TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd
Ja, det er riktig og det er en rekke årsaker til at det ble slik.
Det er nok sikkert også riktig, selv om jeg nok kanskje sitter med et inntrykk av at det er enkelte destinasjonspar i regional trafikk som kan ha potensial. I forhold til markedet og situasjonen som Kjos stod overfor så er det riktig. Mitt enkle poeng som jeg liker å hamre inn fra tid til annen var at "alle" i bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.
Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.
Ja, det er riktig og det er en rekke årsaker til at det ble slik.
En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.
Det er nok sikkert også riktig, selv om jeg nok kanskje sitter med et inntrykk av at det er enkelte destinasjonspar i regional trafikk som kan ha potensial. I forhold til markedet og situasjonen som Kjos stod overfor så er det riktig. Mitt enkle poeng som jeg liker å hamre inn fra tid til annen var at "alle" i bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.