Originally posted by CK
Med fare forå hisse på meg både gamle SK- og WF-kolleger, vil jeg påstå at vurderingen av erstatningsfly for Q400-flåten også vil kunne gi en revudering av hvem som gjør hva i konsernet. Jeg håper man på konsernnivå gjør en evaluering av hele segmentet under 100 seter, og bestemmer seg for hvem som skal drive med hva. Innlemmelsen av SAS Commuter i mainline var således frøste skritt på en samling av operasjonene.
I Sverige har man således ett selskap i SAS-gruppen som flyr både jets og turboprops,i DK har man "halvannet" (SAS Danmark + wet-lease fra Cimber) og Norge har vi to selskaper som flyrmed props og et med jets.
OM SAS skulle kjøpe inn en haug med CRJ700/900 for å erstatte Q400, er det da naturlig at både SAS.no og Widerøe får maskiner? Skal WF gå fra en (mer eller mindre) enhetsflåte til plutselig å fly både en håndfull CRJ og en stor flåte DH1/3 med de utfordringene på crew og teknisk som det fører med seg? Q400-piloter flyr i WF både Q400 og DH3, men med CRJ blir det ike fullt så enkelt. Jeg har ikke sett regnestykket, men det kan ikke være lønnsomt å drive en flåte med 4-5 fly som ikke er kompatible med resten av flåten. Kommer det RJs bør WF få alle - eller ingen!
Men, det er heller ikke sikkert SAS Mainline skal fly CRJ'ene. Se hvordan SAS har brukt wet-lease fra Cimber med CRJ200 i flere år nå, det virker som en god deal for begge selskaper. Kanskje skulle ikke mainline heller fly CRJ'ene, men la en annen operatør stå for alle operasjoner av RJs? Jeg tipper Cimber er klare for den slik løsning - og jeg VET City Airlne er sugen på det. Amerikanske ExpressJet (tidlgere CO) har lenge vært på utikk etter en business-oportunity til å komme inn på det europeiske markedet og tilby RJs etter samme modell som i USA, men så langt har de ikke fått det til. Kanskje er SAS' Q400-problemer det som gjør at de kommer inn? Sist jeg så noe fra den kanten, hadde ExpressJet 40+ ERJ-145 som var mer eller mindre klare.