må være relevant. Hvorfor skal jeg som sitter på kontor ta så mye mer skade av å jobbe mer enn 13 timer per dag, mens de i lufta kan jobbe mer....?

Kanskje fordi vi kontorrotter ikke jobber turnus?

Når det er sagt var jeg overrasket over at det var lov til å jobbe så mye som 18 timer som CA, men jeg må si at jeg var enda mer overrasket over at yrkessjåfører får jobbe i 16! CA har ihvertfall ikke noe ansvar for å holde kjerra på veien/i lufta.
 
Kanskje dette er et utspill i forbindelse med at det skal innføres nye arbeidstidsbestemmelser for flygende personell i hele Europa neste år? Jeg kjenner ikke til detaljene i de nye bestemmelsene ennå, men kan det hende at noen har oppdaget at systemet vil slå dårlig ut og nå har startet forberedelser til forhandlingene som vil komme?
 
Øyh, så skal tidsforskjell og tilhørende søvnproblemer mistenkes for å være politikk???

Utmattelse har LENGE vært et meget REELT PROBLEM for langrutecrew øst-vest med korte stopp I ALLE SELSKAPER. Cabincruiser og Fredrik Propell er de eneste som har bidratt med fakta i denne tråden.

Nytter ikke at CC har regulert max antall timer i lufta og på bakken (på papiret) - de er ikke roboter!!! Veeeldig få klarer å sove på kommando når man er døgnvill, uansett langrute eller kortrute.

Dere som jobber "normal" arbeidstid på et kontor (som står stille til du kommer og har mindre decibel mens du jobber og der du kan ta time-out eller ta igjen det forsømte på fritiden) bør ikke uttale seg i denne sammenheng. Det er to forskjellige verdener. "Den vet best hvor skoen trykker som har den på." I stedet for å mase om max antall timer burde dere tatt noen år i lufta og SÅ skulle vi nok hørt.

Dersom alt hadde vært "peaches-and-cream" ville neppe noen hatt behov for å rope varsku... Hvis du overhører jakk-jakk fra CC på klappsete, betyr det at de som sitter der har et problem som de ikke kan løse selv. Ellers ville de snakket om noe annet!

Mvh :old

PS: Langtransportsjåfører er vel de eneste som er i nærheten av å forstå problemet.
 
Men for å få fakta på bordet....hvordan flyr SAS crew på langrutene? None konkrete slinger som kan legges fram?
 
Selv om du (og andre) fikk tørre fakta i form av tillatt arbeidstid (ombord = på bakke og i lufta, regnet fra sjekk-inn eller når de drar hjemmefra) pluss tidsforskjell, blir det bare teori og jeg tror neppe det vil gjøre deg noe klokere dersom du ikke har vært der selv og følt det på kroppen.

Men - jeg tror det ville hjulpet hvis noen her på forumet kunne lagt inn en schedule typisk for langrutecrew... Eller helst mange scheduler, som f.eks over et år.

På 80-tallet var det et lite snev av arbeidsmiljøhensyn for SAS-crew, det er nå LONG GONE.

:cry:
 
Originally posted by ANX

Selv om du (og andre) fikk tørre fakta i form av tillatt arbeidstid (ombord = på bakke og i lufta, regnet fra sjekk-inn eller når de drar hjemmefra) pluss tidsforskjell, blir det bare teori og jeg tror neppe det vil gjøre deg noe klokere dersom du ikke har vært der selv og følt det på kroppen.

Men - jeg tror det ville hjulpet hvis noen her på forumet kunne lagt inn en schedule typisk for langrutecrew... Eller helst mange scheduler, som f.eks over et år.

På 80-tallet var det et lite snev av arbeidsmiljøhensyn for SAS-crew, det er nå LONG GONE.

:cry:


Og de tidene kommer ikke tilbake, så enkelt er det:exclamati
Så lenge vi skal fly billigere enn hva flytoget koster t/r så blir det slik:cry:
 
Originally posted by ANX

Dere som jobber "normal" arbeidstid på et kontor (som står stille til du kommer og har mindre decibel mens du jobber og der du kan ta time-out eller ta igjen det forsømte på fritiden) bør ikke uttale seg i denne sammenheng. Det er to forskjellige verdener. "Den vet best hvor skoen trykker som har den på." I stedet for å mase om max antall timer burde dere tatt noen år i lufta og SÅ skulle vi nok hørt.

Jeg jobber på kontor, og jeg kan selvsagt ikke vite nøyaktig hvordan det er å jobbe f.eks. 18 timer i luften eller på langruter. Det jeg derimot kan si er at jeg synes det virker uholdbart at man skal måtte jobbe så lange skift, og vet også hvor skrudd døgnrytmen kan bli når man f.eks. kommer tilbake fra en tur til f.eks. USA.

Det er kanskje noen som maser om max antall timer, men personlig så er jeg rett og slett interessert i høre om arbeidsforholdene i kabinen. Om man skal tillegge mine ytringer noen vekt for være opp til den enkelte. Man er vel meningsberettiget selv om man ikke har "been there, done that"...?
 
Da venter vi spent på at noen CC poster sine schedules her!

Been there, done that, got a closetful of T-shirts... Memories...

Og NEI - verken du (eller andre bakkeansatte eller kontorrotter) er IKKE meningsberettiget dersom du/dere ikke har jobbet som CC på langruter. Period.

Tidsforskjellen kan ikke beskrives via PC, den må oppleves! - Coma!

Soooorry... :(
 
Originally posted by ANX

Selv om du (og andre) fikk tørre fakta i form av tillatt arbeidstid (ombord = på bakke og i lufta, regnet fra sjekk-inn eller når de drar hjemmefra) pluss tidsforskjell, blir det bare teori og jeg tror neppe det vil gjøre deg noe klokere dersom du ikke har vært der selv og følt det på kroppen.

Kanskje det er flere enn du tror her inne som har nettopp opplevd det på kroppen ;)
 
Originally posted by ANX
Og NEI - verken du (eller andre bakkeansatte eller kontorrotter) er IKKE meningsberettiget dersom du/dere ikke har jobbet som CC på langruter. Period.

Hmm, ingen skal altså en gang få ha en mening om ting de ikke har hands on erfaring med? Tipper det blir en del arbeidsledige politikere fremover da! :p
 
Originally posted by LCH

Originally posted by ANX
Og NEI - verken du (eller andre bakkeansatte eller kontorrotter) er IKKE meningsberettiget dersom du/dere ikke har jobbet som CC på langruter. Period.

Hmm, ingen skal altså en gang få ha en mening om ting de ikke har hands on erfaring med? Tipper det blir en del arbeidsledige politikere fremover da! :p

...og ingen får kommentere ting som har med økonomien i ulike flyselskaper her på forumet om de ikke er utdannet økonom (og det holder ikke med 10 vekttall fra BI...)....:wink
 
Back
Top