Flystyrt på Tynset - en person omkommet.

Re: Flystyrt på Tynset - en person omkommet.

Ja, Biltema har to Spiter, SE-BIN og SE-BIR, og utifra bildene ser det ut til at det var SE-BIR som forulykket. De har også en Mustang med registrering SE-BIL.

SE-BIR (RW386) er NG-D, SE-BIN (SM845) er GZ-J. På Dagbladets bilde synes en Z. Altså GZ-J, SE-BIN.

edit:la til serials

Last edited:

Adresseavisens bilde viser deler av nummeret "SM845", og dette bekrefter at det var SE-BIN.

Adresseavisens bilde viser deler av nummeret "SM845", og dette bekrefter at det var SE-BIN.

Og etter å ha sett på bilder fra Geiteryggen forrige lørdag, står det Bertil Gerhardt under canopy. Slik som det blir beskrevet på VG, så ser det for meg ut som en groundloop. Det sammen med åpen canopy, (han landet med det i Skien iallefall), er vel litt skummelt. Uten å spekulere noe mer. Detter er ment bare som tanker fra min side. Blir litt anderledes når man har opplevd flyet selv så nært tilbake i tid.:cry:

Frode!

Svenske Aftonbladet er også på saken og forteller om en flyger i 65-års alderen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7654363.ab

Det er jo litt skummelt å spekulere om identiteten her på et åpent diskusjonsforum, men om det er "han vi tror det er" som har omkommet så er det jo en legendarisk flyver som har gått bort.

Ja, det står Gerhardts navn under cockpiten, men det var i alle fall Per C. som fløy på Jarlsberg (og Geiteryggen tror jeg). Han ble hyret inn for jobben med å fly spit for et drøyt år siden, men har lang flyerfaring fra Flygvapenet og som instruktør for trafikkflygere.

Uansett er dette sørgelige greier.

Last edited:

Alt tyder på at det er Bertil Gerhard som er omkommet.. Så på ett annet forum at de har vært i kontakt med Per...

Bertil var i den alderen der.. Per er 62..

har pratet endel med Bertil i sammenheng med flyshowet på Lista ifjor og iår.. utrolig leit å høre at det er mest sansynligvis han som har vært uheldig.. kjempetrivlig fyr og en sykt dyktig pilot..

Dette var den dårligste nyheten en flyelsker kunne få på slutten av sommern. Én fantastisk pilot mindre. H.I.F. :( kondolerer til familie og pårørende.... *snufs*

Flyet hadde vært på oppvisning på Gärdet i Stockholm et par timer før. Der så en tilskuer at venstrehjulet ikke hadde gått helt inn når det passerte over ham, så selvfølgelig må Dagens Nyheter spekulere på understellet. Jeg har aldri sett en Spit som trekker inn begge hjula likt? Gjør de det?

Flyet har hatt ett problem i det siste at det ene hjulet datt litt ned etter en liten periode. Hadde samme problem da den var på Lista, men det var ingen problem å få hjulet ned og låst.

På bildene av ulykken er begge nede i låst posisjon.

Da er det offentlig, og bekreftet av en svensk avis, at det var Bertil Gerhardt som omkom i den tragiske ulykken på Tynset.

Det var den legendariska flygaren Bertil Gerhardt från Ljungbyhed, 68 år, som omkom i samband med flygolyckan i Norge på lördagskvällen.

http://hd.se/skane/2010/08/22/ljungbyhedsflygare-omkom-i/

DSC_1046copy.jpg

RIP

Steinar
http://www.seabee.info

Dagbladet viser et bilde av maskinen på rett kjøl. Den ble trillet inn i hangaren.Ser ut som at hjulene er i rett og låst posisjon.

Litt på siden. Men jeg håper de får maskinen i god stand igjen.Og det til minne om flygeren. Ser ut som at skadene er så alt for store.

erlingjo

Østlendingen har et bilde her. De har fyldig dekning her.

Arbeidets Rett har også dekning av saken med mange bilder.

Under er et ferskt bilde som bidro til spekulasjoner.. Nå har det trolig ingen ting med ulykken å gjøre da hjulene var låst ute der flyet lå. Tipper maskinen blir bygd opp igjen.

Hvil i fred.

Attachments

• sf biltema.jpg
    sf biltema.jpg
    8.2 KB · Views: 460

Under er et ferskt bilde som bidro til spekulasjoner..

Dette "fenomenet" syns jeg å huske er vært diskutert i andre poster. Etter det jeg vet er det helt vanlig på mange fly med opptrekkbare hjul at hovedhjulene ikke trekkes inn helt symetrisk. Dette har jeg selv sett på mange småfly med opptrekkbart understell, særlig lett å se på en Cessna 210. Dette skyldes kanskje at hvert hovedhjul har en egen aktuator og kraftkilde? Men dette kan sikkert en flymekaniker fortelle mer om.

Det går sikkert å finne Spitfire-videoer på youtube som viser at dette også er tilfelle for Spitfire.

Steinar
http://www.seabee.info

Back