FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark) - satelittnav. og anbudprosess

Anbudspapirene er ullent formulert i forhold til kravet om satelittbasert innflyging og vertikal navigasjon. Det finnes GNSS/RNAV-approacher til noen av plassene på Finnmarka, og det burde vel duge? Det henvises også til BSL-G hvor det står noe mer:

Jeg er ikke så stø i det flytekniske i dette, men betyr dette at det finnes standard innflygningsprosedyrer som man i et normalt godt utrustet passasjerfly av aktuell størrelse vil kunne benytte? Hvilke krav innebærer f.eks. dette for utstyr ombord, eventuell sertifisering osv.?
 
Ja, et normalt godt utrustet passasjerfly vil kunne benytte det og det kreves ikke noe sært utstyr som ved SCAT-1. Spørsmålet er vel om det er noe poeng å kunne fly GNSS når det er så mange flyplasser som ikke har slike approacher, og når ruteområdene inneholder en mix av flyplasser med både SCAT-1 og GNSS.
 
Anbudspapirene er ullent formulert i forhold til kravet om satelittbasert innflyging og vertikal navigasjon. Det finnes GNSS/RNAV-approacher til noen av plassene på Finnmarka, og det burde vel duge? Det henvises også til BSL-G hvor det står noe mer:

Spørsmålet er vel om den vertikale informasjonen også skal være satelittbasert. Er enig i at det er litt ullent formulert, da selv SCAT-1 forholder seg til en bakkestasjon som en del av prosdyren.

RNAV(GNSS) vil uansett ikke ha noen betydning her, da det er to flyplasser som kun har GLS(SCAT-1). Da oppfyller operatøren uansett ikke anbudsteksten om man legger seg på RNAV.
 
Så lenge anbudskravet henviser til BSL-G 1.4 paragraf 7, så regner jeg med at det er det som står der som må oppfylles i og med at det er slik det vil være fra 31.desember 2016 (innenfor kommende anbudsperiode). Kravet er da som følger:

(2) Flyplasser skal, innen 31. desember 2016, ha en APV-prosedyre til hver rullebane som har en instrumentinnflygingsprosedyre. APV-prosedyren skal være basert på Baro-VNAV eller GNSS med støttefunksjon SBAS. Dersom det grunnet terrengmessige forhold ikke er mulig å etablere en APV-prosedyre skal det etableres en LNAV-prosedyre.

Glidebanen kan da enten være barometrisk eller basert på SBAS.

Definisjonen på en APV-prosedyre er forøvrig: En prosedyre for instrumentinnflyging, der innflygingen utføres med støtte av en virtuell glidebane som er beregnet av luftfartøyets RNAV-system..

....men igjen er jo spørsmålet om det vil være krav til SCAT-1 på de plasser som har det i dag, frem til 31.desember 2016 hvor alle plasser i Norge vil ha en RNAV/GNSS- eller LNAV-prosedyre (med tilhørende SID og STAR).
 
Myndighetene stiller ikke krav om satelittbasert navigasjon når anbudet på flyrutene i Finnmark nå lyses ut. Det liker verken Widerøe eller fylkesråd for næring, Grethe Ernø Johansen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8375917
Lett å forstå hvorfor Widerøe er missfornøyd i allefall.. ;-) $$$$$$$
Store spørsmålet er om noen annen aktør rekker å få på plass procedyrer og godkjenneinger innen utgangsfristen?
 
Lett å forstå hvorfor Widerøe er missfornøyd i allefall.. ;-) $$$$$$$
Store spørsmålet er om noen annen aktør rekker å få på plass procedyrer og godkjenneinger innen utgangsfristen?

Det har jeg mine tvil om. Men nå kjenner vel ingen her til hva DAT har gjort med sine maskiner siden Lofoten saken
 
To flyselskap ønsker å fly regionale ruteflyginger i Finnmark og Nord-Troms

Ved anbudsåpning i dag har Samferdselsdepartementet mottatt anbud fra to flyselskap for drift av regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms.

Disse flyselskapene har lagt inn anbud:

Widerøe’s Flyveselskap AS
Danish Air Transport AS
Den nye anbudskontrakten vil tre i kraft 1. april 2013 og vil gjelde til 31. mars 2017.

Les mere:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...kap-onsker-a-fly-regionale-rut.html?id=711190
 
Re: To flyselskap ønsker å fly regionale ruteflyginger i Finnmark og Nord-Troms

Ved anbudsåpning i dag har Samferdselsdepartementet mottatt anbud fra to flyselskap for drift av regionale flyruter i Finnmark og Nord-Troms.

Disse flyselskapene har lagt inn anbud:

Widerøe’s Flyveselskap AS
Danish Air Transport AS
Den nye anbudskontrakten vil tre i kraft 1. april 2013 og vil gjelde til 31. mars 2017.

Les mere:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...kap-onsker-a-fly-regionale-rut.html?id=711190

Håper det blir en ryddiger prosess denne gangen.
Ser kravet for inflygnings instrumenteringen er:

3.5 Krav om satellittbasert instrumentinnflyging
Anbydarane skal frå 1. april 2013 kunne nytte mannskap og luftfartøy som er utstyrt og
sertifisert for å fly satellittbaserte instrumentinnflygingsprosedyrar med vertikal
informasjon ved lufthamnar kor slike prosedyrar er etablert og publisert (ref. AIP Norge
og BSL G 4-1 §7).
Informasjon om prosedyreutvikling samt publiseringsplan for prosedyrane kan fåes hos
Avinor AS, Postboks 150, 2061 Gardermoen.

Ref: http://www.regjeringen.no/upload/SD/AnbodsinnbydingWEB.pdf
 
DAT har vel nå fått skaffet seg SCAT-1 instrumenter så, det skal nok ikke stå på det lengre da....Vis de har fått montert de da, WF og Field Aviation Company Inc. får sikkert til og rote dette anbudet til vis de vil :)
 
DAT har vel nå fått skaffet seg SCAT-1 instrumenter så, det skal nok ikke stå på det lengre da..

Nei, de har ikke det. Derfor har de stevnet SD for å få kjent dette kravet ugyldig og dette skal i retten mandag ...
 
En helt annen ting enn SCAT-1-saken er jo den korte fristen ifht. oppstart. 1. april skal det i gang, og sist gang var det jo ikke bare SCAT-1 det stod på. Da var det jo diverse godkjenninger som ikke var på plass. Noen som vet om DAT har gjort noen grep i forkant denne gangen? (Det er vel en del noen plasser i Troms og Finnmark som krever LT-godkjenning?)
 
En helt annen ting enn SCAT-1-saken er jo den korte fristen ifht. oppstart. 1. april skal det i gang, og sist gang var det jo ikke bare SCAT-1 det stod på. Da var det jo diverse godkjenninger som ikke var på plass. Noen som vet om DAT har gjort noen grep i forkant denne gangen? (Det er vel en del noen plasser i Troms og Finnmark som krever LT-godkjenning?)

De bør vel ha gjort ganske mye. Hvis ikke så har de tapt, tipper de har lært mye av forrige runde. Og at de gjør et siste forsøk på å sikre de investeringene de da gjorde.
 
Nei, de har ikke det. Derfor har de stevnet SD for å få kjent dette kravet ugyldig og dette skal i retten mandag ...

Får DAT medhold her tror jeg SD får det hett utover 2013. Dette endrer vesentlige forhold i anbudet og det kan tenkes at andre aktører da vil ha ønske om å delta. Da må hele utlysningen ut på nytt med ny halvt års frist.
 
Re: To flyselskap ønsker å fly regionale ruteflyginger i Finnmark og Nord-Troms

3.5 Krav om satellittbasert instrumentinnflyging
Anbydarane skal frå 1. april 2013 kunne nytte mannskap og luftfartøy som er utstyrt og
sertifisert for å fly satellittbaserte instrumentinnflygingsprosedyrar med vertikal
informasjon ved lufthamnar kor slike prosedyrar er etablert og publisert (ref. AIP Norge
og BSL G 4-1 §7).


Vil det i klar tekst si SCAT-1 og kun det?
 
Re: To flyselskap ønsker å fly regionale ruteflyginger i Finnmark og Nord-Troms

Vil det i klar tekst si SCAT-1 og kun det?

Det er det som er publisert for de involverte flyplasser. SD kunne like greit skrevet SCAT-1 :)
 
BSLen kan jo tolkes hit og dit da den er upresis... Men man kan vel tenke seg at der det er Scat1, men ikke GNSS/RNAV må man ha scat1?
 
Back
Top