Flyshow, Flydager og Fly-inns 2014.

Deltakere på årets Tiger Meet. Begynner å vurdere en tur til (den første) spotterdagen på Tiger Meet og så showet på Karup på vei hjem på søndagen.

- 5x F-16 (BAF)
- 4x JAS39 (CzechAF)
- 1x Mi-17 (CzechAF)
- 2x Mi-24 (CzechAF )
- 3x Mirage 2000 (FAF)
- 3x Rafale (FAF)
- Super Etendard (FN)??
- 6x EF2000 (GAF)
- 6x Tornado (GAF)
- 2x Tiger UHT (GAr) KHR36
- 5x JAS39 (HungAF)
- 2x AB212 (ItAF)
- 5x F-16 (PolAF)
- EF-18 (SpAF)??
- 2x Merlin HM2 (RN)
- 5x F-16 (RNLAF)
- 5x F-16 (RNoAF)
- 5x FA-18 (SwissAF)
- 5x F-16 (TuAF)

God kveld.
jeg sitter og mimrer litt på alle nettstedene som har arrangert flyshow de siste årene.og jeg ser at det vanlige alle lokker med er "tidenes flyshow"!! For meg er det flystevne på Gardermoen og 50års jubileet som fortsatt er tidenes flyshow her i Norge.Tenkte bare høre litt her jeg om hva skalgs meninger folk har om hva som skal til for at de forskjellige arrangørene skal få til et skikkelig show her i til lands igjen.jeg har vært fornøyd med ryggeshowet og solashowet som har vært på 2000-tallet,men syntes fortsatt det er noe som mangler.....jeg var på Bardufoss i 1996,tror jeg det var,og det er en sterk toer etter Gardermoen med deltagere fra mange land der det fløy jagerfly hele tiden...tilogme italienske starfightere.

så folkens,hva syntes dere det trengs mere av?

Rune

God kveld.
jeg sitter og mimrer litt på alle nettstedene som har arrangert flyshow de siste årene.og jeg ser at det vanlige alle lokker med er "tidenes flyshow"!! For meg er det flystevne på Gardermoen og 50års jubileet som fortsatt er tidenes flyshow her i Norge.Tenkte bare høre litt her jeg om hva skalgs meninger folk har om hva som skal til for at de forskjellige arrangørene skal få til et skikkelig show her i til lands igjen.jeg har vært fornøyd med ryggeshowet og solashowet som har vært på 2000-tallet,men syntes fortsatt det er noe som mangler.....jeg var på Bardufoss i 1996,tror jeg det var,og det er en sterk toer etter Gardermoen med deltagere fra mange land der det fløy jagerfly hele tiden...tilogme italienske starfightere.

så folkens,hva syntes dere det trengs mere av?

Rune

Gardermoen 1994 blir vel nærmest umulig å overgå. Da kom Red Arrows, Frecce Tricolori, PdF, Patrouille Suisse, Russian Knights og Grashoppers.

For egen del vil jeg si at Rygge 07 og Bodø 2012 var veldig bra. Var ikke på Sola i 2012.

Skal jeg være inntresert i å reise et stykke, bør stevnet ha minst 1 helst 2 formasjonsteam og et par utenlandske jetjagere som flyr oppvisning.

Airshow hver to år, litt mer engasjement av luftforsvaret, ingen vil fly i Norge hvis luftforsvaret flyr ikke overalt, budsjetter er kuttet i hver land men bare Norge er "no fly zone" og viktigste på et flystevne kan tjene penger, det er ikke å være en meningsløs utgift. F.eks siste Radom Air Show in plus over 50 milioner kroner.

Jeg tror mye hadde vært løst hvis Luftforsvaret hadde engasjert seg mer i shows både her i landet og i utlandet. Vi kan ikke forvente at utenlandske militære skal stille opp på show i Norge gang på gang når de aldri får noe tilbake.

Det virker litt som om "de høye herrer" i Luftforsvaret av en eller annen grunn mener at airshows bare er "sirkus til folket" og bortkastede penger. Ja, det koster mye penger, men samtidig så er det en helt fantastisk reklame, i tillegg til at man kan knytte bånd til andre militære i Europa på en helt annen måte enn man gjør gjennom øvelser ol. Men jeg tror, dessverre, ikke at ting blir noe særlig bedre med det første. Eskil sitt F-16-display i 2012 blir sannsynligvis siste gang vi får se et fullt display med en norsk F-16..

Arrangørene her i landet ser ut til å ha ambisjonene i orden, men det hjelper lite når hverken Luftforsvaret eller utenlandske militære ønsker å stille opp. Og da sitter man ofte igjen med de samme sivile maskinene som man ser overalt.

Last edited:
jeg er så enige med det dere har skrevet...det er akkurat hva jeg satt å tenkte på i går kveld.Det begynner å bli litt kjedelig her til lands med airshows som bare har de samme flya man har sett i 10 år snart.All ære til de som virkelig står på runst om kring og får til disse flystevnene,men det begynner å bli litt tafatt.jeg gleda meg veldig til Værnesairshow i år,da jeg syntes det var veldig bra der sist.Men jeg er litt skuffa,retogslett.Hva med jubileet på kjeller i år?Noen som vet om det kommer noe spesielt dit eller om vår kjære "VIPER" som også har jubileum,finner på noe sprøtt?

Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Det er derfor jeg har begynt å prioritere show i utlandet.

Det er jo ikke så altfor lenge til Flydagen, så man skulle jo tro at de hadde noe klart nå. Men jeg tror ikke Luftforsvaret stiller opp med noe særlig, kanskje noen flybys med F-16, som tidligere.

Lurer jeg bare når luftforsvaret våkner opp. Nå de har ingen kontroll over spottere, de vet ikke når,hvem, hvilken og hva skjer med bildene etterpå. Dette kan gjøres som i helst land, jeg vet de har sin forsvaret medie senter, de gjøre kult reportasje bilder men 24-70 linse er ikke riktig verktøy på flyplassen. Spottere har sin fun, luftforsvaret gode bilder og som er viktigste alt er gratis. Hvor er problemet? På siste Radom Air Show vi er gjort bildene for brosjyre, plakater, facebook og nettside alt gratis, vi organisere fotostand, arrangørene spare flere hundre arbeids timer, med litt god vilje og samarbeid, kan livet bli enklere og mer moro for alle

Jeg trodde kanskje at Finnene ville stille opp på Værnes, men det blir ikke med F-18 ihvertfall. De eneste showene de gjør utenfor Finland i år er Karup, Payerne og Ostrava.

Breitling Jet Team kansellerte i dag, men alt i alt så ser Karup langt mer spennende ut ja. Og RIAT ser ut til å ha sikret seg rosinen i pølsa ;)

Finnes det noen forståelige nettsteder for Luftmachtdagen, for oss som ikke kan Nederlandsk? Med tanke på besøkende fly osv...

Prøv denne myhrair, ikke offisiell, men de pleier å være ganske spot on :)

Stabæk_fan: Det er ikke bekreftet ennå, men det ser veldig ut til at de har klart å ordne det første Europa-besøket til en F-35 :)

Back