FlyMe Konkurs

Fons solgte seg ut av Flyme høsten 2006 grunnet uenigheter med Ager-Hanssen. Sterling er eid av Northern Travelgroup. Store aksjeeiere i det selskapet er Fons, FL Group og Sund.
 
Originally posted by EK 007

Originally posted by Blackhawk

FlyMe har faktisk nettopp foretatt nyrekruttering av bl.a. kabinpersonale, helt klart en kjedelig opplevelse for de som ikke så dette komme - enda godt de ikke "rakk" å påbegynne noe kabinkurs, før dette skjedde i det minste!

Det stemmer ikke helt. Jeg møtte en instruktør på ARN idag, og hun fortalte at de nettopp hadde gjennomført et CA-kurs, og de skulle få vingen sin IDAG! og mange av de skulle ut å fly sin første tur på søndag.......... Veldig synd for dem som har gått på kurs (uten lønn) i 5 uker.....


Au au au, dette var jeg ikke klar over. Da har tydeligvis FlyMe rekruttert tidligere også (muligens via Proffice eller noe), så var tydeligvis dette kullet nettopp ferdig nå - før et nytt kull (etter planen) skulle ha startet på skolebenken ganske snart. Huff, det må virkelig nedtur de-luxe.

Ser at Norwegian igjen søker CA med base på ARN (via Proffice), de skal ha 30 stk. med base på ARN (som jobber i slinge, 5 dager m/ max flyvninger i Norge og overnatting på hotell - og så 3 til 4 dager fri i Sverige). Så får man håpe en del av dem kommer rett inn på kurs der, burde være enkelt å "hoppe" over fra FlyMe til Norwegian - siden begge baserer seg på B737-300.
 
Hvordan ville Norwegian klare seg med sitt navn på svensk innenriks om de skulle ta over FlyMe? Jeg er redd nordmenn ikke hadde jublet om det kom et "Swedish" på norsk innenriks - SAS sliter jo nok som det er og de er jo bare part-swedish!
 
Originally posted by EB

Hvordan ville Norwegian klare seg med sitt navn på svensk innenriks om de skulle ta over FlyMe? Jeg er redd nordmenn ikke hadde jublet om det kom et "Swedish" på norsk innenriks - SAS sliter jo nok som det er og de er jo bare part-swedish!
Jag tror att nationalismen är betydligt svagare i Sverige än i Norge (förutom när det gäller bilar). Norwegian skulle nog klara sig utmärkt inrikes i Sverige med det namnet. Kända svenska inrikesbolag:
- FlyMe
- Flynordic
- Goodjet
- Braathens Malmö Aviation
- Transwede (jo upprepning)...
- Skyways
[ironi]
Hör hur svenskklingande namnen är på dessa flygbolag..
/[ironi]
Nej, jag tror att väl etablerad lönsam verksamhet kommer att fungera bättre än positionering av varumärke under dålig lönsamhet...
 
Fra Sveriges Television (SVT):

"Fly Me töms på pengar"

"Västnytt kan i kväll avslöja att det redan förlusttyngda flygbolaget Fly Me töms på pengar. Uppgifter Västnytt tagit del av visar att mångmiljonbelopp lämnat Fly Me och hamnat i den norske storägarens bolag." Se nedenfor for mer info og film:


Video-reportasje her....
 
Så mangler det bare at Sterling følger etter... Så har DY og FlyNordic hele greia for seg selv en liten stund før noen nye kommer opp med et genialt(les Goodjet) konsept. Så går det noen år, og vips så var det mange til uten mulighet til å fly for en billett de har betalt for:baeh

FlyMe:RIP
 
Originally posted by EB

Hvordan ville Norwegian klare seg med sitt navn på svensk innenriks om de skulle ta over FlyMe? Jeg er redd nordmenn ikke hadde jublet om det kom et "Swedish" på norsk innenriks - SAS sliter jo nok som det er og de er jo bare part-swedish!

Hmm, West Air Sweden?

Norwegian är ju inte direkt det mest universella namnet om man säger så. Men det skulle mycket väl kunna fungera på den svenska marknaden. Allt hänger på vad folk associerar ett namn till. I svenskars ögon är Norge lika med gemyt, natur, helylle och olja...typ. Attribut som fungerar att ladda ett varumärke med. Visst finns det fördomar om norrmän, men trots dessa ingen tvivel om att den positiva bilden av Norge dominerar. Så om priset är bra kommer även svenskar flyga med Norwegian. Det vågar jag tro.

Annat hade varit är om bolaget haft ett namn som associerar till säg Östeuropa. Det bolaget gissar jag hade inte rönt samma framgångar på den svenska inrikesmarknaden. Vi kanske inte är så nationalistiska i Sverige, men vi favoriserar helt klart vissa länder framför andra.

Själv önskar jag att Norwegian håller sig borta från den svenska marknaden. Bevisligen har det varit för många bolag som slagits om ett allt för begränsat antal resenärer. Tror det vore bättre om det svenska inrikesflyget konsoliderades en aning istället för att ytterligare en aktör kliver in. Bättre med ett rejält lågprisbolag än massa små som förlorar pengar...
 
Og ballen fortsetter å rulle;

det spekuleres nå i, om FlyMe sin "konkurs" var planlagt - og at Sterling
har forberedt seg på dette. Slik at både fly og besettninger sto klare,
i tillegg til den massive PR-kampanjen i media som nå Sterling har.

På forsiden av Sterling sine sider, er det nå store reklamer over hva man
kan gjøre; dersom man har vært så uheldig å kjøpt FlyMe-billetter.

Interessant også å se på jobb-sidene til Sterling, at de nå har følgende
tekst der:

"For former FlyMe Personnel:

At Sterling we care.
Any FlyMe employees who will be looking for continued employment in aviation, you are welcome to contact us here in Sterling.

Please forward an e-mail with your details to (e-post addresse)"

dette ser man på: http://www.sterling.dk/job

Kan godt forstå, at en del aner "ugler i mosen"..



News-flash fra TT:


Per G Braathen kallar Fly Me:s konkurs för "planerad".

- Går du in på dess hemsida i dag hittar du en direktlänk till Sterling. Det är det ena. Det andra är den omfattning som Sterling har tagit över Fly Me:s turer. Bolaget flyger redan från måndag både på Göteborg och Malmö fyra gånger om dagen, säger Per G Braathen.

- Jag äger ju Transwede och Malmö Aviation. Vi har 14 flyg ihop, vilket är lite mindre än Sterling. Men vi skulle aldrig med tre dagars varsel kunna flyga så mycket som de gör på måndag utan att det är planerat. Du kan ha flyg tillgängligt, men inte besättningar. För har du det är det en katastrof för bolaget, säger Per G Braathen.

TT har förgäves sökt företrädare för Sterling för kommentarer.
 
Spennnede utspill fra Per G. Braathen om den "reddende engelen" Sterling...
 
Det hele virker meget spesielt - enig i det. Utrolig fort hvordan Sterling kan stille med fly, mannskaper, bookingtjeneste etc på så kort varsel.....
 
Ager Hansen og Islendingene er samme ulla. Regner med at Ager Hansen har faatt en god del penger for dette av Sterling. Sterling paa sin side ser sitt snitt til aa faa skikkelige ruter og ikke bare ferie og fritid. Tipper at Ager Hansen sitter igjen med 50 mill i merkelige islandske aksjer etter dette. 2 userioese aktoerer bytter plass i det svenske markedet. Man er like langt. Regner med et blodbad med SAS fremover for aa sikre markedsandeler.
 
Originally posted by Klippe

.............Regner med at Ager Hansen har faatt en god del penger for dette av Sterling..............

Jeg er ingen Sterling fan og endnu mindre FlyMe fan, men direkte at påstå at Ager Hansen skulle have fået penge af Sterling. Nu er vi vist derude hvor beviser eller lignende må kræves. Det er en meget grov påstand.

Men jeg er enig i Per G Braathens udtalelse om at dette virker mærkeligt at Sterling omgående kan stille op i det omfang de kan. Men derfra og til at påstå at Sterling har betalt Ager Hansen for dette er der meeeeeget langt.
 
Ager Hansen og Islendingene er samme ulla. Regner med at Ager Hansen har faatt en god del penger for dette av Sterling. Sterling paa sin side ser sitt snitt til aa faa skikkelige ruter og ikke bare ferie og fritid. Tipper at Ager Hansen sitter igjen med 50 mill i merkelige islandske aksjer etter dette. 2 userioese aktoerer bytter plass i det svenske markedet. Man er like langt. Regner med et blodbad med SAS fremover for aa sikre markedsandeler.

:drunk:

Hvordan i all verden har du kommet frem til DETTE da Klippe? Dette høres ut som en villere påstand enn hele sagaen om FlyME! Hvor får du summene fra? Eget regnestykke eller noe med LITT hold i?
 
Det er bare Flyme Sweden som har gått konkurs. Holdingselskapet Flyme Europe har ennå ikke kastet inn årene. De kjøpte deler av river Don ltd på onsdag. Uforstårlig at de kunne kjøpe noe i det hele tatt.
 
Det er ikke merkelig i det hele tatt. Måten denne bedriften er satt opp på er at hele emisjonen ikke gikk til FlyMe men rett til Holding, bare små beløp gikk til selve flyselskapet. Etter det jeg forstår eies Holding av konen til Ager Hansen. Flyselskapet sendes til skifteretten og Ager Hansen sitter igjen med nesten hele emisjonen.

Mange har blitt lurt, de trodde de kjøpe aksjer til et flyselskap, men havnet isteden rett inn i lommene på Ager Hansen
 
Originally posted by EB

Sitter Kjos og regner på muligheten om og overta restene av FlyMe?

Skulle ikke forundre meg....men nå som STerling spiser markedet deres spørs det vel om Dy er interessert i flyene...

Ellers er jeg litt foundret over at FlyMe gikk så på gørra - ikke over at de røde tallene til slutt endte i konk, men strategimessig - de hadde vel i utgangspunktet en strategi ganske lik Norwegians, så hva gjorde de galt, men DY rett? Et vesentlig punkt er vel at DY bare slåss mot BUSK, men FlyMeToo måtte slåss med FlyNordic og Malmø også.
 
Nå er økokrim inne : http://boarding.no/art.asp?id=25583


"Ekobrottsmyndighetene" (tilsvarende Økokrim i Norge og Bagmandspolitiet i Danmark )
 
Rök ut Flyme-gänget!

Arrogansen hos Flymes styrelseordförande Björn Olegård och hans anhang förvånar till och med den mest luttrade ekonomireporter. Men styrelsen har inte längre någon möjlighet att mjölka aktieägarna på pengar och här finns också en av orsakerna till den kompakta tystnaden från bolaget.
 
Back
Top