Flydagen Kjeller 2012

Men F-86en skal vel ikke operere fra Kjeller? På hjemmesidene deres står det at de kommer til Rygge.

Ellers hadde det absolutt gjort seg om man kunne få lokket noen av deltakerne på Tiger Meet til Kjeller. Og det hadde heller ikke skadet å oppdatert hjemmesidene med hva man kan forvente å se på Kjeller i år :)

Men F-86en skal vel ikke operere fra Kjeller? På hjemmesidene deres står det at de kommer til Rygge.

Ellers hadde det absolutt gjort seg om man kunne få lokket noen av deltakerne på Tiger Meet til Kjeller. Og det hadde heller ikke skadet å oppdatert hjemmesidene med hva man kan forvente å se på Kjeller i år :)

Hvis vi for besøk fra Ørlandet står utvilsomt Mig29 og MiHind24 øverst på min ønskeliste. Fulgt av Mirage2000

Mirage 2000 ville jo i såfall kun ha vært static, men det hadde absolutt vært koselig ja :)

Ellers er jeg helt enig med MiG-29 og Hind :)

Nå er det en og en halv måned til Flydagen, og det er enda ikke noe informasjon om hva man kan forvente å se der... Nå er det vel snart på tide med en update?

Nå er det en og en halv måned til Flydagen, og det er enda ikke noe informasjon om hva man kan forvente å se der... Nå er det vel snart på tide med en update?

Nå står det ihvertfall på Aerostars hjemmesider at de er comfirmed til Kjeller. Så da kommer de ihvertfall. Men hadde vært på tide at Kjeller fikk ut fingern og kom med hva vi kan se.

Ja, Aerostars og Flying Bulls har jeg merket meg, men ikke noe annet... Det vil si, jeg går utifra at F-86en som skal til Rygge skal fly der. Men det er på høy tid at det kommer noe ordentlig informasjon.

Ja, Aerostars og Flying Bulls har jeg merket meg, men ikke noe annet... Det vil si, jeg går utifra at F-86en som skal til Rygge skal fly der. Men det er på høy tid at det kommer noe ordentlig informasjon.

F86 på Rygge??, du tenker vel Sola og Bodø.

Enig de bør komme med noe info. Det burde jo vært mulig å fått noe av det som er på Ørlandet på lørdagen til en visit på Kjeller. Migen og Hinden for eks.

Ta en titt på hjemmesidene til Golden Apple Operations som flyr F-86en ;)

Den kommer til Rygge den 1. juni, og blir der over helga, så drar den til Sola, Aalborg og Bodø før den returnerer til Storbritannia. Uten at jeg vet noe sikkert så gjetter jeg på at den skal fly på Kjeller, men at rullebanen på Kjeller er i korteste laget for dem, og at de derfor heller vil operere fra Rygge.

Ta en titt på hjemmesidene til Golden Apple Operations som flyr F-86en ;)

Den kommer til Rygge den 1. juni, og blir der over helga, så drar den til Sola, Aalborg og Bodø før den returnerer til Storbritannia. Uten at jeg vet noe sikkert så gjetter jeg på at den skal fly på Kjeller, men at rullebanen på Kjeller er i korteste laget for dem, og at de derfor heller vil operere fra Rygge.

Ah skjønner. Men ser den skal til Rygge rundt 26/27 august. Hva er det da?? Den er jo tilbake i England innen 1 sept.

Noen kan hjelpe ? Da jeg var guttunge fløy F86 og F84 på Kjeller. Lå selv ved enden av 30 da de suste over oss... Da var vel rullebanen kortere ?

Selv begynte jeg i 1973 å fly småfly her. Med andre ord , er ikke den lang nok for F86 ? Hadde selv en fantastisk instruktør som ble kalt "Fjellbonden" ( oppgir ikke real name her ) som var med i Flying Jokers. Mener vi pratet om dette, men husker ikke sikkert...

Sorry husker ikke.... Men ved Niteelva var de lavt over. De tok av kun i den retningen. Mener å huske at de forlenget rullebanen motcelva...

Hilsen 1946Vintage:colgate:

Tittet litt i et gammelt tidsskrift fra NFF:

LFK opprettet en egen vedlikeholdsavdeling for F-84 på Gardermoen,
da take-off fra Kjeller med JATO var upraktisk.

Det går vel helt sikkert å få en F-86 både ned på Kjeller og opp igjen, men når det bare er èn i verden så tar man vel ikke så mange sjanser. På hjemmesidene til Golden Apple Operations under "Operational Requirements" for Sabren så kan man lese "Runway: Normal minimum 6000ft lSA conditions" - altså 2000m, rullebanen på Kjeller er bare litt over 1300m.

Husk hørselvernet om man vil ha hørselen i behold. F16 bråker noe aldelees umenneskelig forferdelig. Er glad jeg har øreklokker som vanligvis brukes til skyting. Det duger. Trodde jeg skulle sprenge første gangen jeg var på flyshow da F16 tok av. Skal si såpass at jeg ikke gjentok den feilen.

Og nå får vi, for første gang på ti år, et fullt display fra en norsk F-16, det er faktisk noe av det jeg gleder meg mest til å se i løpet av årets airshow-sesong.

Er det noen som vet om det blir slik F16 acrobatikk på Bernt Balch Airshow på Kjevik 12 Mai? http://forsvaret.no/aktuelt/luftmakt/arrangementene/balchen/Sider/Program.aspx

Husk hørselvernet om man vil ha hørselen i behold. F16 bråker noe aldelees umenneskelig forferdelig. Er glad jeg har øreklokker som vanligvis brukes til skyting. Det duger. Trodde jeg skulle sprenge første gangen jeg var på flyshow da F16 tok av. Skal si såpass at jeg ikke gjentok den feilen.
Indeed, husker jeg var på Flyshow på Torp for mange år siden, når F16 dro rett oppover virket det som om bakken ristet og ørene skulle sprenge selvom jeg hadde ørepropper hehe

Last edited:
Back