Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Re: Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen

Påstand: Den store fordelen må jo vera at køen faktisk vil MINKE -Argument: sidan ingen andre enn dei med billett kommer gjennom....
Er det så mange ikke-reisende som går inn og ut av rød sone? :8:

Er det så mange ikke-reisende som går inn og ut av rød sone? :8:

Nei, neppe. Ikke skjønner jeg poenget med denne kontrollen heller. Er det noen som kan forklare meg hva hensikten er? Å unngå at ikke-reisende går gjennom sikkerhetskontrollen? Det er neppe et stort problem. Det er ikke så mange av oss som er så interesserte i fly at man reiser til flyplassen & går gjennom security for å spotte....;)

Det kan jo være endel som er med folk som skal reise gjennom for å ta en kaffe med de e.l før avreise?
På gamle Fornebu var det iallefall vanlig at man ble med de helt til utgangen for å ta farvel og ønske de god tur.

Det kan jo være endel som er med folk som skal reise gjennom for å ta en kaffe med de e.l før avreise?
På gamle Fornebu var det iallefall vanlig at man ble med de helt til utgangen for å ta farvel og ønske de god tur.

Kanskje, men til forskjell fra OSL så lå FBU praktisk talt inne i byen (eller iallefall nesten...). Jeg kan ikke tro at dette er et stort problem, og sikkerhetsmessig er det vel heller ikke noe problem om noen skulle finne på å ta turen opp for å drikke kaffe med noen som skal ut å reise.

Kanskje, men til forskjell fra OSL så lå FBU praktisk talt inne i byen (eller iallefall nesten...). Jeg kan ikke tro at dette er et stort problem, og sikkerhetsmessig er det vel heller ikke noe problem om noen skulle finne på å ta turen opp for å drikke kaffe med noen som skal ut å reise.

Ikke lag dette til en OSL-diskusjon - dette er en regel som gjelder hele EU og som har vært praktisert der i lang tid.

Men en relatert historie: Møtte en som kom fra et annet sted i Norge på OSL. Han kom inn med DY og vi skulle videre med SK. Han hadde kun sjekket inn på mobil (tekstmelding) og der stod det "husk å skrive ut boardingkort!". Dette så han når han kom til OSL og gikk i service-skranken til SAS på utland (sikker sone). Spurt om hun kunne skrive et BP fordi det stod det i tekstmeldingen. Svaret var at "Ja selvfølgelig, men du må huske å gjøre det hjemme hvis ikke slipper du ikke gjennom sikkerhetskontrollen. Nye regler." :lol:

Ikke lag dette til en OSL-diskusjon - dette er en regel som gjelder hele EU og som har vært praktisert der i lang tid.

Det var ikke min hensikt. Det finnes jo flere flyplasser enn OSL, selv om OSL ble nevnt ved en liten glipp...;) Mitt poeng er at dette neppe er et stort problem uansett om det er OSL, TOS, KKN eller what have you, og selv om det praktiseres i EU er det jo ikke nødvendigvis et fornuftig eller nødvendig tiltak. Men for all del, jeg kan ta feil og det kan være at det er mange som går gjennom security på flyplassene som ikke skal reise, og som dermed skaper problemer.

Ikke skjønner jeg poenget med denne kontrollen heller.
Da er vi 2...
Er det noen som kan forklare meg hva hensikten er? Å unngå at ikke-reisende går gjennom sikkerhetskontrollen? Det er neppe et stort problem. Det er ikke så mange av oss som er så interesserte i fly at man reiser til flyplassen & går gjennom security for å spotte....;)
Well said!

Første erfaring med dette idag. På OSL gikk det hreit, bare sveipe kortet. På KRS var det ingen automater å dra kortet i så istedet ble det å vise frem at jeg hadde et kort og si jeg skulle reise billettløst til OSL........så hva er egentlig poenget med kontrollen da?

Første erfaring med dette idag. På OSL gikk det hreit, bare sveipe kortet. På KRS var det ingen automater å dra kortet i så istedet ble det å vise frem at jeg hadde et kort og si jeg skulle reise billettløst til OSL........så hva er egentlig poenget med kontrollen da?

Det er ikke noe poeng.;)

vise frem at jeg hadde et kort og si jeg skulle reise billettløst til OSL........så hva er egentlig poenget med kontrollen da?

Hysj, ikke si det til noen, vil ikke at EU skal høre om den norske tolkningen!

Ut fra norske forhold virker kontrollen meningsløst, håper det er forhold andre steder i Europa som kan forvare dette siste påfunnet fra Brussel.

På OSL har man kortlesere, greit nok. Hva gjør man i SVG? Jo, man holder et kort (EB, Diners, Mastercard, Whatevercard) frem mot Securitas før man går gjennom porten.
Betryggende? Oh yes!

På OSL har man kortlesere, greit nok. Hva gjør man i SVG? Jo, man holder et kort (EB, Diners, Mastercard, Whatevercard) frem mot Securitas før man går gjennom porten.
Betryggende? Oh yes!

Yepp - er ikke rullet ut på alle Avinor-plasser enda, kommer etter hvert.

På Gardermoen vil det være kortlesere på plass fra innføringsdato, mens det på resten av Avinors flyplasser gradvis vil komme på plass mot sommeren. I mellomtiden vil det gjennomføres manuell kontroll av billetter og boardingkort. Reiser du billettløst viser du ditt kort og oppgir destinasjon samt flyinformasjon.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/For-reisen/Sikkerhetskontroll/

Betryggende? Oh yes!

Betryggende???
Dette har aldri vært et sikkerhetstiltak.......

Betryggende???
Dette har aldri vært et sikkerhetstiltak.......

Neida, det er bare et nytt idiotitiltak for arbeidfortrygd-gjengen. I kveld var det en sluse på osl, og der virket ikke kortleseren. Måtte vise bagasjekvittering for å komme gjennom.

Neida, det er bare et nytt idiotitiltak for arbeidfortrygd-gjengen. I kveld var det en sluse på osl, og der virket ikke kortleseren. Måtte vise bagasjekvittering for å komme gjennom.

På Flesland sist forlangte de å se papirutskrift av e-ticket. Hun ble veldig bli når hun fikk se en baggasjetag... *sukk*

-A

Så hvis man reiser uten bagasje får man ikke være med?

Har du bagasjekvittering, så har du boardingkort, og det holder lenge det.

På KRS holder det fortsatt å vise at man innehar et kredittkort og si man skal til Oslo :)

Last edited:

Så hvis man reiser uten bagasje får man ikke være med?

Alle som har billett kommer med, men man må kunne bevise at man har det. Boardingkort, bekreftelse, EB-kort o.l. Skulle kortleser eller annet ikke funke så finner de nok en løsning.

Har du bagasjekvittering, så har du boardingkort, og det holder lenge det.

Nja, det går fint ann å ha baggasjekvittering hvis du har videreforbindelse til en annen flight, uten å i det hele tatt å være sjekket inn. Men det er likevel en stor sannsynlighet for at du skal reise om du har en på den datoen du skal reise. Sikkert bedre enn et kredittkort.

Back