Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.
Amerikansk luftfartsgigant: Dropp flyseteavgiften!

Amerikansk luftfartsgigant: Dropp flyseteavgiften !

Den mektige luftfartsorganisasjonen Airlines for America (A4A) ber den norske regjeringen stanse take off for flyseteavgiften.

I et brev til finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (begge Frp), er amerikanerne krystallklare i sine advarsler mot å innføre den omstridte avgiften som kom inn i regjeringspartienes avtale om statsbudsjettet helt i sluttfasen.
– I strid med luftfartsavtaler

I brevet trekkes det frem en rekke grunner til at flyseteavgiften ifølge A4A ikke kan innføres i norsk og internasjonal luftfart.
Les mer her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/amerikansk-luftfartsgigant-dropp-flyseteavgiften/a/23574510/

Personlig så er jeg helt i mot denne avgiften. Har null virking på klimaet.

Last edited:
Re: Amerikansk luftfartsgigant: Dropp flyseteavgiften !

Da er det kankje et håp om at de tar til fornuften.

Det der ble litt pinlig syns jeg.

1) Amerikanske selskap flyr 1/2 rute årlig til Norge...
2) Er det ikke de samme som gjør alt de kan for at DY ikke skal få fly til USA?
3) Flybransjen generelt er da også en gjeng som fremdeles har full tillegg med en oljepris på USD43...

Jeg mener... dette er bare kontraproduktivt og platt.

Synes fremdeles avgiften er teit, men altså... det faller litt til jorden når A4A gråter for sin syke mor.

De kan vel ikke gå tilbake på denne avgiften. I fjor var det plastpose-avgift... Så hadde blitt en flau tradisjon.

Akurat hvorfor amerikanske selskaper bemykrer seg for en avgift i Norge, sjønner jeg ikke helt. Det sagt, skal en ikke se bort fra at jobben med å få flere langruter fra OSL blir vanskeligere.

De kan vel ikke gå tilbake på denne avgiften. I fjor var det plastpose-avgift... Så hadde blitt en flau .

Pussig at du nevner det, for i følge div aviser er det lagt inn en bakdør i denne beslutningen og. Visstnok helt lik den de hadde i plastpose-saken.

Type at vi bestemmer dette men om vi risikerer dårlige meningsmålinger så kan vi (departementet) ombestemme oss uten å ta det opp i Stortinget.

Politikk altså... jeg prøver å aldri tenke på det eller høre politikere snakke. Jeg blir bare adrenalinsint av alt våset og renkespillet.

Pussig at du nevner det, for i følge div aviser er det lagt inn en bakdør i denne beslutningen og. Visstnok helt lik den de hadde i plastpose-saken.

Type at vi bestemmer dette men om vi risikerer dårlige meningsmålinger så kan vi (departementet) ombestemme oss uten å ta det opp i Stortinget.

Politikk altså... jeg prøver å aldri tenke på det eller høre politikere snakke. Jeg blir bare adrenalinsint av alt våset og renkespillet.

Denne du tenker på Fnate?
I innstillingen fra finanskomiteen om flyseteskatten i 2015 står det:

«Oppstår det tvil om omfang av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet».

Og:

«Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke er overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfelle får en utilsiktet virkning».

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/luftfart/slik-kan-flypris-oekningen-stanses/a/23575052/

London tilsvarer halvt år bilkjøring

12314016_10153806904677156_4695934527813006258_n.png

Miljøpartiet De Grønne kjører en kampanje om dagen hvor de påstår at London t/r tilsvarer halvt år bilkjøring.

Grovt anslått:

Boeing 737 bruker 3500 kg pr vei Oslo-London/7000 kg t/r.
La oss ta utgangspunkt i at flyet er fullt - 189 pax/7000 = 37 kg

37 kg= 46 liter.

Med andre ord en full tank på en bil.

Er det jeg, eller MDG som er på villspor?

Re: London tilsvarer halvt år bilkjøring

Er det jeg, eller MDG som er på villspor?

Jeg får litt varierende tall når jeg prøver ymse kalkulatorer på nett.. Får et utslipp på mellom 2-300 kg Co2 pr passasjer på turistklasse OSL-LHR i fullt fly. Tar vi 250 kg så tilsvarer det 2800 km i en bil som Ford Focus. Så det blir en årlig kjørelengde på 5600 km, og det er jo lite.

Men så er det min forståelse at det er mere "effektivt" å slippe ut Co2 høyere i atmosfæren, men jeg vet ikke hvilken faktor som ting må ganges med.

Om man tenker seg at belegget ikke er 100% til London og litt slikt så er det ikke sikkert at MDG's tall er urimelige; det koker kanskje ned til et spørsmål om hvilken biltype og hvilket bruksmønster man sammenligner med.

Last edited:
Spent på hva KLM sier til at de benyttes som illustrasjon her? Er vel vanlig at det benyttes "sterile" bilder for slikt?

Noen med kontakter til KLM kan vel tipse dem om at de blir "misbrukt" mot seg selv av et fjernt parti fra det norske Stortinget? Hvor ulovlig det er aner ikke jeg, men det er det sikkert andre som kan svare på...

De har neppe så veldig mye å slå i bordet med. Det er opphavsretten på bildet som har noe å si, og bruken er helt sikkert godkjent med fotograf. Hvor populært det er, er en annen sak.

Re: London tilsvarer halvt år bilkjøring

Om man tenker seg at belegget ikke er 100% til London og litt slikt så er det ikke sikkert at MDG's tall er urimelige; det koker kanskje ned til et spørsmål om hvilken biltype og hvilket bruksmønster man sammenligner med.

Helgeturer til London bruker jo heller ikke å være noe man legger ut på alene. Regn med en familie på 4 som er på fotballtur og bruk gjennomsnittlig belegg på ruta London-Oslo, så er du nok ikke så langt unna utslippet som mange familiebiler har på et halvt år. Vil man bruke KLM, så kan man jo regne med en tur Ålesund-London og bytte i Amsterdam.

Så her er det mange måter å regne på.

DY har jo selv bestemt at de ikke skal samarbeide med noen da. Så noe forskjellsbehandling er det vel ikke. Bare nok et sippete utsagn fra Norwegian.

Reisende tvinges til å betale dobbel avgift ved kombinasjonen WF/DY:

Det kan umulig Torbjørn Lothe i NHO vite, siden forskriften ennå ikke er utarbeidet.

Problemstillingen har allerede vært drøftet i Stortinget, så departmentet og politisk ledelse er obs på den.

https://www.regjeringen.no/no/aktue...ortingsrepresentant-geir-pollestad/id2467996/

Bare nok et sippete utsagn fra Norwegian.

Bare nok et sippete utsagn fra NHO, rettere sagt.

Last edited:
Men hvordan er det med de andre flyavgiftene i dag? Betales de per legg eller per reise? Tenker på passasjeravgift, securityavgift osv.

Det kan umulig Torbjørn Lothe i NHO vite, siden forskriften ennå ikke er utarbeidet.

Problemstillingen har allerede vært drøftet i Stortinget, så departmentet og politisk ledelse er obs på den.

Mulig det, men kjøper man separate billetter er det ingen mekanisme som kan fange opp at det dreier seg om transfer. Og avgiften betales ved kjøp av billett. I praksis er det dermed kun ved gjennomgående billetter at avgiften på transferflights kan droppes.

Status
Not open for further replies.
Back