FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Kanskje man faar samme scenario som hurtigbaatene Harstad-Tromsoe?

http://www.nordlys.no/nyheter/article5875269.ece


Tviler eg på:-) Selv om eg skjønner ironien i innlegget ditt:-)
Litt OT, men... Hurtigbåt-anbudet ble en fiasko fordi Fylkeskommunen er ikompetente til å drive med samferdsel gjennom anbudsordningen, noe som desverre har vist seg flere plasser enn her. De kommer med krav til nybygg, hvor hensynet til miljø (tror de...) helt klart går på bekostning av sikkerhet og kontinuitet... Her er en gjeng med politikere, som skal leke samferdsel - og er fullstendig uvillige til å lytte til erfarne mennesker i bransjen, de 3 båtene skulle aldri vært bygget slik - sier dem som seiler, og har seilt der oppe i lange tider... Tror neppe vi får se noe slikt i luftfart nei:-)

haraldoanes
 
Last edited:
Hvordan går det med Røros - er håndtering av denne ruta også en farse fra SD? Fremdeles ikke mulig å kjøpe billetter etter 1. april.
 
Hvordan går det med Røros - er håndtering av denne ruta også en farse fra SD? Fremdeles ikke mulig å kjøpe billetter etter 1. april.

Kan se slik ut. De har ikke fått ut anbud engang, så det vil nok ta sin tid før man får svar på hvem som faktisk har billetter å selge.

Egentlig ganske merkelig at dette skal ta sånn tid. Vil tro det burde være temmelig greit å redigere bort alt av andre ruter fra forrige anbud og gjøre de korrigeringer som trengs.
 
Vel - skriver man en innbydelse, lister man opp kravene. Det er egentlig ikke verre ... Og det gjelder alle ruteområder.
 
Vel - skriver man en innbydelse, lister man opp kravene. Det er egentlig ikke verre ... Og det gjelder alle ruteområder.

Skulle skrive like, i mangel av en "like" button, men fikk ikke lov. Minimum 10 letters, og nå har jeg nok passert minimum :)
 
I gårs dagens adresseavis sto det at frai morgen av (Søndag 19.feb) vil ruten OSL-RRS bli flyger av ATR42, men det er bare under Rørosmartnan som er i neste uke. Etter Martnan vil rute bli fløyet av Dash8 frem til 1.april da flyet skal til Bodø... Etter 1.april er det uklart om det fortsatt blir DOT/DAT som skal fly ruta.

Kommersiel leder for Røros Flyservice sier at det haster voldsomt med å få anbudet avklart og at noen kan begynne å selge billetter for ruta etter 1.april, men de ser helst at det blir DOT/DAT som fortsetter, DAT har vært meget hjelpsomme med å styrke ruten etter Coast Air konkursen i 2008.
 
Last edited:
Vel - skriver man en innbydelse, lister man opp kravene. Det er egentlig ikke verre ... Og det gjelder alle ruteområder.

Debatten rundt dette gjør at jeg er ganske sikker på at når Finnmark kommer engang til høsten, så er dette kravet ute. Alle som kjenner litt til det presset WF har utøvet mot LT tidligere (inkl meg) for å få de til å få dette med i anbudet, vet at dette handler mer om politikk, makt og kameraderi enn sikkerhet.
 
Debatten rundt dette gjør at jeg er ganske sikker på at når Finnmark kommer engang til høsten, så er dette kravet ute. Alle som kjenner litt til det presset WF har utøvet mot LT tidligere (inkl meg) for å få de til å få dette med i anbudet, vet at dette handler mer om politikk, makt og kameraderi enn sikkerhet.

Det vil vel i praksis si at kravet om presisjonsinflyging ikke vil være med siden det så ut til at Finnmark lå utenfor dekningsområdet til EGNOS?


Vidar
 
Den midlertidige kontrakten ble gitt med utgangspunkt i de "nye" kravene som kommer i ordinæranbudet. Altså minimum 32 seter og to rotasjoner på søndagen.
 
Vågsøy og Måløy kommer dårlig ut med de nye flyrutene mellom Florø og Oslo. Noe for ruteplanleggerne i WF


http://www.fjt.no/nyheter/article427486.ece

– Dei nye flyrutene frå Florø betyr at vi i Vågsøy ikkje lenger kan nå eit morgonmøte i Oslo, seier Reinhardt Sørgård.

– Eg blir oppgitt over at ein ikkje skal ta omsyn til noko som allereie er eit godt tilbod, seier Reinhardt Sørgård.

Dei nye flyrutene frå Florø som blir sett i verk frå 1. april, får konsekvensar for næringsdrivande og andre som er avhengige av å rekke det første flyet til Oslo om morgonane. Dei kan no måtte ta i bruk andre løysingar.

– Slik det er no kan vi vere i Oslo sentrum 08.30–08.45 og nå flyet klokka 18.00 opp att og vidare ha korrespondanse med hurtigbåten opp att, seier Sørgård.

Med dagens tilbod går Kystvegekspressen Tansøy frå Måløy 05.10 og er i Florø 06.35, ein kan då nå DAT-flyet frå Florø lufthamn klokka 07.00 og vere på Gardermoen klokka 08.00.

Med Widerøe vil det første flyet i vekedagane gå klokka 06.25 frå Florø, altså ti minutt før Kystvegekspressen er i Florø. Neste fly frå Florø går 09.15. Laurdagar vil det første flyet gå klokka 07.05, men då går ikkje Tansøy.
 
Tja,man kjører vel også til Anda på under timen fra Vågsøy , og bør kunne være i Oslo sentrum til 09.00 med 06.48 avgangen
 
Da ligger billettene for OSL-VDB ut for salg på Air Norway's sine sider.
Her er rutetidene:

OSL-VDB
12345xx - 07:55 - 08:25
12345xx - 16:00 - 16:30
xxxxxx7 - 14:00 - 14:30

VDB-OSL
12345xx - 08:55 - 09:25
12345xx - 17:00 - 17:30
xxxxxx7 - 15:00 - 15:30

http://www.airnorway.no/
 
Beklager å dra opp igjen denne, men i lokal avisa i dag:

I annledning WIF vil bruke Q300 noen avganger på Florø:

Fly blir for store for Florø

Flyplassen i Florø er teknisk og operativt godkjend for fly opp til såkalla klasse 4, medan Dash 8- 300 er registrert i klasse 5. Dermed er flyplassen i Florø heller ikkje beredskapsmessig godkjend for å ta imot slike fly.

Skal Dash 8-300 setjast inn, vil det krevje inntil 13 nye tilsette innan brann og redning, mellom anna røykdykkar, samt nokre investeringar til ny brannbil og garasje. Skal Florø lufthamn i mellomtida drivast med mindre flytype, vil ikkje Widerøe oppfylle krava departementet har stilt til passasjerkapasitet.
 
Det er vel to måter å løse det på: Enten at flyplassen "oppgraderes" til kategori 5, eller av WF må bruke mindre fly og kjøre flere avganger for å oppfylle ukentlig setekrav.

Samme utfordringen hadde man også på Brønnøysund da Widerøe ville begynne å fly -300 fra Bergen og Oslo. Det løste seg ved en oppgradering av brann/redningskategori. Og husker jeg ikke feil måtte også flere andre norske flyplasser oppgraderes da DY begynte med sine 800-maskiner. Så det ikke unormalt at flyplasser blir oppgradering til en høyere kategori når flyselskaper ønsker å operere der med større fly.
 
Kan det se ut som SD/LT også her har godkjent/godtatt et tilbud/forslag som ikke passer med den virkelige verden og som de først i etterkant finner ut av at de må løse?
 
Back
Top