Og jeg som trodde WF hadde alt på stell og DAT ikke hadde noe?![]()
Det er da ikke operatørens ansvar å sørge for at flyplassen har dimensjonert disse tjenestene?
På den annen side det er vel operatørens ansvar i en anbudsprosess å gjøre seg kjent med operative begrensninger på den enkelte flyplass?
SD har godkjent anbudet som Widerøe har lagt inn, og da er det SD sitt ansvar at Widerøe får fly med det som er spesifisert.
Det er da ikke operatørens ansvar å sørge for at flyplassen har dimensjonert disse tjenestene?
Kan det være at de skal blokkere 5 seter p.g.a. restriksjoner, ala DAT?Litt OT, men Kongsteien sier i oppslaget fra Firda.no at WF har fly med 45 seter. Dette var nytt for meg, er dette -200 maskinene? Jeg trodde kabinen på disse flyene var identisk med -100. Hvordan har de evt klart å presse inn flere seter ?
SD har også godkjent DAT sitt anbud med "tilsvarende SCAT-1", uten at det ser ut til at enkelte aksepteres dette uten videre. Sakene er tilnærmet like slik jeg ser det. Jeg har et avslappet forhold til dette, men prøver bare å illustrere at verden kanskje ikke er så sorthvitt som enkelte forsøker å fremstille dette. Både DAT og WF kommer til å gjøre en solid jobb på begge sine nye ruteanbud. Det er jeg temmelig sikker på.
Som vel egentlig var det jeg prøvde å poengtere, om enn lite spøkefullt.Om du leser DAT-tråden så får man et inntrykk av at operatør skal tilpasse sitt opplegg til eksisterende infrastruktur, og ikke omvendt...![]()
Som vel egentlig var det jeg prøvde å poengtere, om enn lite spøkefullt.
Verden er ikke så sort-hvit alltid...
Kan det være at de skal blokkere 5 seter p.g.a. restriksjoner, ala DAT?
Ikke sikkert det nytter. Brann/redningskategori går ikke bare på antall pax, men også på flyets fysiske størrelse, avstand mellom motorer etc.
Må sei at SD har laga ei god suppe av anbodet denne gongen, både med tanke på scat1/egnos saka, og no dette med beredskapen på fro...
Widerøe får kritikk av Frp-politikar for å ha "lurt til seg Florø-rutene" ved å prise opp anbudet frå til dømes Anda.
link: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8024424
Jeg synes ikke problemstillingen hans er veldig reell. Dersom et selskap velger å gi et dyrere anbud i et område for å finansiere et annet så blir det en kalkulert risiko ettersom de da stiller dårligere der i.f.t. evt konkurenter. WF hevder imidlertid at det er økt aktivitet i området som gir økt pris. Hva som er riktig vet ikke jeg.
SD står fremdeles fritt til å velge det billigste innenfor hvert område, så staten skulle sånn sett ikke tape nevneverdig på det.