• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flykaos på Gardermoen

imm

ScanFlyer Crusty
Flykaos på Gardermoen

Med overskriften i krigstyper skulle man tro det virkelig var skjedd noe stort på landets hovedflyplass. Men når jeg klikket videre fikk man følgende historie:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/23/472048.html

Kanskje hadde det vært en idè å nevnt hvilket flyselskap det dreide seg om, hvilken flytype, og hvor mange som skulle med...


IMM
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Ser ut som det er TUIFly's (BLX) SE-DUO (757) som er rammet
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Originally posted by LN-BRK

Det blir sjelden flykaos ved at 1 fly står på bakken :)

I følge VG, Dagbladet og NØTTEAVISEN + TV2 er det da det blir KAOS.....:angry:
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Merkelig, VG har ikke noe om dette ...
 
Re: Flykaos på Gardermoen

For noe agurknytt! Har de ikke en eller annen krig de kan skrive om eller en sau med 6 bein? Flykaos liksom.... :drunk:

Den var jo artig: "Det er vanlig å kjøre ut flybroen automatisk, men at denne flytypen, Boeing 757, har annerledes dører som gjør at flybroen må kjøres ut manuelt."

Lurer på hva slags spesielle dører Brit.. TUIFly har på sin 757. Det går greit å kjøre automatisk på FI, CO og BA sine 757.

Hilsen,
Laurenz
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Eneste forskjellen med TUIfly og de andre som benytter 757 på Gardermoen, er at TUIfly ønsker å benytte dør 2 og ikke 1. Etter sigende for å lette lasting/lossing og få ned turnaround tiden... Ved brotilkjøring til dør 2 på 757 ligger det ikke inne software/stopp-punkt i broen, så derfor må den kjøres manuelt. At 757'n til TUI har andre dører betviler jeg imidlertid :)
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Flyet , som skulle til Samos i Hellas med rundt 200 chartergjester klokken 06.00 søndag morgen, blir nå reparert ved STS på Gardermoen. Passasjerene er fraktet til hotell, mens de venter på at flyet skal bli klart - og de kan dra avgårde.

Det aktuelle flyet skal - ifølge velinformerte Scanair.no, være en Boeing 757 fra selskapet TUIFly.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22474


Skjønner imidlertid at de rammede passasjerene oppfatter dette som kaos.
 
Re: Flykaos på Gardermoen

og noen på flightsim.no forumet konkluderte med at dette var et SAS-fly siden det var nå til reperasjon hos STS :)
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Stor forsinkelse på Torp i dag:

DK 0908 Rhodos 15:55 Beregnet ankomst 22:30
DK 0907 Rhodos 17:25 Beregnet avgang 23:30 RA

Har flyet som skulle vært brukt her, blitt brukt til å erstatte 757,en som ble skadet på OSL?
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Originally posted by GF1

Stor forsinkelse på Torp i dag:

DK 0908 Rhodos 15:55 Beregnet ankomst 22:30
DK 0907 Rhodos 17:25 Beregnet avgang 23:30 RA

Har flyet som skulle vært brukt her, blitt brukt til å erstatte 757,en som ble skadet på OSL?

Den som er skadet er en BLX maskin.......Og dette er jo DK/WhyTravel Airways
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Originally posted by pb300polar

Eneste forskjellen med TUIfly og de andre som benytter 757 på Gardermoen, er at TUIfly ønsker å benytte dør 2 og ikke 1. Etter sigende for å lette lasting/lossing og få ned turnaround tiden... Ved brotilkjøring til dør 2 på 757 ligger det ikke inne software/stopp-punkt i broen, så derfor må den kjøres manuelt. At 757'n til TUI har andre dører betviler jeg imidlertid :)

Det kommer jo an på hvilken gate man bruker. På 53 ligger "dør 2" inne, de andre gater er jeg usikker på.

Hilsen,
Laurenz
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Bruker ikke FI dør 2 på OSL? Mener å huske at vi brukte den da jeg fløy dem til OSL tidligere i år, men mulig jeg husker feil.
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Noen som vet hvorfor det er så stor forsinkelse på DK maskinen fra Torp da?
Så vidt jeg vet er dette en A321.
Og mens vi er inne på det: Mytravel hadde en hendelse i vinter der en 321 gikk sidelengs 250-300 meter og smalt inn i en betongkloss i enden av rullebanen. Havarikommisjonen skulle se på det, Har det noen gang kommet en konklusjon på om rullebanen var for glatt eller hva som egentlig skjedde?

IMM


www.maao.no
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Har det noen gang kommet en konklusjon på om rullebanen var for glatt eller hva som egentlig skjedde?

Nei, SHT bruker som oftest 1 år på endelig rapport i slike saker.

Når det er sagt, så ryktes det fra kolleger at Lufthavnsjefens ønske om å spare penger på vintervedlikehold kanksje kan ha fått konsekvenser.

Det var jo ikke den eneste saken Torp har hatt i vinter. Såvidt jeg vet har 3 tilfeller av glatt føre blitt meldt inn til SHT. :angry:
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Originally posted by LCH

Bruker ikke FI dør 2 på OSL? Mener å huske at vi brukte den da jeg fløy dem til OSL tidligere i år, men mulig jeg husker feil.

Vi har liksom hatt som vane å kjøre på dør 1 men det er fult mulig å bruke dør 2. Skal gjøre det neste gang ;) Jeg vet det er enkelte som gjør det.

Hilsen,
Laurenz
 
Re: Flykaos på Gardermoen

Ser det kommer en maskin fra Manchester som BLX 9001 kl 21.15.
Ekstrafly på gang for å hjelpe til?

Airbus 330.
 
Back
Top