FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark) - satelittnav. og anbudprosess

Det er vel her mye ligger: Utviklingskostnadene/ideén Widerøe har hatt sammen med staten v/Avinor og "industrien"; Bombardier med samarbeidspartnere. Som PointMergeArrial sier - bare kostnaden ved for godkjenning er betydelige. Hvem ville lånt/gitt disse systemene til konkurrenter uten å kreve kompensasjon ut over "hyllepris", eller litt lengre; dette er faktisk vår idé og vårt system. Jeg ville kjempet med nebb og klør. Og det vil de. Og som tidligere sagt her; ESA har sagt OK til at anbudet hadde krav til satelittbasert hjelp.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Stmeld-nr-15-2006-2007-/id441346/sec10

St.meld. nr. 15 (2006-2007)

4.1 Sikkerhet

Innflygingssystemer til regionalplassene basert på satellitteknologi (SCAT 1):

Avinor har, i samarbeid med LT, Widerøe og industrien, opprettet et prosjekt for å etablere innflygingssystemer basert på satellitteknologi ved de regionale flyplassene. Det er planlagt en implementeringstakt på 6-8 anlegg per år fra 2006 dersom utviklingsprosjektet blir vellykket. Bakkestasjon og flybåret utstyr ble typegodkjent i 2005, og avionikken ble godkjent av FAA i USA for bruk i Dash-8 27.02.06. Prosjektet vil bety en vesentlig forbedret sikkerhet for flytrafikken på regionalnettet.

Jeg synes å huske at en tidligere WF-kaptein og senere flyselskapgründer hadde en spesiell beskrivelse av innflyging med og uten SCAT-1...
 
Back
Top