Flymaskiner for Widerøe

Wf-pax

ScanFlyer Blue
Flymaskiner for Widerøe

Ser at Widerøe leaser inn ATR42 (LN-FAP) fra Coast Air, og Avro 146-RJ100 fra Malmø Aviation (SE-DSU).
Noen som tror at disse flytypene hadde passet for Widerøe, med tanke på at Q400 blir byttet ut?:)

Re: Flymaskiner for Widerøe

...og ATR72 (som er midt imellom) er for treg...
At Q400 har 50% større volum på lasterommene enn ATR42/72 gjør jo ikke ATR mer attraktiv...

Faktum er at det finnes ingen fly på markedet idag som kan erstatte Q400, når kriteriene er 70+ seter, turboprop, og Q400-hastighet...

Hva er kortere strekninger? Jeg traff på en av SAS sine Q400 i Geneve for et par dager siden. Vi flyr også opptil 2 timer med Q400. At det er for lenge å sitte bak i et slikt fly kan jeg være enig i, men Q400 benyttes ihvertfall på strekninger som tidligere kun ble fløyet av jets.

Originally posted by tiemand

Uenig. Hastigheten på Q400 er av marginal interesse siden både Q400 og ATR er fly som primært benyttes på kortere strekninger.

At du er uenig har jo lite å si egentlig... Det er WF som skal ha fly, ikke du (antar jeg), og WF har utelukket ATR72, bla. fordi den flyr for sakte...

500+ nm er vel uansett ikke akkurat kortere strekninger? På de lengre rutene WF brukte Q400 på, så ville ATR72 landet etter at Q400'en hadde reist til neste destinasjon... ;)

ATR72 har for lengst vunnet kampen, noe salgstallene forteller alt om.
:posty:

Det får så være, men hadde WF hatt ATR72, så hadde man nok måttet sette igjen både bagasje og frakt daglig... :rolleyes:

Ikke bare er lasterommene mye mindre i volum, men de er også konfigurert slik at man kan glemme frakt på europall, noe man har en del av idag...

ser ingen andre turboprop fly som kan erstatte q400..... atr er en UPRAKTISK maskin....
så d jeg tror er:

1. nye utgaver av q400 til wf og sk, eller
2. flere 300-maskiner, eller
3. jet fra bombardier.

Årsaken til at det ikke er noen særelig god avløser om de ikke ombestemmer seg for å fortsette Q400, er vel at ingen andre har giddet å strukket et flyskrog så langt som Bombardier gjorde. -Lurer på om de som designet maskina var vant med widescreen laptop?

Tja.. Noe vesentlig ATR glemte da de strakk sin maskin, var å strekke lasterommene også...
Mens Bombardier økte volumet på lasterommene på sin maskin med 50%, så hadde ATR en tilsvarende økning på 0%.
Resultatet er at ATR72 har i beste fall like store lasterom som en mye mindre Dash 8-300, og at rommene i praksis er delt i tre, har lite gulvareal, og er spredt rundt om i flyet...:rolleyes:

En flott APU-løsning har jo ATR'en fått også, kjent som "Hotel-Mode", hvor en bremsemekanisme låser høyre motor sin propell.
Ethvert ansvarsbevist verneombud ville ha gjerdet inn hele flyet når "Hotel-Mode" er aktiv, hadde de visst at denne bremsen har en tendens til å glippe når bremseklossene blir slitte, uten annen indikasjon i cockpit enn at "prop-rpm" indikerer mer enn "0"...:rolleyes:

ATR hadde også problemer med ising men det problemet er vel løst:question:
MEN når det gjelder kabininteriør ligger ATR langt foran. Mye mer "robust", skrangler ikke og ser mer innbydende ut.

Originally posted by MD11

MEN når det gjelder kabininteriør ligger ATR langt foran. Mye mer "robust", skrangler ikke og ser mer innbydende ut.

Den første turen jeg hadde med ATR var ikke en udelt positiv opplevelse. Skranglet i vei med DAT fra Lycksele til Arlanda. Der var det mange rare lyder fra interiøret.

Ole B.

Originally posted by krsvg

ser ingen andre turboprop fly som kan erstatte q400..... atr er en UPRAKTISK maskin....
så d jeg tror er:

1. nye utgaver av q400 til wf og sk, eller
2. flere 300-maskiner, eller
3. jet fra bombardier.

1. Det er vel SAS som evt. trenger nye utgaver av Q400 eller...?

2. WF byttet vel ut 300 til fordel for Q400 som hadde flere seter, forbrukte like mange crew og gav bedre økonomi pr sete/km ;)

3. Jet i WF = Urealistisk ifølge en bekjent som flyr i SAS*.

* Ta dette med en klype salt da, men det var vist et ultimat krav fra flygerforeningen i SAS at WF ikke skulle få fly jet... Måtte le da jeg hørte det, men hva skulle ikke en sterk forening klare å presse fram av "avtaler" når de har sterk makt!!

Egil

Jeg kan ikke se hva SAS har å frykte fra eventuelle jetfly i Widerøe. SAS bestemmer jo hvor selskapet skal fly uansett. Det viktigste må jo være å gjenopprette SAS' renommé, ved å ha en flytype som passasjerene stoler på. Widerøe følger jo med ettersom de opererer samme flytype. Bombardier kommer nok inn med en gunstig løsning.

Heisann,

Naa har jeg ikke fulgt med paa allt som foregaar med denne Q400 bestemmelsen, men hvorfor skal Wideroe bytte ut disse flyene...?

Er det ikke allerede bekreftet at det siste problemet var en blokkert retur hydraulikk munning som gav de "Gear Unsafe" indikasjon og har ingenting med de to foerste problemene...?

Dag

Originally posted by Dag Johnsen

Heisann,

Naa har jeg ikke fulgt med paa allt som foregaar med denne Q400 bestemmelsen, men hvorfor skal Wideroe bytte ut disse flyene...?

Er det ikke allerede bekreftet at det siste problemet var en blokkert retur hydraulikk munning som gav de "Gear Unsafe" indikasjon og har ingenting med de to foerste problemene...?

Dag

Moderselskapet SAS har bestemt at både Widerøe og SAS skal kvitte seg med disse flyene p.g.a. av alle problemene som har vært. Selv om den siste hendelsen ikke skyldes det samme som de foregående var begeret fullt. De vil ikke risikere å miste kunder fordi kundene føler seg usikre i en Q400.

Originally posted by Egil

3. Jet i WF = Urealistisk ifølge en bekjent som flyr i SAS*.

* Ta dette med en klype salt da, men det var vist et ultimat krav fra flygerforeningen i SAS at WF ikke skulle få fly jet... Måtte le da jeg hørte det, men hva skulle ikke en sterk forening klare å presse fram av "avtaler" når de har sterk makt!!

Det stemmer at det ble inngått en slik avtale da WF ble oppkjøpt av SAS. Foreningen ville hindre at WF kom inn for å "ta" SAS sine ruter. Greit nok med en slik avtale, men etter hva jeg hadde den avtalen en tidsbegrensning på 2-3 år. Så kanskje WF får alle 737'ene til SAS og SAS får alle Dash8 til WF? :p

Med fare forå hisse på meg både gamle SK- og WF-kolleger, vil jeg påstå at vurderingen av erstatningsfly for Q400-flåten også vil kunne gi en revudering av hvem som gjør hva i konsernet. Jeg håper man på konsernnivå gjør en evaluering av hele segmentet under 100 seter, og bestemmer seg for hvem som skal drive med hva. Innlemmelsen av SAS Commuter i mainline var således frøste skritt på en samling av operasjonene.

I Sverige har man således ett selskap i SAS-gruppen som flyr både jets og turboprops,i DK har man "halvannet" (SAS Danmark + wet-lease fra Cimber) og Norge har vi to selskaper som flyrmed props og et med jets.

OM SAS skulle kjøpe inn en haug med CRJ700/900 for å erstatte Q400, er det da naturlig at både SAS.no og Widerøe får maskiner? Skal WF gå fra en (mer eller mindre) enhetsflåte til plutselig å fly både en håndfull CRJ og en stor flåte DH1/3 med de utfordringene på crew og teknisk som det fører med seg? Q400-piloter flyr i WF både Q400 og DH3, men med CRJ blir det ike fullt så enkelt. Jeg har ikke sett regnestykket, men det kan ikke være lønnsomt å drive en flåte med 4-5 fly som ikke er kompatible med resten av flåten. Kommer det RJs bør WF få alle - eller ingen!

Men, det er heller ikke sikkert SAS Mainline skal fly CRJ'ene. Se hvordan SAS har brukt wet-lease fra Cimber med CRJ200 i flere år nå, det virker som en god deal for begge selskaper. Kanskje skulle ikke mainline heller fly CRJ'ene, men la en annen operatør stå for alle operasjoner av RJs? Jeg tipper Cimber er klare for den slik løsning - og jeg VET City Airlne er sugen på det. Amerikanske ExpressJet (tidlgere CO) har lenge vært på utikk etter en business-oportunity til å komme inn på det europeiske markedet og tilby RJs etter samme modell som i USA, men så langt har de ikke fått det til. Kanskje er SAS' Q400-problemer det som gjør at de kommer inn? Sist jeg så noe fra den kanten, hadde ExpressJet 40+ ERJ-145 som var mer eller mindre klare.

Kanskje dette kunne være en mulighet for SAS/Widerøe?

Silver winner Tyrolean was commended by the judges for its innovative technical and operational achievements as well as for the achievement of a scope clause arrangement with Austrian Airlines, allowing Tyrolean the operation of all aircraft up to 110 seats.

Sakset herfra

Det er ikke aktuelt for Widerøe å fortsette å fly regionale ruter med noe annet enn Q400.

Men uansett; med den største sannsynlighet får vi tilbake Q4'en rett etter SAS har gjennomført en massiv mediakampanje på å forklare publikum forskjellen på "first generation" og "later generation" Q400. (ref. siste uttalelser fra Dueholm) Deretter får vi våre 4+2 maskiner "tilbake", og SAS inngår avtale med Bombardier om å lease 27 "nye" Q4 mens de "gamle og farlige" 27 havner i nord-amerika.

Men....

dersom det virkelig nå blir slik at ingen i SAS konsernet lenger opererer Q4, vel.. da er det helt utenkelig at widerøe skal operere med 2 forskjellige flytyper (les: ratings) for å betjene både regional og kortbane. Det blir for mange kokker i ett lite konsern. I dag kan vi mikse crew på Q4 / -300 / -100 (med unntak av kortbanene) og kan dermed operere regional rutene våre med liten risiko og merkostnader samt enor fleksibilitet all den tid difference training går over noen få dager.... men dersom vi skulle ta inn en jet (som aldri vil skjer så lenge der finnes piloter i SAS mainline) eller en helt annen turboprop vil dette skape en dyr og unødvendig tredje gruppe av piloter innenfor samme konsern innenfor samme land. (mainline, Widerøe Regional, Widerøe Kortbane.)

All den tid SAS mainline allereder opererer med en RC skala og RC maskiner, vil dette bli absurd. Dermed kan WF i fremtiden risikere å kunfly inn/ut av kortbaner med an blanding av -300 (1200m banene) og -100, mens de nye regional maskinene til SAS (hva den nå blir hvis det ikke blir q4) tar seg av all regional og boeing / airbus tar resten.

Worst case for WF: Oppsigelser i Widerøe, ansettelser i SAS. Lite sannsynlig

Middels case for WF: Midlertidige permisjoner mens SAS rydder opp i mediabildet rundt Q4. Mest sannsynlig

Best case for WF: All regional traffikk i Scandinavia går til WF som anskaffer en ny regional maskin med dette formål. Lite sannsynlig

Back