Følt deg utrygg på reise?

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Følt deg utrygg på reise?

Jeg begynte heftig reisevirksomhet på midten av 80-tallet. Har vært på de fleste kontinenter unntatt Afrika. Når jeg tenker tilbake er det kun to byer jeg ikke har følt meg helt høy i hatten. Det var i Manilla og Warsawa. Den siste tiden har faktisk Oslo også blitt satt på min egen liste.

Min egen fødeby Oslo har også blitt hardt rammet av voldsepisoder. Bare i januar 2013 melder politiet om 44 voldsepisoder med skytevåpen. Ellers er tigging, prostitusjon, lommetyver og aggressiv salg av narko med på at flere holder seg unna deler av byen.

Hvilken by har du følt deg utrygg/utilpass i? Unngår du å reise til plasser hvor voldsstatistikken er høy eller tenker du ikke på det?

Re: Følt deg utrygg på reise?

Dessverre mange uhyggeligheter i Oslo om dagene ja... Mitt yrke og min i boende nysgjerrighet og har tatt meg mange rare steder. Har veldig mange positive erfaringer spesielt fra Afrika, men få steder har trøbbelradaren slått ut så ille som den gjorde i Johannesburg. Forøvrig var jeg heller ikke så høy i hatten i noen strøk i Kingston.

På yrkesreiser til steder som innebærer risiko har man jo et apparat rundt seg, på privatreiser kommer mann langt med sunn fornuft og enkle forhåndsregler.

Mest utrygg har jeg følt meg i Frankfurt da litt dårlig planlegging gjorde at hotellet var midt i Red Light Districkt.
Ellers kan jeg være helt enig at Oslo er en utrivelig by å ferdes i nattetid

Det mest "ubehagelige" jeg har opplevd er vel å kjøre fra Krugerparken (Paul Kruger Gate) og tilbake til lodgen vår etter mørkets frembrudd. Ikke pga kriminalitet, men kjører gjennom forbi et par negerlandsbyer, det er minimalt med lys og folk og kuer trasker rundt i gatene. Litt crazy trafikk også. Slitsom kjøretur.

Ellers har jeg ikke hatt noen problemer, heller ikke i Oslo men har kanskje ikke vanket rundt på feil steder.

Enig, verste er faktisk i Oslo. Spaserturen fra Oslo S til Anker Hotell klokken ett natt til lørdag var ikke særlig hyggelig.

Tja .. følte meg ikke spesielt tilpass da jeg som ung og uerfaren skulle kjøre ned i Downtown LA i den tro at det var et bysentrum ... kom meg fort ut derfra. Var heller ikke helt trygg da jeg satt på med en bagasjetraktor over til lufthavnssjefens kontor i Accra med $40.000 i sidelomma ...

Downtown Alanta om kvelden er heller ikke noe anbefalt oppholdssted ..

Oslo er ikke noe særlig å gå rundt i kveld / natt. Dette kartet er meget ille:
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Her-foler-oslofolk-seg-utrygge-7112377.html

Har ellers vært endel rundtom i utlandet. Et sted jeg straks følte ubehag ved ankomst var byen El Dorado i Venezuela. Vi kjørte i 2 biler gjennom Venezuela ned til Brasil og tenkte bare ta en stopp der for noe å drikke. Alle var helt samstemte om at her burde vi straks ta en strategisk tilbaketrekking med det samme vi hadde satt foten utenfor bilene.
http://en.wikipedia.org/wiki/El_Dorado,_Venezuela

Ikke en by, men meget ubehagelig og farlig var en stopp ved en biltur gjennom Elfenbenskysten. Man er her vant med at politi og militæret setter opp sperringer for å presse folk for penger for å slippe videre, det er måten man får inn penger og det distibueres oppover i systemet. Vi hadde CD-skilt på bilen og både politi og militære var opplært til å slippe forbi og ikke rane de bilene.

Vi kjørte ute på langsbygda og mørket kommer veldig fort på kvelden. Noen lokale hadde funnet ut at også de skulle tjene litt penger og hadde laget sin egen veisperring med et tre på tvers av veien. De vi så som stod ved veien var meget ruset og mørket gjorde det vanskelig å vurdere hvor mange som var der og om noen hadde våpen. Klarte snakke meg ut av situasjonen, men hvor farlig situasjonen egentlig hadde vært gikk vel først opp for meg senere.

Mexico City og Monterrey står heller ikke som gode oplevelser for mit vedkommende samt Bogota og Caracas... Men generelt, hvis man tænker sig om og spørger på hotel eller bruger Tripadvisor skulle man være sikret...

Jeg har bodd på Grønland i snart 15 år, og som skiftarbeider går jeg til alle døgnets tider fra Oslo S, gjennom Vaterlandsparken og Smalgangen. Det er en og annen som selger hasj og noen alkiser/dophuer som henger på Vaterland, men jeg har aldri vært borte i problemer av noe slag, ignorerer du de så ignorerer de deg.

Jeg har snakket med mange som er redd for området, men de nevner svært sjeldent selvopplevde hendelser og henviser for det meste til venner, eller bekjente som visstnok har opplevd uting (noe også den aftenposten-linken over gjenspeiler). Jeg tror nok at det er blåst godt ut over proporsjonene, men utviklingen går kanskje i feil retning. Det er relativt flere politi på fots i det området enn andre steder i Oslo, og gjengene finner du vest for Oslo S og i industriområdene mye lenger øst. For politiet så er det nok interesse i å hause dette opp for å få mer ressurser, men som også er sårt tiltrengt. Det er alt for mange henleggelser, og det er et problem at Politiet ikke er ute, men at ved de aller fleste alvorlige hendelsene i byen så er de eneste uniformerte... vektere. Det er dumt at man skal føle seg utrygg. En annen ting, så har jeg hørt siden jeg ble født at Oslo er en farlig by.

Når jeg har vært ute å reist, så har det alltid vært varierende grad av hvor høy i hatten man føler seg, men generelt har jeg funnet ut at advarsler i guidebøker og reiseartikler generelt er overdrevet. Sunn fornuft hjelper. Mitt råd er å unngå alt og alle som oppsøker deg i nærheten av steder turister ferdes, spesielt om man er alene. Det er sjeldent at vanlige mennesker oppsøker turister uten at det er noe spesielt de selv ønsker seg, de er som regel sky overfor turister - selv om man kan møte på de som genuint altruistisk er interesserte i å vise sin by eller har mer uskyldig interesse som å lære fremmed språk o.l. Ønsker man kontakt med lokalbefolkningen oppsøk steder der den jevne befolkningen drar, bør man sørge for at man er den som oppsøker. Det er faktisk bedre å besøke et lokalt vannhull eller samlingssted (men se an klientellet først) og dermed finne noen å diskutere (ikke for kontroversielle temaer) og bli kjent. Et tips bare.

Er ikke overvettes mye bereist utenfor storbyene verden rundt, men synes det er ille at man må bevege seg gjennom gjenger av narkoselgere og prostituerte om kvelden fra sentralbanestasjonen og til de nærmeste hotellene i Oslo. Gir ikke noe særlig bra inntrykk for turister.

Var ikke høy i hatten da vi var 11 stk som ble jaget av nærmere 100 hooligans i Napoli i 2010 i forbindelse med Liverpools bortekamp i byn. Vi ble jaget i en blindgate og kom oss tilslutt inn på kafè hvor vi ble først tilbudt en slosskamp hvor vi var 10 og de 8(som vi naturlignok avslo) før en annen gruppering angrep og helvette var løs innpå kafèen. Først og siste gang i Napoli. :-)

Ellers har en vel havnet i en og annen gate både her og der som en har opplevd som ubehagelig og komt seg vekk i fra rimelig kjapt, men sånn er det vel overalt.

Min erfaring er at en del områder i Barcelona er tvilsomme etter mørkets frembrudd. Når det gjelder fastlands-Kina så har jeg aldri følt meg utrygg der, men vil heller si at under begge besøkene mine der har jeg hatt en viss form for uro (Beijing og Shanghai).

Rio synes jeg var litt klein. Oslo synes jeg er fantastisk på dagtid mens jeg skyr den som pesten nattestid. Før kunne man "stikke av" i Taxi, men nå er jo de nesten værst av alt.

Men det er også steder man føler seg svært trygg som f.eks i Tokyo.

Jeg syns Dhaka i Bangladesh var skummelt! Kryr av folk og uteliggere overalt... Jeg er glad jeg bare bestillte en natt. Jeg reiste også til Tanger alene når jeg var 17. Det var også litt ekkelt. Reiste tilbake for et år siden. Det var fortsatt litt ekkelt. Når jeg var i Kingston på Jamaica så hadde jeg en ekkel følelse av att alle stirret på meg. KIN anbefales IKKE alene.

JEg skjønner ikke hvorfor alle syns OSLO er så skummelt???

Busstur fra Cairo til Sharm el Sheikh. Bakerste setet i bussen, 50+grader og lang kjøretur..

Er kanskje for naiv til å føle meg engstelig blant mennesker, men oppsøker heller ikke skumle og folketomme steder nattestid samme hvor jeg er.

Har i Moskva, Sofia og Bukarest i øde og forfalne bystrøk på dagtid kommet ut for løshundene som streifer i flokk. Da har jeg hatt hjertet i halsen og bare ventet at rabiesbeistene skulle sette tenna i skinnleggen. Men - holdt meg til regelen: Lat som om du ikke ser dem og gå målbestemt dit du skal.

Jeg synes heller ikke Oslo er skummelt, men så har jeg da også bodd her de siste årene. Generelt så har en enkeltpersons følelse av utrygghet liten sammenheng med risikonivået. Mennesker er svært dårlige til å vurdere slike ting objektivt. Hvordan man reagerer på uvante/fremmede situasjoner og mennesker, mediasaker eller anekdoter man har hørt om, og rett og slett bare dagsformen - slike ting har størst innflytelse på hvor trygg man føler seg.

Men for å bidra til tråden med noe annet enn slik synsing, så har jeg følt meg mest utrygg en gang jeg vandret gatelangs på kveldstid i en ganske øde del av Los Angeles. Fikk det for meg at faren å bli ranet var stor. Antagelig var faren liten, men var ikke så lett å overbevise seg selv om det der og da, så jeg småløp tilbake til hotellet.

Min erfaring er at en del områder i Barcelona er tvilsomme etter mørkets frembrudd..

Barcelona??? I Spania??? Selv har jeg erfart det som er av de tryggeste byene jeg har vært i. Det er politi absolutt overalt til alle døgnets tider, og det er vanlig å være ute til 12-tiden på en ukedag. Selv under streiken og protestene som var ca. 100 m unna hotellet følte jeg meg veldig trygg da jeg gikk hjem gjennom ramblas osv. Menmen, kanskje er jeg ung og ignorant? :p hehe :lol:

Selv er jeg oppvokst ved Amsterdam, og må si at det er den mest utrivelige byen (på kveldstid) som jeg vet om. Hold deg unna bydelen Bijlmer! Blir sjelden nervøs/engstelig, men fikk helt hetta den gangen jeg var der. Aldri mer. :(

Back