Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Re: Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Hvis man vil inn, så er det vel i prinsippet mulig å kjøpe en fullpris billett med f.eks. SAS og bare la være å board'e flyet?

Ser ikke helt poenget, men ja, selvsagt.
Om man absolutt vil bruke litt ekstra tid på hva enn man ønsker etter security, så er det jo bare å møte opp litt tidligere enn nødvenig ;) -ikke drop å boarde flyet, det blir nesten for dumt... :p

Last edited:
Skal bare skru ned radioen, så skal jeg skrive noe. Dem spiller en eller annen låt fra Eagles her...

Den som som tror dette vil medføre noen endring av id-sjekk på gate, blir nok skuffet. Det er ofte høye bøter flyselskapene skal betale dersom noen slipper igjennom nettet, og at skulle slutte å sjekke pass på non-schengen f eks, fordi han allerede har vist det til en G4S-vekter (som neppe har sjekket timatic og visum), well, not gonna happen.

Videre skal pax med bags kunne dokumentere at dem er samme person som sjekket inn bagasjen. Dette utføres med legitimasjon eller med fingern på SK.

Sjekken som foretas i security er alt for enkel å komme igjennom for at dette skal erstatte id-sjekk på gate. Tror neppe flyselskap og handlingagenter er bekvemme med og overlate dette til en annen aktør.

Nei, denne sjekken kommer nok i tillegg til det som allerede er på plass, og vil neppe erstatte noenting.
Enig - og ogsaa det jeg skriver. Det overrasker meg dermed litt at SAS har sluttet med dokumentsjekk paa gate paa ARN og CPH saavidt jeg har forstaatt...

Samme med innenriks hvor man lett kan paastarte en reise uten gyldige papirer for dens destinasjon. Er vel en risiko SAS eventuelt velger aa ta.

I USA loeses det som regel med en boks paa self-service boarding med ''int'l'' eller ''passport required'' saavidt jeg har sett. Dog litt mer ''stress paa gate'' innen Europa hvor det er hoyere andel int'l - men man kan jo fint faa paa plass et symbol/paaskrift for non-schengen-connections. Hva vet jeg.

Last edited:

Enig - og ogsaa det jeg skriver. Det overrasker meg dermed litt at SAS har sluttet med dokumentsjekk paa gate paa ARN og CPH saavidt jeg har forstaatt...

Samme med innenriks hvor man lett kan paastarte en reise uten gyldige papirer for dens destinasjon. Er vel en risiko SAS eventuelt velger aa ta.

LH har da heller aldri dokumentsjekk så lenge man flyr innenfor Schengen (fra en flyplass i Tyskland hvertfall). Jeg har hvertfall ikke opplevd det så lenge jeg kan huske.

EDIT: Er det forøvrig noen som har sagt at det er ID-sjekk for å komme gjennom security, eller er det noe forumets kloke hoder antar?

Ser ikke helt poenget, men ja, selvsagt.
Om man absolutt vil bruke litt ekstra tid på hva enn man ønsker etter security, så er det jo bare å møte opp litt tidligere enn nødvenig ;) -ikke drop å boarde flyet, det blir nesten for dumt... :p

Vel, jeg tenkte mer på problemstillingen der man ikke skal fly, men vil inn for å spotte, spise, følge bestemor, whatever - og kanskje risikerer å ikke komme forbi security siden man ikke har billett. Har observert at Avinor "tenker på løsninger for dette", men jeg kan ikke umiddelbart se noen praktisk måte å gjøre det på.

Vel, jeg tenkte mer på problemstillingen der man ikke skal fly, men vil inn for å spotte, spise, følge bestemor, whatever - og kanskje risikerer å ikke komme forbi security siden man ikke har billett. Har observert at Avinor "tenker på løsninger for dette", men jeg kan ikke umiddelbart se noen praktisk måte å gjøre det på.
Paa OSL er det ihvertfall et system med gjesteadgang klart for type bestemor-assistanse som handlingagentene kan gi ut.

I hvilke situasjoner skal man kunne fly innenriks og ende opp uten "gyldige papirer for destinasjonen"?

I hvilke situasjoner skal man kunne fly innenriks og ende opp uten "gyldige papirer for destinasjonen"?

TRD-OSL-LHR - f.eks., i det du vil kunne boarde (forutsatt ingen bag sendt) TRD-OSL uten å vise gyldige dokumenter.

TRD-OSL-LHR - f.eks., i det du vil kunne boarde (forutsatt ingen bag sendt) TRD-OSL uten å vise gyldige dokumenter.

Men så lange man sjekker ID før OSL-LHR flighten så spiller det ingen rolle.

En av fordelene med å fly SAS kontra Norwegian innenriks er jo nettopp at SAS ikke sjekker ID og det holder å dra kortet/scanne mobilen.

Men så lange man sjekker ID før OSL-LHR flighten så spiller det ingen rolle.

En av fordelene med å fly SAS kontra Norwegian innenriks er jo nettopp at SAS ikke sjekker ID og det holder å dra kortet/scanne mobilen.
Da har passasjeren kommet seg til Oslo, og utgjoer et stoerre problem enn om han/hun hadde vaert stoppet allerede i Trondhjem. Man unngaar boten fra britisk immigrasjon, men staar med en pax uten papirer i Oslo.

Edit: selvsagt enklere for passasjerene som du paapeker, men en potensiell risk for flyselskapet. Som sagt over, antar jeg SAS velger aa ta risikoen for aa kunne tilby deg et enklere produkt uten ID-kontroll, poenget mitt er at det ikke er helt uten risiko/kostnader.

Last edited:

Da har passasjeren kommet seg til Oslo, og utgjoer et stoerre problem enn om han/hun hadde vaert stoppet allerede i Trondhjem. Man unngaar boten fra britisk immigrasjon, men staar med en pax uten papirer i Oslo.

Men det blir passasjerens problem!

Det der skjønner jeg ikke helt - på mine ganske mange TRD - OSL -TRD turer de siste årene, tror jeg ikke jeg har vist leg en gang!

Det der skjønner jeg ikke helt - på mine ganske mange TRD - OSL -TRD turer de siste årene, tror jeg ikke jeg har vist leg en gang!

Jeg må alltid vise ID når jeg flyr DY OSL-KRS, men aldri på SAS på samme strekning

Jeg må alltid vise ID når jeg flyr DY OSL-KRS, men aldri på SAS på samme strekning

Det samme gjelder intraskandinavisk og innenriks i Danmark. Tidligere mener jeg at man måtte vise leg på intraskandinavisk hos SAS, det er det slutt med.

Her synes det det er mye blanding av saker.

Det som hittil har vært en regel, er at man skal identifisere personen som leverer bagasjen og at denne er samme person som kommer til utgangen. Dette er en regel i forbindelse med bagasjesikkerheten og er ikke en ID (identifikasjons) kontroll. Mange tror det er en ID kontroll for det er slik de fleste passasjerer oppfatter det. Men dette kan også gjøres med biometri (fingertrykk), og faktisk også at en ansatt følger den som reiser fra innsjekk og til utgangen og bekrefter til utgangen at det er samme person. For de som ikke har bagasje er det ingen krav å vise ID ved utgangen, men av praktiske årsaker blir alle bedt om å vise ID. Man vet jo ikke hvem som har levert bagasje eller ikke.

Med alle andre sikkerhetsregler som finnes synes jeg det har vært vanskelig å finne logikken eller behovet for denne regelen, og det kanskje nettopp det EU til slutt har innsett og har fjernet dette kravet.

Det nye nå i sikkerhetskontrollen er at alle skal fremvise reisedokumenter. Det er heller ingen ID kontroll da man ikke skal vise ID kort, men en billett eller lignende. Dette kan jeg ikke skjønne har noe sammenheng med den ovennevnte regel som skal fjernes.

Dokumentkontroll (pass/visa osv.) blir gjort når man skal reise til et land der de krever dette av flyselskapet, fra Norge betyr dette stort sett ut av Schengen.

ID kontroll, sjekk av navn mot billett, har alle flyselskap mulighet til å gjøre når som helst, men det er veldig få som praktiserer det fast.

Forvirret? Ja, det er de fleste... ;)

God oppsummering ehall, fryktelig mye sammenblanding av forskjellige regler i tråden nå. Det blir kun sjekk av billett/BP i security, ref siste info fra OSL:
http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/X_Billettkontroll

Og Luftfartstilsynet:
Flyplassene har etablert ordninger som skal sikre at reisende med behov for ledsagelse og følge, skal få dette. Det tenkes her på barn, eldre og andre som har spesielle behov.

Barn som reiser alene og andre som trenger assistanse

Barn vil alltid ha anledning til å ha med seg ledsager fram til utgang (gate).

Det samme gjelder for eldre og øvrige reisende med behov for assistanse.
http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article24060.ece

Og hele forskriften: http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00008/Forskrift_om_forebygg_8862a.pdf

Dessuten er systemet med gyldig boardingkort/billett allerede innført mange steder i verden uten at ting har stoppet opp av den grunn. Ser man på utlendinger som skal reise fra OSL så ser man også at de aller fleste stiller i security med boardingkortet klart, noe de er vant med hjemmefra.

Ser man ser man, nå har faktisk DY bestemt seg for å droppe standard ID-kontroll på sine avganger, med unntak for non-Schengen. Alle må fortsatt kunne fremvise legitimasjon dersom det blir spurt om det, men standard ID-sjekk på pax med bags innenlands, og på samtlige pax utenlands, forsvinner (bortsett fra non-Schengen, som tidligere nevnt).

Muig det kommer presiseringer rundt dette som nyanserer dette bildet noe, vi får se.

Og da er første dagen med dette tåpelige opplegget, og etter hva jeg ser på folk sine facebookstatuser er det ganske lange køer på Gardermoen..........bør vel ikke komme som noen overaskelse, og de har vel beregnet alt for liten kapasitet som med det meste annet der oppe :(

Edit: På OSL sine webkameraer ser det ut til at køen ihvertfall står til SAS sin billettskranke, mot normalt kun et par minutters kø på denne tiden av døgnet

Last edited:

Klarer ikke helt å se problemet, du må bevise på en elelr annen måte at du skal ut å fly. Det være seg boardingkort, på papir telefon etc, eventuelt vise reiserute på papir telefon etc, i værste fall må man innom en automat å printe ut et boardingkort, noe som tar under et minutt. Ved reiser til f.eks London er det id-sjekk på gate.
Så hva som er tåpelig/vanskelig forstår ikke jeg, hvorfor skal man gå gjennom en sikkerhetskontroll på en flyplass om man ikke skal reise, eller følge noen??? (man får ledsagerkort dersom man bevislig skal følge noen, enten barn, tante olga på 90 etc)

Så hva som er tåpelig/vanskelig forstår ikke jeg, hvorfor skal man gå gjennom en sikkerhetskontroll på en flyplass om man ikke skal reise, eller følge noen??? (man får ledsagerkort dersom man bevislig skal følge noen, enten barn, tante olga på 90 etc)

Jeg vet ikke om jeg synes dette er tåpelig, men ditt spørsmål svarer vel på hvorfor det kanskje er unødvendig: Hvorfor skal man gå gjennom sikkerhetskontrollen om man ikke skal reise? Eller: Hvorfor skal man da sjekke om de som går gjennom sikkerhetskontrollen faktisk skal reise?;)

Det koster penger og gir ikke økt sikkerhet. Ettersom det finnes adskillig bedre sysselsettingstiltak så er dette tåpelig.

Back