FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

AOC fikk de vel da de kjøpte Fly Taxi Nord?

Nå handler det vel mer om å knytte en ny flytype til AOC'en.

Espen

I følge Giæver i et intervju med en lokalavis Nov.1 ventet FV på AOC.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er usikker på om FV har fått AOC.
I tillegg må de selvsagt begynne rutetrening og ha de operasjonelle funksjoner klar.
Stort spørsmål om når de kommer i lufta og i mellomtiden løper taksameteret.

AOC fikk de vel da de kjøpte Fly Taxi Nord?

Nå handler det vel mer om å knytte en ny flytype til AOC'en.

Espen

I følge Giæver i et intervju med en lokalavis Nov.1 ventet FV på AOC.

FlyViking fikk AOC fra Fly Taxi Nord med godkjenning for opptil 9 (?) passasjerer, nå venter de kun på tillatelse for 39 seter på AOCet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

'Hurragutt' faktisk. Syns han fremstår som en sutrekopp som tar sakene i media. Skal bli spennende å se hvilken instans som får skylda om FV går i dass. Men for all del... Tøft å satse.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?

Med all respekt for Giæver men jeg har inntrykk av at (nesten) alt mangler.

Forstår ikke helt at han først ønsker å sette opp et eget selskap før han begynner å fly; om jeg får gi Giæver et gratis råd:

En AOC fra et taxiselskap som får frakte 9 passasjerer er kanskje en større ulempe enn en fordel når du skal starte et flyselskap. Begynn helt fra bunnen når intensjonen er å fly med DH8/B737 is stedet for dette tullet.

Ta tiden for byråkratiet mens du lar eksisterende selskap som har alt på plass (AOC, ground handling, personal, trening, maintenance osv.) ta hånd om det operative i oppstartfasen; ring dine venner i DAT eller Jettime, Flybe, Denimair eller AIS og få 2-5 fly på vingene slik at du kan vise at du er i stand til å levere et skikkelig produkt. Desto lengre byråkratiske prosesser varer og det ikke blir noe av flyvninger, desto mindre tillit markedet får i prosjektet. Har du et produkt kunden kan stole på, da bygger du også med en gang opp goodwill som skaper en "willingness to pay". Det skaper inntekter og fremtidig overskudd. Nå står flyene på bakken, renner pengene ut og det er 0 inntekter fra passasjerer/frakt. Det sier seg selv at det er en uholdbar situasjon på (lengre) sikt. Det gjør ingenting å ta tiden til å få en organisasjon på plass. Utfordringen er å få, og beholde, tillit fra markedet. Jeg må nok si at jeg ønsker FV alt det beste men at jeg samtidig begynner å bli pessimistisk om FVs muligheter/fremtid.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Med all respekt for Giæver men jeg har inntrykk av at (nesten) alt mangler.

Forstår ikke helt at han først ønsker å sette opp et eget selskap før han begynner å fly; om jeg får gi Giæver et gratis råd:

I mine øyne har Giæver begått tre store feil.
1.
Motivet for å starte selskapet virker for en del å være basert på å "ta igjen" ovenfor WF.
2.
FV går inn i et marked med samme produkt,som er begrenset og ikke i vekst. Vekst kan kun skje ved å ta markedsandeler fra en sterk og dominerende aktør. Normalt en giftig kombinasjon for en nykommer.
3.
Undervurderer tilgjengelighet av kompetanse som i all hovedsak kun finnes hos konkurrenten.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.

Så da sier du at FV ikke har en AOC for ni personer engang, siden de måtte søke untak?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.

Antallet vanlige (=betalende) passasjerer de har lov til å ha i det flyet er garantert 0.

Å flytte et fly de disponerer med et lite antall ikke betalende, for eksempel egne ansatte, om bord, rammes ikke av vanlige regler for kommersiell luftfart.

Som nevnt over, en eventuell tillatelse for inntil 9 passasjerer i to gamle Piper fly (som flyeieren for øvrig prøver å selge) er ikke veldig relevant.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.

Det er godt mulig det. Men likevel så er AOC-en skreddersydd for selskapets operasjoner. Det er en helhetsvurdering som ligger til grunn. Sjefspiloten kan være kjempegod til begge slags operasjoner men kan også være akseptable for flytaxibedriften men ikke for et stort flyselskap. Det samme gjelder egentlig alle postholders, inklusiv accountable manager. I tillegg stilles det langt større, og mye mer kompliserte, krav til risikostyring og kvalitetsledelse. Så uansett så kan man ikke sammenligne operasjonene til Fly Taxi Nord med de i FV. Dermed må man justere/reparere så pass mye på AOC'en at det er mer hensiktsmessig å begynne fra bunnen. Når du vil ha et stort, fint og moderne hus da bygger du noe nytt og kjøper du ikke et gammelt nedslitt hus som trenger riving, oppussing, modernisering osv. osv..
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så da sier du at FV ikke har en AOC for ni personer engang, siden de måtte søke untak?

Maskinen ble fløyet til Norge på kanadisk register og pilotene måtte ha kanadiske sertifikater. Det burde si deg noe ... ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Melding fra moderator

Diskusjon om FlyVikings fly, destinasjoner, AOC, opplæring m.m, altså generell status om FlyViking tas i denne tråden

Diskusjon om FOT-tilbudet til FV vs. WF og brev fra Widerøe til potensielle ansatte i FlyViking tas i følgende tråd ---> https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=140561
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Melding fra moderator

Diskusjon om FlyVikings fly, destinasjoner, AOC, opplæring m.m, altså generell status om FlyViking tas i denne tråden
]

Ikke så mye å diskutere kanskje men sånn jeg forstår er det er status henholdsvis ett kanadisk registrert fly, null destinasjoner, ingen relevant AOC, ingen ATO eller godkjent trening i selskapet.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Noen som vet hvordan de ligger an med tanke på piloter og kabin?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Får prøve lykken over grensa da

Ledelsen i FlyViking er i disse dager på besøk hos myndighetene i Murmansk for å forsøke å framforhandle en avtale om nye innenriksruter i Russland. Det bekrefter gründer Ola O.K. Giæver overfor Luftfart.Media søndag ettermiddag. Den første aktuelle ruta er ikke helt uventet tur/retur Kirkenes – Murmansk.
FlyViking sikter seg inn mot flere innenlandsruter i Russland. I retur skal Putin og Russland tilbys kjøp av russiske jetfly av typen Sukhoi Superjet 100. Dette er et medium stort passasjerfly som kan modifiseres til alt fra åtte VIP-plasser til 108 økonomiplasser. Flyet var i lufta for første gang i mai i 2008. Prislappen per fly er mellom 27 og 28 millioner dollar.


http://luftfart.media/2016/11/20/forhandler-om-innenlandsruter-i-nytt-land-mot-kjop-av-nye-fly/
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Noen som vet hvordan de ligger an med tanke på piloter og kabin?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

En mycket nära källa säger att piloter skall vara anställda och väntar på att få starta.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det lå ute en stillingsutlysning for Cabin Crew på finn for litt siden, men jeg fant den ikke igjen nå.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top