TOS
ScanFlyer Mile High Club
Det er vel ingen som er uenige i at SD setter for kort tid mellom beslutning og implementering. Begge parter klaget jo høylytt på dette i fjor.
En periode på 6 måneder hadde ikke vært urimelig. Da hadde ny aktør fått tid til å modifisere utstyr og den gamle tid til å legge nytt ruteprogram og omdisponere/justere flyflåten. Man må få tid tid til å selge billetter også, og særlig når høytider som f.eks. påskeferie faller i den nye kontraktsperioden.
Det er også det jeg ville frem til. Synes det argumenteres mye i ring/forbi hverandre.
Jeg synes vel at selv 6 måneder kan være knapt, og har vel liten forståelse for at man gir så lite som et par måneder. Det er lite i selve anbudsprosessen som tilsier at man må ha så knappe frister. Normalt sett starter vel flyselskapene planleggingen av neste års produksjon tidligere enn 6 måneder før oppstart.
1. Det er ikke noe stort problem å kreve spesielt utstyr, men det er et problem å kreve dette "up front".
2. Det er heller ikke noe nevneverdig problem å kreve investering i sikkerhetsutstyr man mener er nødvendig for sikre operasjoner all den tid kravene rammer eventuelle aktører/konkurrenter likt. Hvis utstyret er spesielt så betyr det at taperen har kastet penger ut av vinduet, men er utstyret i bruk i andre land så er "tapet" mindre. Se forøvrig pkt 1.
3. Er utstyret vanskelig tilgjengelig for eventuelle konkurrenter så er vil vel de fleste oppfatte dette som et problem i forhold til å tilrettelegge for konkurranse.
Last edited: