Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Den ny formand bliver dansk, og der er nu tre danskere på ledende poster i toppen, og til overmål bliver den svenske koncernchef medlem af bestyrelsen i Danske Bank, mens danske fagforeninger synes at være frontkæmpere. Er det hele ved at blive for meget af det gode?


http://takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=1&nNewsId=15165
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Tydeligvis en artikkel som er skrevet ut fra det skribenten kan se med danske briller ;-)

"I NORGE KÆMPER de deres egen stille kamp. Siger ikke så meget, men indfører den ene direkte rute uden om København efter den anden, mens de trofast bakker SAS konkurrenter (Norwegian og Sterling) op ud af Oslo, og flyver med den til andre selskaber i europæiske byer"

Ikke et lite ord om at det faktisk er SAS Norge som tjener pengene i konsernet ... kanskje netopp ved at det er satt opp så mange direkteruter "uden om" København.
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Tja... Hvorfor skulle ikke direkteruter ut av CPH være en like god inntektskilde som direkteruter fra OSL? Den må du forklare nærmere Farmer...
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Tja... Hvorfor skulle ikke direkteruter ut av CPH være en like god inntektskilde som direkteruter fra OSL? Den må du forklare nærmere Farmer...
Slik jeg leste denne, oppfattet jeg en aldri så liten sårhet fra den danske skribent over at SAS NO "svikter" feed via CPH ved at det opprettes så mange direkteruter "uden om", og i den sammenheng vil jeg våge påstanden om at dette er en rett strategi for SAS NO, da de på dette viset tar opp konkurransen med DY, NB og andre selskap som flyr til og fra Norge.
Om SAS NO ikke hadde tatt dette grepet, men fortsatt insistert på å feede mye trafikk via CPH er jeg stygt redd for at SAS totalt sett måtte se på at trafikken forsvant til andre aktører. Kundene VIL fly direkte om dette lar seg gjøre og prisen er rett.
 
Last edited:
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

...og dermed burde direkteruter ut av CPH også være en inntektskilde - og et produkt/tjeneste som ikke er avhengig av feed fra andre land - med unntak av langrutene!
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

...og dermed burde direkteruter ut av CPH også være en inntektskilde - og et produkt/tjeneste som ikke er avhengig av feed fra andre land - med unntak av langrutene!

MAn vil da håpe og tro at ruter ut fra CPH genererer et positivt (deknings-)bidrag til SAS DK/International, men jeg tror utsagnet som Odd refererte til indikerte at danskene (dvs. skribenten) følte seg litt snurt over at SAS NO nå flyr direkte fra Norge og ikke via CPH i så stor grad som før. Dette gir mer inntekter til SAS NO og sannsynligvis mindre til SAS DK, slik at det blir en omallokering av inntekt mellom de ulike delene i konsernet.
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Lurer på når museumsvokterne i København forstår at vi nå er i 2008 og ikke i 1968.

Med rene ord:
- Euro-huben Kastrup eksisterer ikke lenger - det er point-to-point som gjelder innen Europa i dag.
- Ingen potensiell passasjer er lojale til ET selskap - det er bare den som bringer passasjeren hurtigst mulig til best mulig pris til et bestemmelsessted som vinner.
- Hallo, SAS HAR konkurranse og er ikke MONOPOLIST lenger.
- Nordmenn er lei av danskenes ville streiker, og skyr CPH som pesten (CPH er ikke inkludert i begrepet - Det er dejlig å være norsk i Danmark).
- Fortsetter danskene med å ikke innse at det ovennevnte er tilfelle, er faren stor for at de drar med seg ikke bare SAS DK, men også hele SAS i fallet (konkurs ER en mulighet hvis ingen endring skjer).
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Enig med Kurt: CPH er et høl! SAS NO har valgt rett strategi. Hvis man nå kunne overføre noen langruter til ARN og OSL (hhv. NRT og SEA), så ville det bli en mindre avhengighet av CPH og kanskje et ikke ubetydelig løft når det gjelder økonomien.
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Stein, enig med deg at det hadde vært bedre å bare ta Flytoget opp for å sette seg på 0A ;)
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Dette er et interessant tema som de aller fleste "hub-and-spoke"-operatører merker. Hvis jeg skal til UK og har valget mellom en direkteflight med Sterling som tar i underkant av to timer og en overgang som inkluderer passkontroll i CPH som tar mellom fem og sju timer, vet jeg hva jeg velger. CPH faller liksom ut av regnestykket av seg selv.

Enda verre blir det hvis jeg skal langt og må fly f.eks. OSL-CPH-nok et flybytte-bestemmelsested. Da er det enklere å fly OSL-flybytte-framme. Flyplasser er ikke så spennende når du må løpe fra A til B for å rekke fram til setet ditt.

Men hvor er danskene i denne diskusjonen?
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Januartallene for CPH er ute, og det kan kanskje vaere av interesse aa se hva jeg skrev i den traaden?

Det som er mest interessant er at det er en svikt paa 6.1% i transfer/transitt-pax. Det maa vel trolig hovedsaklig skyldes at SAS sender flere passasjerer direkte ut av Skandinavia og ikke via CPH. Men denne svikten er mer enn kompensert av lokalpaxen (+8.1%).

.
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Januartallene for CPH er ute, og det kan kanskje vaere av interesse aa se hva jeg skrev i den traaden?

.

jeg ser at quote'en forsvant, men disse hva er disse prosentene i forhold til?
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Januar i fjor.

Mitt spørsmål er vel om dette er prosentvise endringer (Jan '07 i forhold til Jan'08) for hver type passasjer (lokal-, transfer- osv.)? I absolutte størrelser er en 10% økning i forhold til et lite absolutt antall ikke det samme som 10% reduksjon av et stort antall (målt i absolutte antall pax.). Sagt på en annen måte, er de prosentvise tallene sammenliknbare?
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Der er vist en hel del sandhed med modifikationer i dine fakta LN-KGL - men det overrasker mig nu ikke...

- Euro-huben Kastrup eksisterer ikke lenger - det er point-to-point som gjelder innen Europa i dag.

Der er jo hver eneste dag masser af folk der kommer ind fra Bergen, Stavanger, Oslo, Göteborg, Linköeping, Stockholm, Helsinki, Turku, Tampera, Vilnius, Riga, Tallinn, Palanga, Kalinggrad m.v. som skifter fly i CPH for at flyve videre ud i Europe. Hvis det kun er point-to-point som gælder kan jeg jo komme lidt i problemer hvis jeg vil flyve fra Turku til Hamborg, men så må man jo blive hjemme hvis det ikke er muligt at flyve direkte - logisk slutning - nej egentlig ikke...

- Ingen potensiell passasjer er lojale til ET selskap - det er bare den som bringer passasjeren hurtigst mulig til best mulig pris til et bestemmelsessted som vinner.

Har du hørt om begrebet Eurobonus? Betydningen af bonusprogrammer er måske mindsket, men det er stadigt et faktum at det skaber loyalitet og at folk ganske ofte vælger ud fra dette (min erfaring)

- Hallo, SAS HAR konkurranse og er ikke MONOPOLIST lenger.

Ja det er jo dejligt for både danskere, nordmænd og svenskere. Men konkurrence betyder ikke nødvendigvis at nu vil alle kun flyve non-stop...

- Nordmenn er lei av danskenes ville streiker, og skyr CPH som pesten (CPH er ikke inkludert i begrepet - Det er dejlig å være norsk i Danmark).

Tankevækkende at antallet af rejsende mellem Norge og CPH har været kontant stigende de seneste år. Hvis det er så slemt at være norsk på CPH, så forstår jeg ærligt talt ikke hvorfor i ikke holder jer væk? Kom ikke og sig at i bliver tvunget via CPH, for som LN-KGL selv så fint udtrykker det er den tid hvor nordmænd blev tvunget via CPH forbi. Så det må altså være en frivillig tur i helvede :D

- Fortsetter danskene med å ikke innse at det ovennevnte er tilfelle, er faren stor for at de drar med seg ikke bare SAS DK, men også hele SAS i fallet (konkurs ER en mulighet hvis ingen endring skjer).

Ja det er altid danskerne skyld!!! Men bare rolig vi kan godt klare at være søndebuk, for vore kære naboer i de nordiske lande - men lad det nu alligevel ikke stige jer til hovedet... ;)
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Den er grei. I absolutte tall er det jo rett frem å se at økningen i lokalpax mer enn oppveier reduksjonen i transferpax.

Vedlægger en graf som viser udviklingen mellem total antal PAX på CPH og antallet af trasfer pax i %. Samt en graf der viser udviklingen i total antal pax fordelt mellem lokalt og trasfer:
 

Attachments

  • CPH.jpg
    CPH.jpg
    48.7 KB · Views: 165
  • CPH2.jpg
    CPH2.jpg
    41.6 KB · Views: 163
Last edited:
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Vedlægger en graf som viser udviklingen mellem total antal PAX på CPH og antallet af trasfer pax i %:

Jeg er overrasket over hvor liten andel transferpax er i forhold til lokale pax. tatt i betraktning at CPH er hub'en til SAS. Nesten nede i 25% om jeg leste grafen rett. Jeg antar at denne utviklingen er et resultat av at både totalt antall lokale pax har økt betraktelig de senere år, og at antall transferpax har falt. Jeg tror ikke man trenger å være bekymret på vegne av CPH, men det er vel (eller har vært..?) en utfordring for SAS DK at flere og flere ruter går direkte fra f.x. OSL, ARN og andre mindre steder i Norge og Sverige.

Edit: Jeg ser nå at fig. 2 nok viser det jeg indikerer ovenfor.
 
Re: Fredagsklummen - Den danske bølge i SAS

Hub and spoke lever i beste velgående, og jeg tviler på at det noensinne kommer til å gå av moten. Selv Ryanair bruker jo begreper som "hub" om mange av sine plasser...
 
Back
Top