FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Absolutt. Overgang til et 15-seters (som var mulig gjennom det første anbudet) ville vært et stort slag rett i fleisen på den jobben og grunnlaget Røros og DOT har lagt ned de siste årene. Vi snakker om halv kapasitet på en rute som rett nok ikke er full HVER avgang, men mer enn ofte nok til at det utgjør en markant forskjell, spesielt fredag/søndag/mandag.

OK, takk for fornuftig svar :)
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Absolutt. Overgang til et 15-seters (som var mulig gjennom det første anbudet) ville vært et stort slag rett i fleisen på den jobben og grunnlaget Røros og DOT har lagt ned de siste årene. Vi snakker om halv kapasitet på en rute som rett nok ikke er full HVER avgang, men mer enn ofte nok til at det utgjør en markant forskjell, spesielt fredag/søndag/mandag.

Godt å vite at vi ble hørt, etter sterkt press fra både kommune, fylke, reiselivet og de private firmaene som bruker ruta daglig. Her blir det nok kake i dag, mens vi ser frem til det nye anbudet (Kanskje det tilogmed blir et "prøveprosjekt" for sosial dumping/lønnskrav?)

Men 15-seters fly var jo også kravet i det forrige anbudet fra 2009, så hva er egentlig forskjellen? Resultatet ble imidlertid at DOT fikk anbudet og satt inn større fly - ergo ble jo "problemet" løst. DOT tok 70 mill. kroner for å fly både Fagernes og Røros, noe som var 50 mill. kroner mindre enn det Widerøe skulle ha. I gjennomsnitt har det for øvrig vært 12-13 passasjerer per tur på Røros-ruten med en gjennomsnittspris på 756 kr., noe som gir et offentlig tilskudd på 900 kr. per passasjer.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Har DAT fløyet Florø-Oslo og Florø-Bergen uten tilskudd så langt, eller har Widerøe i anbudskonkurransen faktisk tilbudt seg å fly ruten uten tilskudd - og dermed vunnet?



http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...flyruter-kapasitetsokning-pa-1.html?id=670018

Nå har jeg funnet ut at Widerøe la inn et anbud på 112 mill. kroner for å fly Florø-rutene i anbudet i 2009, men i anbudet i 2012 kan de altså fly rutene uten støtte? Riktignok er dette et ruteområde der behovet for støtte egentlig ikke er så stort - det er jo godt over 100.000 passasjerer på Florø årlig.
 
Økt frekvens, evt. at det blir flere dirketefly så man får mer kapasitet på den måten, kanskje. I dag går jo Førde-flightene i kombinasjon med andre kortbaneplasser. Usikker på banelengde på Bringeland vs. -300. Det er ikke bestandig gunstig for passasjerene om man setter inn større fly heller, da reduseres alternative flyplasser raskt og man havner fort i Bergen eller Oslo ved dårlig vær.

I dag flyr alle fly fra FDE direkte OSL & BGO. Til FDE så er det kun mellom landing på SDN på WF154 og på Lørdagen på WF125 i Sogndal.

Lurer også på evt. flere sitteplasser skal bety utover ekstra avgang.

Maskine går i rotasjon med resten av sogn og fjordane, hovden, bgo, osl og skien.

Ellers skal det bli flott å se WIF i FRO igjen, ikke at DAT har gjort en god jobb, for det vil jeg si dem har gjort.

JT
 
Det kan fort verte HOV som endar opp med svarteper her - i dag er det krav om 4 fly, WF flyg 7. 5 er nonstop, medan det berre er krav om 1 o anbodet. Dermed kan ein risikere at fleire fly vert ruta om FRO, slik at ein endar opp med eit DÅRLEGARE tilbod enn i dag....
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Hadde jeg visst svaret hadde jeg vel ikke spurt? :rolleyes:

Greit nok, men med over 20000 posts regner jeg med du er over "middels" interressert i luftfart;)

Det refereres i nyhetene og pressemelding at det er Røros som turiststed som trenger dette tilbudet, men i like stor grad så er også næringslivet absolutt avhengige av et godt tilbud.
All ære til SD som valgte å ta denne avgjørelsen:up:
 
Noen som tør å spekulere i hva som vil skje med Røros på kort og lang sikt?
Vil DOT ønske å ta hånd om den midlertidige perioden og kanskje kuppe det nye anbudet også, eller er det ikke interessant for DAT/DOT nå som Fagernes-ruta ikke tilgjengelig? Tenker først og fremst på logistikk i forbindelse med flyparken.

Hva med WF? De har jo vist liten interesse for Røros både nå og ved forrige anbud, vil de kunne være interessert i det nye anbudet? Hvilke andre selskaper enn disse to kan være interessert i å legge inn anbud på 30+ seter?
 
Hva med WF? De har jo vist liten interesse for Røros både nå og ved forrige anbud, vil de kunne være interessert i det nye anbudet? Hvilke andre selskaper enn disse to kan være interessert i å legge inn anbud på 30+ seter?

Måske Skyways? De har jo i forvejen en rute dertil.
 
Bringeland har ikkje veldig lang stripe nei, men sidan kommentaren var formulert som: "Her vil ein få ein ekstra avgang i TILLEGG til fleire seter på flya som trafikkerer strekninga", lurte eg på kva som var meint med det?

Kan jo sjølvsagt ha vore ein misforståelse ein plass :)
 
Noen som tør å spekulere i hva som vil skje med Røros på kort og lang sikt?
Vil DOT ønske å ta hånd om den midlertidige perioden og kanskje kuppe det nye anbudet også, eller er det ikke interessant for DAT/DOT nå som Fagernes-ruta ikke tilgjengelig? Tenker først og fremst på logistikk i forbindelse med flyparken.

Hva med WF? De har jo vist liten interesse for Røros både nå og ved forrige anbud, vil de kunne være interessert i det nye anbudet? Hvilke andre selskaper enn disse to kan være interessert i å legge inn anbud på 30+ seter?

Det kommer nok helt an på hva SD tilbyr i godtgjørelse frem til nytt anbud starter opp. Regnestykket til DOT er helt anderledes når de ikke har Fagernes i tillegg, slik at prisen vil bli betydelig økt vil jeg tro.

WF vil garantert vise interesse nå om de har ledig materiell. Tror grunnen til at de ikke har brukt tid på dette frem til nå er at det har vært et veldig lavt nivå på godtgjørelse her. Lange rullebaner og kun krav om 15 seter er ingen cashmachine med Das8 uansett operatør. Nå vil den situasjonen være endret. Med økt trafikk over OSL som følge av Florø rutene, klarer de sikkert å slinge inn to rundtturer om dagen. Eventuelt at de slipper ned fly fra BNN, eller starter SSJ helårs med pitstop på Røros.
 
Måske Skyways? De har jo i forvejen en rute dertil.

Kun vintercharter fra Stockholm.

Regner med at WF vil være mer interessert neste runde med det nye kravet, samt at de vel kommer til å ha et "overskudd" av fly og personell. Ellers er DOT og NextJet ganske sikre søkere vil jeg anta.

Blir spennende å se hva den midlertidige løsningen blir, selv om jeg umiddelbart ikke kan se noen annen utvei enn at DOT fortsetter som før, minus legget til Fagernes.
 
Her er to pressemeldinger fra Widerøe. Jeg vil i utgangspunktet tro at Widerøe er fornøyd med å få beholde så mange ruteområder, det var jo mye spekulasjon i forkant, men det at de mister Lofoten er selvsasgt ganske dramatisk. Det betyr at en annen større operatør får innpass i Nord-Norge som Widerøe tradisjonelt har hatt fullstendig overtak på. Og selv om det er mange passasjerer som flyr Florø-rutene, får ikke selskapet noen økonomisk støtte til disse rutene som sikkert har en ganske høy break-even.

Bodø/Lofoten:

19.01.2012
Pressemelding
Widerøe mister Lofoten

Samferdselsdepartementet har kunngjort i dag at Widerøe mister anbudsflygningene på følgende områder: Ruteområde 4 Svolvær - Bodø, Ruteområde 5 Leknes - Bodø, Ruteområde 6 Røst - Bodø og Ruteområde 7 Narvik (Framnes) - Bodø.

- Det er svært leit oss for at Widerøe ikke lengre skal trafikkere Lofoten. Dette har vi gjort i 40 år, og Widerøe er en del av Lofoten på samme måte som at Lofoten er en del av oss, sier Lars Kobberstad, administrerende direktør i Widerøes Flyveselskap AS.

Widerøe vinner også anbudsflygninger på Vestlandet.

Etter å ha vært ute av Florø siden 2000 er det igjen Widerøe som skal trafikkere Florø - Oslo og Florø - Bergen fra 1. april.

Passasjerer som har bestilt billett med Widerøe på rutene Bodø, Svolvær - Leknes - Røst etter 1. april vil bli kontaktet av det stedet der de har kjøpt sine billetter.


For ytterligere spørsmål eller kommentarer kontakt:
Richard Kongsteien, Kommunikasjonsdirektør mob. 957 14 011
eller
Silje Brandvoll, Informasjonssjef mob. 957 14 012

Florø:

19.01.2012
Pressemelding
Widerøe tilbake i Florø

Samferdselsdepartementet har kunngjort i dag at det igjen er Widerøe som skal trafikkere strekningen Florø - Bergen og Florø - Oslo.

- Vi er utrolig glad for å komme tilbake til Florø etter 12 års fravær. Vi tror at passasjerene vil bli svært fornøyde med de fordelene som nettverksselskapet Widerøe kan tilby. Snart kan passasjerene sjekke inn sin bagasje i Florø og hente den ut igjen i Washington eller hvilken som helst annen Star Allianse destinasjon i verden, sier Administrerende Direktør Lars Kobberstad.

For både ferie, fritidsreisende og forretningskunder vil det bety mindre reisetid og større trygghet fordi de vil bli ivaretatt på hele reisen skulle forsinkelser eller tekniske utfordringer oppstå. Passasjerene fra Florø vil også kunne nyte godt av Widerøes kundeservice som i går ble kåret til Norges beste av TNS Gallup.

Om kort tid vil rutetidene bli sendt på høring, for deretter å bli lagt inn i Widerøes bookingsystem. Passasjerer fra Florø kan heretter bestille reisen helt frem på Widerøes hjemmeside wf.no.


Widerøe tapte følgende anbudsflyvninger:

Ruteområde 4 Svolvær - Bodø

Ruteområde 5 Leknes - Bodø

Ruteområde 6 Røst - Bodø

Ruteområde 7 Narvik (Framnes) - Bodø


For ytterligere spørsmål eller kommentarer kontakt:
Richard Kongsteien, Kommunikasjonsdirektør mob. 957 14 011
eller
Silje Brandvoll, Informasjonssjef mob. 957 14 012
 
Back
Top