FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Flyet er stasjonert på Stord og har vært det hele tiden. Opperasjonen på Stord flys helt uavhengig av noen av de andre rutene.

Høres ut som dårlig utnyttelse av fly, men regner med at de flyr litt mellom destinasjonene - og at det ikke bare brukes på to daglige mellom Oslo og Stord?

De få på Fagenes som benytter seg av flytilbudet kommer nok til å savne SAABen.
En Metro 23 passer nok inn selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til at SD ikke setter større krav til flyten.

Med to passasjerer i gjennomsnitt per avgang, er jeg overrasket over at Samferdselsdepartementet ikke legger ned dette ruteområdet. Nå er det jo Senterpartiet som styrer, så det er kanskje ikke så overraskende at de ikke vil legge ned ruten (og med det flyplassen), men trafikken var vel uansett ikke noe bedre under den forrige regjeringen.
 
Ut i fra kravene, interesse og dagens flytyper så er det bare Nextjet og DOT av flyselskapene som kan ta på seg RRS-OSL. DAT og WF ikke interisert.....

At DAT ikke er interessert stemmer ikke heeeelt. DAT/DOT er i grunn samme firma.


Høres ut som dårlig utnyttelse av fly, men regner med at de flyr litt mellom destinasjonene - og at det ikke bare brukes på to daglige mellom Oslo og Stord?.

Nei, det er alt. Noe bra utnyttelse er det ikke nei.


Med to passasjerer i gjennomsnitt per avgang, er jeg overrasket over at Samferdselsdepartementet ikke legger ned dette ruteområdet.

Hver billett sponses vel med 2.500 kroner var det ikke slik? Ikke forstår jeg hvordan det kan forsvares.
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.

At de har fløyet frem til nå er egentlig irrelevant

Ja, det er dårlig hvis de ikke tilbyr interlining, men når et svenskeiet selskap (les WF) kan, så kan sikkert et dansk selskap også. De klarer tydeligvis fly på Vestlandet uten problemer, og Lofoten er ikke så unikt
 
Last edited:
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

At de har fløyet frem til nå er egentlig irrelevant

Ja, det er dårlig hvis de ikke tilbyr interlining, men når et svenskeiet selskap (les WF) kan, så kan sikkert et dansk selskap også. De klarer tydeligvis fly på Vestlandet uten problemer, og Lofoten er ikke så unikt

Har WF blitt svenskeiet?
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.

Dem har da klart seg bra i Florø i 12 år, der er de skeptiske til å få tilbake WIF... Kanskje ikke knirkefritt i begynnelsen, men gi dem en sjangs før dere henviser til at de er danske...
 
Last edited:
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.

Ikke at Kleppa er min favorittperson, men nå var det vel ikke akkurat hun personlig som tok valgene her?
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.
Jamen vi kan da vende den rundt...SKAL DY virkelig operere i Danmark og Sverige ??
Hilsen Ole
 
Økningen på FDE til OSL er ingen økning i praksis, da WF154, som i dag er komersiell driftet, blir tatt inn i anbudet.
 
Økningen på FDE til OSL er ingen økning i praksis, da WF154, som i dag er komersiell driftet, blir tatt inn i anbudet.
Har en enkeltflyvning virkelig blitt drevet på kommersiell basis? Er vel mer snakk om at WF har tilbudt flyvninger utover det påkrevde i anbudet.
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Så trist at Widerøe har mistet Lofoten-flyvningene. Har alltid fløyet med dem BOO-LKN i de 12 siste åra.
Fru Samferdselminister kan virkelig skamme seg. Skal dansker virkelig operere i Norge? Og når det er Ap som styrer? Latterlig.

Selv om du "alltid" har fløyet med WF, er det vel ikke dermed sagt at et annet selskap ikke kan gjøre en like bra/bedre jobb, er det?
Norwegian ekspanderer i Sverige og Danmark. Hvorfor kan ikke de da komme hit? Danskene har jo flydd flere år i Norge. De leverer varene så det holder. De er svært profesjonelle og dyktige samt at de har gjennomgående innsjekk av bagasje med DY.
RRS-OSL-RRS har opp mot 100% regularitet. Har lest at det nå i nord stilles spørsmålstegn ved kvalifikasjonene i dårlig vær ol. Vil tro at det blåser like mye i FRO hvor de har operert i flere år. De har i tillegg flydd til RRS i tre år i alt fra 50kts og snøstorm og svært lave temperaturer. Flyene har gått på rute selv om temperaturer har vært ned i -43 grader (riktig nok med noen utfordringer:) )

Kleppa skal faktisk ha ære for at hun bidrar til økt konkurranse som igjen gir lavere pris for oss reisende :old
Kravene må selvfølgelig være at selskapene som vinner anbudet er kvalifisert til oppgaven de blir tildelt, og det mener jeg DAT/DOT så absolutt er.
 
Last edited:
Helt riktig GT. For meg blir det litt som da P4 mistet sin konsesjon. Det var en "stor skandale" og omtrent verdens undergang. At noen skal få kontrakten fordi de alltid har gjort det er en dårlig begrunnelse.
DAT har i mange år bevist hva de er gode for under utfordrende norsken forhold så dette kommer nok til å gå veldig bra.
 
Re: Hva skjer med kapasiteten WF har til overs?

Dem er eid av SAS. Og SAS er mere svensk (21,4%) enn norsk (14,3%)

I tillegg er den største private eieren, Knut and Alice Wallenberg's foundation, svensk og har en eierandel på 7,6%.

At det gjør WIF til et svenskt selskap er likevel å trekke det litt langt.



Vidar
 
Syns det er morsomt at DAT til tross for både nasjonalitet og navn faktisk har det meste av sine operasjoner i Norge :p (også før dette anbudet). Eneste rute de flyr som omfatter Danmark er Stavanger-Billund-Esbjerg. Det er forøvrig ikke mulig å booke kun Billund-Esbjerg. At pilotene til DAT er ukvalifiserte til å fly i Norge har jeg dermed liten tro på.
 
Tror ikke man generelt trenger bekymre seg for at det er danske statsborgere som skal fly i Nord-Norge:)
Er i midlertid skeptisk til at DAT skal klare å bruke ATR-42 på kortbane med noe særlig hell. Spesielt vil tøffe vinterdager rundt nullføre kunne gi store begrensninger. Det blir spennende å se hvordan de får det til.
Planen er kanskje å skaffe flere Dash-er til neste vinter?

Kanskje man faar samme scenario som hurtigbaatene Harstad-Tromsoe?

http://www.nordlys.no/nyheter/article5875269.ece
 
DAT vil nok klare det greit tror jeg. Hvis ikke så vil jeg si at SD og Tilsynet ikke har gjort jobben sin i løpet av anbudsprosessen.

Men selvfølgelig, de har en del utfordringer som må på plass i løpet av kort tid: Handling, hvem skal gjøre det? Vil de kjøpe tjenestene av WF-stasjonene på hver plass, eller hva vil WF gjøre med disse? Hva med evt. kursing av bakkepersonell på DHC8 og deicing? Må folk ansettes? Hva med den perioden de skal operere ATR på Røst og Narvik? De må ha folk klare der som kan handle ATR for en "kortere" periode. I Skien bruker de f.eks. Securitas til innsjekk osv osv. Vil de gå for det samme i Lofoten? Og sist, men ikke minst: De skal innføre en helt ny flytype, crew er nye på flytypen, teknikerne er nye på flytypen, og de skal fly på et helt nytt ruteområde i værforhold som vil gi en del utfordringer (selv etter 1.april når det går mot våren). Når det drar seg til værmessig vil vi nok kunne se mye kreative løsninger som DAT og WF ville løst på forskjellig måte, men et sted må man begynne som ny operatør.

Så ja, det vil nok gå, men jeg tror på oppstartsproblemer :)

Det som blir vel så interessant å se er hvilke nye ruteføringer som kan komme som en konsekvens av at Widerøe har mistet Lofoten. Vil det f.eks. komme noen direkteruter fra Leknes og Svolvær ut i den store "verden"? Eller vil mange nå i stedet reise via Evenes? Noen truer med det, men som alltid blir det vel med truslene.
 
Last edited:
Back
Top