Fly Me Köper Astraues

Savipix

ScanFlyer Rusty
Fly Me Köper Astraues

FlyMe slår till igen, denna gång flygbolaget Astraeus
Publicerad: 2006-09-01 10:01.
Källa: FlyMe
Skicka.
Skriv ut.
I februari i år kunde G-kraft rapportera att det svenska lågprisbolaget FlyMe köpt det litauiska bolaget Lithuanian Airlines.

Idag meddelar FlyMe att man även kommer att köpa upp det engelska flygbolaget Astraeus.
Astraeus är ett av Englands ledande charterbolag med 800 000 passagerare och en omsättning omkring 1,2 miljarder kronor per år. Idag opererar Astraeus med fyra Boeing 757-200, fyra 737-300 samt två 737-700.

- Det finns stora synergieffekter mellan FlyMe och Astraeus. Förvärvet ger oss en mer optimal utnyttjning av den gemensamma flottan tack vare matchande säsongsvariationer. Dessutom finns goda möjligheter och förutsättningar till ökad effektivitet och lönsamhet för både FlyMe och Astraeus eftersom vi tar fasta på de starka sidorna hos båda bolagen, säger Finn Thaulow, VD och koncernchef FlyMe Europe.

- Jag ser fram emot mycket ett spännande samarbete mellan
flygorganisationerna. Det känns även väldigt roligt att vi fortsätter vår expansionsplan som planerat, säger Fredrik Skanselid, VD FlyMe Sweden AB.

Det svenska lågprisbolaget FlyMe, som idag opererar med Boeing 737-300, köper upp det engelska flygbolaget Astraeus.

Re: Fly Me Köper Astraues

Nej nu helvete!
FlyMe kommer väl säkert inte att se lika snällt som Astreus ledning på en av piloternas arbetsturer. Jag snackar om Bruce Dickingson. Han har väl jobbat som lite "ON and OFF" hos Astreus eftersom han uppträder med Iron Maiden. Inga mera BruceAir flygningar....synd!

Jeg har svært ved at se meningen med dette køb - det eneste de selskaber har et fælles er at de begge opererer 737.

Er det et køb i desperation, fordi der bare ikke er nogle af de andre operatører i det nordiske marked som gider lege med FlyMe - Men det skal da blive spændende at se hvad deres planer er med Astraues og hvor mange selskaber de i sidste ende præsterer at tage med i deres fald...

Originally posted by Ludde

Nej nu helvete!
FlyMe kommer väl säkert inte att se lika snällt som Astreus ledning på en av piloternas arbetsturer. Jag snackar om Bruce Dickingson. Han har väl jobbat som lite "ON and OFF" hos Astreus eftersom han uppträder med Iron Maiden. Inga mera BruceAir flygningar....synd!

Si ikke det - det har stor PR-verdi.

Nu har ju Flyme bara förvärvat 51 procent av Astraeus. Så sångaren i Iron Maiden blir nog kvar oavsett vad Flyme har för åsikt i ämnet.

Jeg kjenner ikke økonomien til Astraeus, men er det mulig at FlyMe "tar en Røkke" og finansierer oppkjøpet med Astraeus egne penger?

Originally posted by Desk pilot

Jeg kjenner ikke økonomien til Astraeus, men er det mulig at FlyMe "tar en Røkke" og finansierer oppkjøpet med Astraeus egne penger?
På vegne av oss som ikke har vært (blå)russ; hæ?

Det virker ikke særlig logisk i markedet dette oppkjøpet her.
Men kanskje eierne har en plan!
Det kan hende og det ser ut for meg som eierne bruker Flyme til det man i flyfinansieringsmiljøet kaller for "special purpose vehicle company". Med andre ord et instrument for finansplassering eller satsing innen et område.
Flyme trenger 737-300 , Astraeus trenger kapital , eierne ønsker antagelig enda bedre grep om det engelske markedet.
Sjefen i Astraeus er Hugh Parry , tidligere finansdirektør i ILG og Air Europe. Han er en god bekjent av meg fra tiden vi hadde Air Europe's morselskap som eiere i Norway Airlines.
Skal ta meg en prat med han ved neste anledning og finne ut "what is cooking".
Sist jeg var i kontakt med han bekreftet han de var på jakt etter flere 737-700 for charter/kontraktsflyginger.

Originally posted by Cedlind

Originally posted by Desk pilot

På vegne av oss som ikke har vært (blå)russ; hæ?

Jeg er ikke blåruss, men kanskje kan det være snakk om en stor kontantkasse, kortsiktige fordringer, pensjonsfond, eller andre ting som er lett omsettelige. Om man f.eks. lånefinansierer oppkjøpet ved hjelp av et kortsiktig lån så kan dette da evt. innfries når man får hendene sine på slike midler. OK?

Back