Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Re: Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Det vil bli gjeldende på ALLE norske flyplasser fra og med 15 mars.. Som tidligere nevnt, EU greier! Grunnen til det ikke har kommet i Norge før er hvordan det skal bli håndhevet, etc.. Blir spennende å se hvordan dette vil bli motatt.. Jobber selv med Security på flyplass, og mange kommer å spør om de kan følge venner/kjæreste/famile til gate..
Selvsagt blir det mottatt med total uforståelighet. Poenget med sikkerhetskontrollen er jo at folk med kniver ikke skal slippe inn, ikke at folk med barnebarn eller bestemødre på tur ikke slipper inn. Uansett så tilpasser vi oss vel dette også.. kuet som er vi er hele gjengen etter 10 år med "9/11-security".

Forøvrig merkelig at handelsnæringen "innenfor" ikke har klart å endre dette til sin fordel. Flyplassene er jo generelt ivrige etter å ha så stor omsetning som mulig innenfor, til tross for at det ikke nødvendigvis er forenelig med sikkerheten.. - les: tax-free-brennevin.

Re: Fra 15.mars må man ha billet for å komme igjennom sikkerhetskontrollen påTRD

Hva mener de å oppnå med dette da ? Økt sikkerhet, eller lavere omsetning i restaurantene ?

Selvsagt vil man ved et slik tiltak oppnå høyere sikkerhet! Du tror da vel ikke at EU ville innføre noen slike regler uten at nøye kost/nytte-analyser viser at sikkerhetseffekten langt overstiger kostnadene og de andre ulempene? :old :headbang

(Sånn, nå skal jeg skaffe meg kaffe og se om sunn fornuft dukker opp igjen.)

Nok en grunn til å ta toget:rolleyes:

Re: Fra 15.mars må man ha billet for å komme igjennom sikkerhetskontrollen påTRD

Selvsagt vil man ved et slik tiltak oppnå høyere sikkerhet! Du tror da vel ikke at EU ville innføre noen slike regler uten at nøye kost/nytte-analyser viser at sikkerhetseffekten langt overstiger kostnadene og de andre ulempene? :old :headbang

Dette synes jeg er tendensiøst prat og spiller på folks mistillit til regler man får tredd nedover ørene fra omverdenen, og politikere sitt behov for å la det se ut som man gjør noe.

Dette er jo helt klart et nødvendig sikkerhetstiltak. Hvis vi ser på dette mer historisk, så viser det seg jo at ikke bare hadde alle på 9/11 hadde billetter, tilsvarende som han karen som for mange år siden ble avvæpnet på FBU med en pose kald pils.

Hvis du ser på hvor mange farlige gjenstander som er beslaglagt i sikkerhetskontroller de siste årene så er det jo horden av livsfarlige folk som er bevæpnet til tuppen av krøllene med sjampo som er de man bør passe der for.

-A

Vel - med utgangspunkt i at ID-kontroll MÅ foretas et sted ... er det ikke like greit å ha det på samme sted over alt? Inngangen til steril sone er da ihvertfall etter min mening et naturlig sted å gjenomføre dette.

Jeg tror selskapene er glade for å få dette bort fra gatene ...

Vel - med utgangspunkt i at ID-kontroll MÅ foretas et sted ... er det ikke like greit å ha det på samme sted over alt? Inngangen til steril sone er da ihvertfall etter min mening et naturlig sted å gjenomføre dette.

Med fare for at jeg har en annen oppfatning av hva ID er enn SAS: Reis billettløst og uten bagasje med SAS innenlands i dag og du skal lete lenge etter kontroll av ID. Det samme gjelder forøvrig intra-Europa med (mulig) unntak av ut av Norge.

Problemet blir jo så sjekk av reisedokumenter (spesielt for online/remote ckin) - antar flere selskaper fortsatt ønsker å sjekke dette ved første flyvning/flyvninger til destinasjoner hvor dokumenter er påkrevet.

Det er noe helt annet og det blir uendret. Sjekk av reisedokumenter er flyselskapets jobb. ID-sjekk gjøres av lufthavna og er kun en sjekk av at ID og billett matcher.

Hvorfor man kontrollere ID et sted? Det er nok et tiltak som faller et sted mellom sysselsetting, sikkerhet og teater.

I dag kan man fly uten ID. På hvilken måte bidrar det til at flysikkerheten er lavere enn den kunne ha vært?

Fordi EU sier det? Er det ikke det som er hele poenget, da?

"Fordi EU sier det" er noe som rangeres et sted mellom "morra di!" og "min storebror er større enn deg!". ;)

-A

Jeg tror det gar litt i feil retning.

Det er ikke EU som per se sier dette. Mange ting som kom etter 2001 kom egentlig mer eller mindre direkte ut av ICAO Annex17. Alle medlemmer i EU er del av ICAO, sa er Norge. Men, alle har - til en mer eller mindre grad -sluvet a sette om Annex17 SARPs til nasjonalt lov. Annexer og Ammendments er skapt i sammenarbeid av alle kontrakt-stater, inkl. Norge.

EU tok en god del innisjativer etter 9-11. En del baserte direkte pa Annex17, en del pa andre dokumenter (e.g. ECAC Doc.30 ->EU 2320/2002) og en del ble skapt pa anbefalinger av EASA.

ID krav er ikke nytt, og det kom ikke fordi EU oppfant dette, men fra ICAO...

Forövrig kan EU ikke gi ut noe som blir gjeldende lov i Norge. Det alltid trenges noen formalt aksjon fra norske myndigheter a konvertere dette til gjeldende norsk lov.

Det er noe helt annet og det blir uendret. Sjekk av reisedokumenter er flyselskapets jobb. ID-sjekk gjøres av lufthavna og er kun en sjekk av at ID og billett matcher.

Nettopp derfor vil nok sjekk av pass paa gate fortsette hos en del flyselskap.

Skal bare skru ned radioen, så skal jeg skrive noe. Dem spiller en eller annen låt fra Eagles her...

Den som som tror dette vil medføre noen endring av id-sjekk på gate, blir nok skuffet. Det er ofte høye bøter flyselskapene skal betale dersom noen slipper igjennom nettet, og at skulle slutte å sjekke pass på non-schengen f eks, fordi han allerede har vist det til en G4S-vekter (som neppe har sjekket timatic og visum), well, not gonna happen.

Videre skal pax med bags kunne dokumentere at dem er samme person som sjekket inn bagasjen. Dette utføres med legitimasjon eller med fingern på SK.

Sjekken som foretas i security er alt for enkel å komme igjennom for at dette skal erstatte id-sjekk på gate. Tror neppe flyselskap og handlingagenter er bekvemme med og overlate dette til en annen aktør.

Nei, denne sjekken kommer nok i tillegg til det som allerede er på plass, og vil neppe erstatte noenting.

Nei, denne sjekken kommer nok i tillegg til det som allerede er på plass, og vil neppe erstatte noenting.

Med andre ord, enda mer unødvendig fjas fra Brüssel.

Hvis man vil inn, så er det vel i prinsippet mulig å kjøpe en fullpris billett med f.eks. SAS og bare la være å board'e flyet?

ICAO Ståle, ICAO - ikke EU

Takker for rettelsen, det er tydelig at jeg fortsatt bør holde meg i det lille akvariet en stund til. :-)

Hvis man vil inn, så er det vel i prinsippet mulig å kjøpe en fullpris billett med f.eks. SAS og bare la være å board'e flyet?

Når man først har bilett, tja da flyr man!

Back