Forslag til spennende destinasjon fra OSL i januar/februar?

Peppep

ScanFlyer Gold
Hei. Jeg skal til Oslo i forbindelse med en konsert i slutten av januar, og vurderer å benytte sjansen til å ta en tur videre derfra når jeg har litt mer utvalg i flyselskaper/destinasjoner/tilbud enn jeg er vant til fra Bergen. Det blir sannsynligvis en relativt kort tur på 4-7 dager, og jeg tar gjerne i mot forslag til spennende (og forhåpentligvis noenlunde varme) destinasjoner utenfor Europa, som ikke tar alt for lang tid å komme seg til.

Foreløpig har jeg kommet til at Dubai er det mest aktuelle alternativet, med mange alternativer til reiseruter og gode priser. F.eks. Turkish til 3150,-, Swiss til 3400,- (med veldig kort connection) eller Qatar til 3500,-. Reiste med Qatar for noen uker siden, som var en veldig hyggelig opplevelse med op-up uten status fra DOH til OSL, på vei hjem fra HKG - men kan vel ikke vente at det skal sette standarden. ;) Har også søkt litt på OJ-billetter, med retur hjem til Bergen, men ser ikke ut som det lønner seg. KLM/AF er det nærmeste, med ca 4000,- for OSL-DXB-BGO.

Har sett litt på AFs og LHs A380-destinasjoner, og flere av dem er interessante i seg selv (Tokyo og Beijing f.eks.), men de er både en del lengre og dyrere enn Dubai. Og det er vel ikke de beste stedene værmessig i februrar. Det beste av dem er kanskje Tokyo, med AF OSL-CDG-NRT og KL NRT-AMS-BGO for 5600,-. Singapore for 5700,- eller Johannesburg til 6500,- (begge t/r fra OSL) frister også, men det er en del dyrere enn 3100-3500 til Dubai. Er det sannsynlig at det kommer kampanjer til noen av disse stedene den nærmeste tiden? Hvor lavt kan jeg i så fall håpe på?

Kan nevne at jeg er medlem av Dividend Miles, AAdvantage og Eurobonus, men har ikke status eller høy saldo hos noen av dem, så det er ingen krise om det blir SkyTeam. Ender vel opp med billige bookingklasser som ikke gir noe særlig uttelling uansett.

Beijing er for kaldt da.
I Tokyo var jeg heldig med 20 grader og kirebærblomstring i slutten av februar. Fløy dit for 20.000 Eurobonuspoeng. :-)
Male får du ofte ned mot 5500, hotell inkludert lokal transport blir fort dyrere. Var nylig der med Edelweiss.
Hanoi er ofte også tilgjengelig til ca. 5500. Sjekk også Aeroflot dit, de hadde nylig tilbud.
Treffer du riktig får du Singapore i rundt 4k, det gjorde jeg med A380 sist vinter.
Hong Kong burde du finne for 4-5k, tok en tur dit og dro også innom Macao med det samme sist vinter.
Om lufthansa slår til igjen kommer du deg til Cartagena for litt over 4k. Hadde en fin tur dit siste vinter.
I Cape Town har det enda ikke blitt for kjølig. Mye spesielt å se der, men pass på sikkerheten.
Mardi Gras i New Orleans i begynnelsen av februar er også litt av en opplevelse. Var uheldig med været so var kjølig da jeg var der, men mange damer så ikke ut til å la seg stoppe av det. ;-) Normen er at det da skal være ca. 18 grader om dagen.

Hva med 1 uke billig charter til Kapp Verde?
Om du vurderer Dubai, sjekk multidestinasjon som inkluderer Muscat, det er ikke nødvendigvis så mye dyrere.

Takk for mange gode ideer! Hong Kong var jeg i for tre uker sider, og Kapp Verde tror jeg blir for mye "sol og strand". Ser at innlegget mitt kunne misforstås der - er i utgangspunktet ikke ute etter en strand-/sydenferie, var nylig på Hawaii og Fiji - tenkte mer et sted med behagelige temperaturer, slik at en i hvert fall kan gå i tskjorte. Mardi Gras hadde sikkert vært festlig, men har vært to ganger i USA på et drøyt år, så tenker å gå for noe annet nå.

Aeroflot ser ut til å være billig mange steder, blant annet Hanoi og Dubai - men synes de har fått mye negativ omtale på nettet. Både for gammel og slitt flåte, og dårlig flyplass i Moskva (språkproblemer, dårlig service og dårlig bagasjehåndtering). Har du erfaring med dem selv? Skal jo ikke utelukke at de er bedre enn sitt rykte.

Cartagena i Colombia? Det billigste jeg finner nå er 10-11 000+, og det er uansett i lengste laget, med 18-19 timer hver vei i beste fall.

Cape Town frister absolutt, men det billigste jeg finner nå er 6000,- (6600,- med retur til Bergen). Konkluderer vel foreløpig med at dette er de mest aktuelle alternativene:

* Dubai + Muscat. Ca 4900,- med retur til Bergen (KLM/Air France) + ca 400,- for flighten mellom byene, det ser ut til å være billigere å bestille det hver for seg en multicity med alle etappene. Har da mulighet til å legge inn stopp på 8-12 timer i både Paris og Amsterdam. Muscat hadde jeg ikke tenkt på selv i det hele tatt, men det ser spennende ut - blant annet med gode dykkemuligheter.
* Kun Dubai. Koster 3100-3500 (4000 med retur til Bergen).
* Cape Town eller Singapore hvis det kommer gode tilbud, er for dyrt nå. Får ha is i magen en liten stund.

Tar gjerne i mot flere innspill. :)

Cartagena i Colombia? Det billigste jeg finner nå er 10-11 000+, og det er uansett i lengste laget, med 18-19 timer hver vei i beste fall.
Jeg betalte under halvparten dit. Veldig billig når Lugthansa har tilbud.

For multicity eller open jaw ville jeg forsøkt forskjellige søkemotorer og også sidene til flyselskapene. Noen ganger er det mye dyrere og hos Qatar har de av og til en feil når de har tilbud hvor det blir mye billigere enn bare t/r. Selv har jeg flere ganger hatt hell med expedia.com (fant ikke de reisene eller prisene på den norske siten).

Hva med Bangkok med utflukt til Siem Reap?

Bruker stort sett kayak.no, som jeg synes virker veldig bra (er ofte Expedia som beste treff der). Har sammenlignet med andre flere ganger (også selskapene selv), og tror aldri jeg har klart å "slå" den, med unntak av ungdomsbilletter hos SAS. Skader heller ikke at den har et bra multicity-søk, og +/- 3 dager - er bare synd at de "funksjonene" ikke kan kombineres.

Bangkok som reisemål hadde heller ikke vært dumt, men for denne turen er det både i dyreste og lengste laget med mindre det kommer tilbud. Med utflukt til Siem Reap hadde det vel gått en reisedag hver vei, så da blir det lite "effektiv" tid på en ukestur. Mener ikke å være "vanskelig", og setter stor pris på hjelp og forslag - men startet med Dubai til 3000-3500 og 8-10 timer som utgangspunkt, og har deretter funnet ut at jeg kan gå opp mot 4-5000. Må prøve å holde det litt edruelig denne gangen, sist jeg planla reise startet jeg med Hawaii, og endte opp med San Francisco, Hawaii, Fiji og Hong Kong. :p

Det går ikke med så lang tid til Siem Reap. Jeg tok bllig lokal billett med Bangkok Airlines og hadde en pakke med en overnatting i Siem reap hvor de hentet med på flyplassen, og tok meg med rundt. Totalt gikk det med to dager og det var 2 dager med opplevelser i Siem Reap.

Hm, da virker det som du har vært heldig, for jeg har søkt flere måneder frem, og finner ikke billigere billetter enn 2100,-. Da jeg leste om Siem Reap fant jeg flere artikler som advarte mot nettopp å fly, fordi Bangkok Airlines utnytter monopolet de har på ruten. Å reise med tog og/eller buss skal være veldig mye billigere. Men så var det jo dette med tiden, da...

Det dukket plutselig opp billetter til 3100,- hos Turkish Airlines for OSL-IST-DXB og MCT-IST-CPH, uten noen form for annonsering/kampanje så vidt jeg kan se. Men klager ikke, så nå er det bestilt. Tusen takk for hjelpen, robertaas. :)

Hehe, har sett det samme hos THY mange ganger jeg også.
Er stadig innom siden og sjekker litt på strekninger og priser som kan være aktuelle.

Og som mange ganger er det plutselig veldig veldig gode priser uten noen form for annonsering. Heller ikke på hjemmesiden.
Det som kan være verdt og merke seg er at prisene ofte blit tatt bort igjen like fort som de kom.

Aner ikke hva som skjer i disse tilfellene men vi takker og bukker :)

Prisene var ikke mye stabile, nei. De varierte mye, på det beste fant jeg 3100,- for én billett, for to hoppet det til 7800,-. Forsøkte å se på bedre alternativer, men ga opp og bestilte billettene separat for 7000,- totalt. Dagen etter tok jeg et siste søk, og da var det blitt frigitt en ny billett til 3100 - heldigvis hadde jeg bestilt gjennom Widerøe, og var fremdeles innenfor 24 timer, slik at jeg avbestilte og bestilte på nytt. Tror ikke egentlig det er en fantastisk "timelønn" jeg har for all tiden jeg bruker på å finne gode tilbud og spare noen kroner hver gang jeg skal reise. :p

robertaas: Hvordan anbefaler du å fordele tiden mellom Dubai og Muscat? Vi har totalt 8 dager.

Mens Robertaas tenker, vil jeg anbefale en tur til Ferrari World når dere først er i Dubai. Det ligger i emiratet Abu Dhabi rett ved Yas Marina Circuit hvor Formel1 arrangeres.
Fra Mall of the Emerates er det en reise på ca 100 km som koster ca 320 NOK og tar ca en time hver vei med drosje(!).

http://www.ferrariworldabudhabi.com/

Last edited:
Hehe, spørsmålet gikk forsåvidt til alle, men mener å ha lest i en trip report at han var begge steder på samme tur.

Takk for tipset! Signaturen din tilsier vel at du nettopp var der, så tar gjerne i mot flere anbefalinger. Planleggingen har ikke kommet lenger enn at vi reiser til Dubai 27. januar og tilbake fra Muscat 4. februar - enn så lenge er det alt vi vet. ;)

Last edited:
Ok. Regner med at det blir dykking, så da blir det trolig fire dager i Dubai og tre i Muscat (trodde vi hadde kveldsfly hjem, men ser at det er om ettermiddagen, så vi får syv fulle dager).

Er usikker på om det blir buss eller fly mellom Dubai og Muscat, men hvis det blir fly er det Swiss (av alle ting) og Emirates som er billigst, to selskap jeg gjerne vil prøve ut. Er vel neppe noen vesentlig forskjell mellom dem på en så kort tur?

Ville sjekket ut om det er greit å leie bil i Dubai og levere i Muscat. Er dette en grei deal, kan det fint kombineres med kjøring av feks 4-hjuling i dynene i ørkenen på vei over.

Her har de såvidt jeg vet en ordning med blodpenger som man må betale selv om man ikke er skyld i en bilulykke, tror jeg ville sjekket det nærmere før jeg leide bil der nede.

Tror ikke det blir leiebil, men i så fall bestilles det trolig gjennom et norsk firma (f.eks. Eleiebil) som inkluderer alle nødvendige forsikringer. Har god erfaring med det fra et par ganger tidligere, i hvert fall (riktignok fikk vi jo aldri bruk for forsikringen, men ;)).

Det går ikke med så lang tid til Siem Reap. Jeg tok bllig lokal billett med Bangkok Airlines og hadde en pakke med en overnatting i Siem reap hvor de hentet med på flyplassen, og tok meg med rundt. Totalt gikk det med to dager og det var 2 dager med opplevelser i Siem Reap.
Nå blir det Bangkok likevel, noen måneder senere - og da ble Siem Reap aktuelt likevel. :) Husker du hvilket selskap du kjøpte pakke hos og hvor mye det kostet? Hva var inkludert av sightseeing o.l.? Jeg har bare seks fulle dager i Thailand (+ Kambodsja) før jeg reiser videre til Tokyo, og er usikker på om jeg skal ta 1) kun Bangkok (og omegn), eller 2) Bangkok + Siem Reap, eller 3) Bangkok + Siem Reap + Phnom Penh.

Alternativ 3 tror jeg går hvis det hovedsakelig er ruiner og templer som er å se i Siem Reap. Da tenker jeg at det holder med 1-1,5 dag for meg der, før jeg tar buss eller båt videre til Phnom Penh i løpet av dag nr to og har et par fulle dager der før jeg flyr tilbake til Bangkok. Det blir jo tight, men er det overambisiøst eller overkommelig?

Back