FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Og uten å ha et eneste fly i trafikk, skal det være gjort en avtale med Norwegian om samarbeide og opp til ti jetfly .....

http://luftfart.media/2016/11/09/kj...-satser-pa-samarbeid-med-annet-norsk-selskap/

Tirsdag kveld slapp FlyViking bomben som mange har ventet på. Etter å ha holdt kortene svært tett til brystet den siste tiden, går nå Ola O.K. Giæver ut med nyheten om at de planlegger kjøpt av inntil 10 jetfly av typen Bombardier C-serie, eller Embraer E-Jet. Ifølge Giæver er han nå i London i møter for å avklare hvilke modeller det vil bli.

– Målet er at vi skal inn på de tynne rutene som Norwegian trekker seg ut av med sine 737-maskiner. Vi inngår samtidig et samarbeid med Norwegian på disse rutene, sier Giæver.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

– Det med at vi først anskaffer dashene, er at vi skal gjøre et støt på kortbanenettet. Så satser vi på større ruter med jetflyene, sier Giæver.

Her må man vel lese litt mellom linjene og bedømme hvor seriøst et slikt utspill er.
Samtaler med Norwegian er ikke det samme som en avtale og å reise til London for å vurdere den ene opp mot den andre er ikke det samme som å bestille 10 fly.
Slik situasjonen er i dag har vel FV nok problemer både finansielt og operasjonelt med å få selskapet i lufta.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

"FlyViking-nestoren ser for seg ruter på Vestlandet og i Nord-Norge. Blant annet billige direkteruter mellom Vadsø, Andenes, Lakselv, Kirkenes til Oslo. Målet er at reisende mellom nord og sør skal slippe å betale blodpriser på 10-13.000 kroner.
– Vi skal presse prisene helt ned i 3000 kroner tur/retur mellom Vadsø og Oslo."

C Series eller E-Jet i Vadsø---??
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

"FlyViking-nestoren ser for seg ruter på Vestlandet og i Nord-Norge. Blant annet billige direkteruter mellom Vadsø, Andenes, Lakselv, Kirkenes til Oslo. Målet er at reisende mellom nord og sør skal slippe å betale blodpriser på 10-13.000 kroner.
– Vi skal presse prisene helt ned i 3000 kroner tur/retur mellom Vadsø og Oslo."

Vadsø -Oslo t/r fra kr 2140 på sas.no nå. Full drift der.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er jo kompliserte ruter med mellomlanding som er dyre. Fordi det no er pris pr leg innanlands. Fordømt irriterande når det ikkje eksisterar direkteruter heller. Så det må han gjerne gjere noko med. Men om han får DY til å prise gjennomgåande på nivå med direkte.... Tja. Tek forsåvidt gjerne direkte TRD-FDE etterkvart då.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Og der var ivrige ordførere klar til å utvide rullebaner på bakgrunn av en bisetning fra Giæver ;)

Det er utrolig hvordan lokalpresse sluker alt som kommer fra FV og Giæver.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva brukes første maskin til nå?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Episode 5 er ute.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Fly nr. to er MSN 540 som til i sommer har flydd for Ryukyu Air Commuter fra Januar 2000, altså er maskinen 17 år - noe som gjør at FlyViking matcher Widerøe med nesten 5 år yngre DH8A-maskin.

Hva med første maskin?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

FlyViking - Tror det ikke før jeg får se det.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?

Er usikker på om FV har fått AOC.
I tillegg må de selvsagt begynne rutetrening og ha de operasjonelle funksjoner klar.
Stort spørsmål om når de kommer i lufta og i mellomtiden løper taksameteret.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er usikker på om FV har fått AOC.
I tillegg må de selvsagt begynne rutetrening og ha de operasjonelle funksjoner klar.
Stort spørsmål om når de kommer i lufta og i mellomtiden løper taksameteret.

AOC fikk de vel da de kjøpte Fly Taxi Nord?

Nå handler det vel mer om å knytte en ny flytype til AOC'en.

Espen
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top