• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark) - satelittnav. og anbudprosess

Det er vel her mye ligger: Utviklingskostnadene/ideén Widerøe har hatt sammen med staten v/Avinor og "industrien"; Bombardier med samarbeidspartnere. Som PointMergeArrial sier - bare kostnaden ved for godkjenning er betydelige. Hvem ville lånt/gitt disse systemene til konkurrenter uten å kreve kompensasjon ut over "hyllepris", eller litt lengre; dette er faktisk vår idé og vårt system. Jeg ville kjempet med nebb og klør. Og det vil de. Og som tidligere sagt her; ESA har sagt OK til at anbudet hadde krav til satelittbasert hjelp.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Stmeld-nr-15-2006-2007-/id441346/sec10

St.meld. nr. 15 (2006-2007)

4.1 Sikkerhet

Innflygingssystemer til regionalplassene basert på satellitteknologi (SCAT 1):

Avinor har, i samarbeid med LT, Widerøe og industrien, opprettet et prosjekt for å etablere innflygingssystemer basert på satellitteknologi ved de regionale flyplassene. Det er planlagt en implementeringstakt på 6-8 anlegg per år fra 2006 dersom utviklingsprosjektet blir vellykket. Bakkestasjon og flybåret utstyr ble typegodkjent i 2005, og avionikken ble godkjent av FAA i USA for bruk i Dash-8 27.02.06. Prosjektet vil bety en vesentlig forbedret sikkerhet for flytrafikken på regionalnettet.

Jeg synes å huske at en tidligere WF-kaptein og senere flyselskapgründer hadde en spesiell beskrivelse av innflyging med og uten SCAT-1...
 
Back
Top