FOT-rutene 2013 (Nord-Troms/Finnmark) - satelittnav. og anbudprosess

Vet utmerket godt hva MEL er. Det jeg sier er at om det ikke står i MEL at dette er a.b.c.d og at man ikke har tids grense kan man i teorien fly ubegrenset. I en A-mel kan det også være definert ulike begrensninge/tidslimiter. Står det ikke i MEL kan også maintenance manualen være en ref på hvor lenge man kan fly. I mel kan feks stå at SCAT ikke er en del av ABCD og ikke er nødvendig for flight.
Jeg vet ikke hvordan Wideøe praktiserer.

Det er slik at hvis noe ikke er nevnt i MEL så må det fungere. Du misforstår branserud når du tror at noe som ikke er nevnt i MEL er ok å fly med.

Mvh,

Trimmet opel ascona

Det er ikke uvanlig at krav stilles i nåtid.
Offshorebransjen har jobbet med nåtidskrav i lang tid.

Det er heller ikke uvanlig at krav stilles i fremtid, eks. i kollektivtrafikken. Der er det krav til at det i tilbudet skal spesifiseres merke/modell m.v. av feks. en buss, men tildelingen skjer så langt frem i tid at bussen faktisk kan leveres og produseres. Det har vært dialog mellom leverandører, utlyser og tilbydere om hor lang tid som trengs for å stable på beina en operasjon slik at publikum eller sikkerheten ikke blir lidende. Det er mulig, men SD har kanskje en annen oppfatning av det.

Nå er det nok slik at i forhold til konkurranseforhold så holder det ikke med en juridisk vurdering, for en essensiell del av argumentet må nødvendigvis være bygget rundt hvorvidt disse kravene er en uforholdsmessig ulempe for eventuelle konkurrenter. Det er (dessverre) slik at en dommer ikke alltid besitter denne kompetansen, og jeg har lest endel dommer som vitner om nettopp denne mangelen.;)
Tid for juss! (Lenge siden sist) ;)

Om kravene er en "uforholdsmessig ulempe" for eventuelle konkurrenter, er juss så god som noen. Det er en klassisk rettslig standard som vil endre innhold i tråd men sanfunnsutviklingen. Men for å fastslå meningsinnholdet i (tolke) den rettslige standarden, trenger man faglige innspill fra andre fag enn jussen. Derfor velger ofte partene å stille med sakkyndige vitner. Retten kan også oppnevne sakkyndige. Det er også derfor direktorater og departementer har en blanding av jurister og andre fagfolk, for disse organene anvender slik juss hver dag. Men juss er det.

Forvaltningen (særlig klageinstansen) forventes og plikter å ha nødvendig fagkunnskap til å tolke og anvende rettslige standarder korrekt. Søkeren/klageren skal ikke trenge å utrede jussen.

Domstolen, derimot, består av generalister og er organisert som en partsprosess. Derfor vil partene ha et ansvar for å utrede jussen, ikke bare faktum. Gjør partene en dårlig jobb, og dommeren ikke finner ut at han eller hun skal utrede de rettslige spørsmålene godt nok på egenhånd, kan det godt bli feil ja. I så fall må en av partene påanke dommen pga feil lovanvendelse, og argumentere overfor ankeinstansen (med kildehenvisninger og gjerne sakkyndige) hvordan reglene egentlig er å forstå.

Last edited:
Det er slik at hvis noe ikke er nevnt i MEL så må det fungere. Du misforstår branserud når du tror at noe som ikke er nevnt i MEL er ok å fly med.

Mvh,

Trimmet opel ascona

På en 737 er meste er omtalt av MEL, en del CDL og en del av AMM
De fleste selskaper har også en HIL (hold item list) eller lignende. Feks pax convinience. Allt står ikke spesifikt i mel. Pax convinienceitems (omtalt i MEL intro)og settes på HIL. Lekakger er heller ikke en del av MEL men en del av AMM. Manglende kåper eller skruer står i CDL og settest i HIL i henhold til det.
Det kan være at selskaps MEL er strengere enn master mel og man kan søke om dispans om å bruke MASTER mel i enkelt fall
En del saker i kabin blir omtalt som pax convinience also ikke et mel item.
Når nye systemer installeres på eldre fly er det ikke alltid omtalt i producentens master Mel.
Da er det opp til selskaper og godkjennende myndigheter hvordan dette legges opp i feks MEL.
Så til det jeg forsøkte formiddle. SCAT kan feks stå oppført som cat D mel(120 dager) eller det kan stå i mel som Cat A med en spesiel tekst som rep before next flight eller next maint stop at main base osv. Hva Widerøe bruker for tids angivelse på når det må være reparet vet jeg ikke. Er det 4 mnd eller mere er det ikke langt opp til 6 mnd...?
Jeg vet normalt tar kortere tid før det blir reparet.

Mener du dette?? Så hvis iLS er US på gardermoen, så kan vi like greit stenge flyplassen??
Hvis Scat-1 utstyret er US, så gjør man som andre som flyr ILS etc.. fall back procedure til en VOR, NDB, GNSS/RNAV etc... Widerøe har 400 daglige avganger, om en av disse ikke flyr Scat-1, er ikke det likestilt med at man da like greit kan kutte ut på alle avganger...

Beklager. Ble for mye cat for en overtrøtt småbarnspappa. Selfølgelig vil man i såfall være nede på vor uten ils. Var vel mere nedgradering av flyene jeg ønske å belyse. Og som jeg skrev tidligere at hvis scat1 er feks dmel kan man fly hele 4 mnd (120d)

Kan SCAT-1 brukes på -202 maskinene( WSA -B og -C)?

Har WF folket her fått munnkurv? :p

När kommer SD med sitt beslut om vem som ska flyga? Bara 2 månader kvar till start!

Oppstart ble vel utsatt til 15. april om jeg ikke husker feil. Ellers er det ikke godt å si. Normalt så bruker de den tiden de trenger. Om DAT ikke tilfredstiller kravene så burde dette være fort gjort. Så det kan vel tyde på at det gjøres vurderinger på bakrommet.

Ja du har rätt 2,5 månader kvar. Om DAT är ute ur leken så kan det inte vara svårt för SD att ta ett beslut

Det er vel neppe så mye å spekulere i. DAT har ikke SCAT-1 (eller andre godkjente satelittbaserte innflygingssystemer, som i prinsippet er ikke-eksisterende). De fleste pakkene med anbud har vel minst en flyplass med slikt utstyr? Siden utstyret kan gjøres tilgjengelig for eventuelle vinnere av anbudet så vil vel sannsynligheten for å ha slikt utstyr på plass til oppstart være tilnærmet lik 0, og stadig mindre sannsynlig dess lengre tid det tar for en avgjørelse.

Håper ikke SD slipper unna med å sperre andre aktører enn Widerøe ute fra enkelte av FOT pakkene. Særlig fordi man baserer det på et system (SCAT-1) som IKKE er internasjonal standard, og så lenge man kunne funnet alternativer om flyplass eieren skaffet til veie slike prosedyrer. (Og hvem eier den som eier flyplassen......)

Når alt det er sagt, så er ikke DAT nær å være godkjent til å fly den typen prosedyrer heller, men det er ikke mye oppmuntring til å skaffe seg det heller, så lenge SD klorer seg fast til SCAT-1

Og denne gongen vart DAT sitt tilbod avvist av "grunnet tekniske og operative forhold." Skal tru om SD har gjort eit grundigare arbeid med å tolkinga denne gongen?

Og denne gongen vart DAT sitt tilbod avvist av "grunnet tekniske og operative forhold." Skal tru om SD har gjort eit grundigare arbeid med å tolkinga denne gongen?

Mer spesifikt (fra protokollen)
Konkurransegrunnlagets punkt 3.5 om
satellittbasert instrumentinnflyging og
konkurransegrunnlagets punkt 3.2, jf. forskrift
av 9. januar 2013 nr. 19: Operational directive —
Operation to and from airfields north of 65 °
latitude —Compass system limitations due to
magnetic inclination/dip

De røk mao på kompassene og SCAT-1.

De røk på pris. WF har det billigste tilbudet samlet.

Forøvrig er det litt spesielt å registerer at SD henviser til en forskrift som er gitt ut etter anbudsfristen utløp.

Ellers ser jeg at det er en økning totalt på 5,4% i forhold til forrige anbud.

Back