Fly evakuert på Torp

Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

My bad ja. Burde ha venta til eg fekk fleire opplysningar. Å skli sidelengs er sjøvsagt dramtatisk.

Nok en gang skulle jeg ønske at journalister er litt mer seriøse i sitt arbeide, og får frem fakta før de skriver sine artikler. Her var det alt fra motor som falt av, vinger som gikk i bakken, røykutvikling i cockpit osv osv. Ja, det var til og med en Airbus 380 med plass til 555 personer som kom inn på Torp.
Hva skal til for at man blir journalist? At man kan lese og skrive?

Ellers synes jeg det skal bli spennende å få klarlagt hva som faktisk skjedde. Flyselskap og lufthavn står på hver sin side med hver sin versjon.

IMM

Journalister "lever" av å levere varene kjapt og effektivt og dette er ikke første gang de lager STORE overskrifter og blander ulike hendelser sammen. At noen av dem får dette til å bli en A380 skyldes nok nyheten om at vellykket test av å evekuere en A380 i Toulouse i helga !!:biggrin
I følge MyTravel så var det bare å bytte et nesehjul og at maskinen skulle settes inn i trafikk igjen i dag fra Gardermoen? Kan noen bekrefte at den er/skal ut å fly igjen i dag?

På Torp.no står det ikke noe om noe DK avgang. Normalt pleier pos flights å komme opp på den siden. Men det kan jo være at den går uten at det står på den siden.

Slik var det ihverfall planer om i går. Men pilotene skulle ha møte med havarikomisjonen i dag kl0900. Regner med at noe kan komme frem der slik at det blir ytteligere forsinket.

Felgen på nesehjulet hadde fått en bitte liten skade. Ytterst på felgen hadde en flik like stor som halve lillefingeren min fallt av. Bortsett fra det så jeg ingen skader.

Velkommen på forumet Sjefern!

Vennlig hilsen
IMM

Takk for det Imm :) Måtte jo innom å se hva dere holdt på med her inne.

hehehe, her skjer det litt av hvert gitt. Minst like mye spennende som på AVforum.

Leste i Sandefjords Blad idag at en passasjer ombord i flyet hadde reagert på at de landet langt inne på rullebanen: "Terminalbygget forsvant ut av syne lenge før flyet landet". Det er ikke dårlig gitt. Særlig når man har innflyving fra nord.
Nei, det må være en til med for mye hurravann innabords!

Originally posted by B737

I følge Kveldsnytt på NRK nettop var det en Airbus A380 maskin som skled av banen!!!!:lol

Snodig det. Verken intro til saken i Kveldsnytt eller innslaget sier noe mer om flyet enn at det var et charterfly ...?

Originally posted by imm

hehehe, her skjer det litt av hvert gitt. Minst like mye spennende som på AVforum.

Leste i Sandefjords Blad idag at en passasjer ombord i flyet hadde reagert på at de landet langt inne på rullebanen: "Terminalbygget forsvant ut av syne lenge før flyet landet". Det er ikke dårlig gitt. Særlig når man har innflyving fra nord.
Nei, det må være en til med for mye hurravann innabords!

Det har ennå ikke stått noe om den landet fra nord eller sør ? Kan noen si noe om det ?
:wow:

Da burde han vel ha god tid til å etablere seg på en ILS. Metaren sa riktignok vind fra 10 grader i denne stunden. Hvor mye vet jeg ikke.

Originally posted by imm

Man trenger åpenbart ikke mer, når det viser seg at enkelte lesere ikke kan tenke innenat! De fleste tilfellene du viser til her, er sitater fra passasjerer/vitner, IKKE journalistens beskrivelse. Det er en temmelig stor forskjell. Journalistene har også snakket med andre kilder, bl.a. representant for flyselskapet, fra flyhavarikommisjonen og fra flyplassen.
Hva forventer du egentlig? At journalistene skal servere fasiten før kommisjonen har konkludert?

Man kan jo begynne å tenke seg hvor mye feil journalister skriver. Med en gang man kjenner til et tema oppdager man feil. Skjønner at på temaer jeg ikke kjenner så godt må alt taes ikke så veldig bokstavelig.

Når det gjelder røyk som skulle ha kommet inn i kabinen: Selskapet benekter det, men mange passasjerer sier det fortsatt. [stupid question] Kan snø som blir sugd inn i motorene føre til at damp blir sugd inn via air conditon systemet? [/stupid question]

Originally posted by M609

Når det gjelder røyk som skulle ha kommet inn i kabinen: Selskapet benekter det, men mange passasjerer sier det fortsatt. [stupid question] Kan snø som blir sugd inn i motorene føre til at damp blir sugd inn via air conditon systemet? [/stupid question]

Jeg har opplevd dette selv faktisk! Jeg landet på Kjevik en nydelig vinterdag:skep Rullebanen var såpeglatt i følge pilotene, så de reverserte det dem kunne. Plutselig ble hele kabinen full av røykpartikler. Jeg så at kabinperonalet ble meget stressa, og kastet seg på "telefonen" inn til pilotene. The captain fortalte med en gang hva som hadde skjedd. Han sa at røykpartikler hadde blirt sugd inn i air conditionsystemet, etter at de hadde reversert så kraftig. Det gikk noen minutter før kabinen var normal igjen

Jeg har lagt merke til at det ofte kommer damp fra air-conditionanlegget paa A320 ... dette synes aa skje naar APU kobles inn eller er paa. Det kan ha vaert det samme paa TRF ved at crewet startet APU'en naar flyet stoppet og de skjoente at de var stuck.

Originally posted by Fly high

Originally posted by imm

Man trenger åpenbart ikke mer, når det viser seg at enkelte lesere ikke kan tenke innenat! De fleste tilfellene du viser til her, er sitater fra passasjerer/vitner, IKKE journalistens beskrivelse. Det er en temmelig stor forskjell. Journalistene har også snakket med andre kilder, bl.a. representant for flyselskapet, fra flyhavarikommisjonen og fra flyplassen.
Hva forventer du egentlig? At journalistene skal servere fasiten før kommisjonen har konkludert?

Det jeg forventer er riktig informasjon. Verken mer eller mindre. Jeg forventer ikke at en journalist skal komme med fasit som Havarikommisjonen kommer med om et par måneder. Men som leser forventer jeg at det jeg leser i avisen eller på nettsiden til en avis, er korrekt informasjon. Og ting som "motoren falt av og lå ved siden av flyet" "flyet var nedi bakken med vingene" osv. burde være en enkel sak å få avklart før man setter det på trykk. Hva med de bekymrede folkene som satt hjemme og leste dette her, vitende at deres barn, foreldre, venner osv var ombord.

Stort sett alle ganger jeg har vært med på hendelser som har fått medieomtale, kjenner jeg ikke igjen situasjonen som blir beskrevet i media. Og uansett hvor ivrige journalister måtte være for å få ting først ut, bør de sørge for at det de sender ut er rett.
Lite informasjon er bedre enn feil informasjon.

IMM

i følge NRK-nyhetene i kveld står maskinen på Torp fremdeles

Hvis den landet fra Nord var det sikkert det nye driftsbyggningen paxen så. Merkelig at vi ikke kan få et korrekt hendingsforløp. Alle forklarer dette ulikt. Hvorfor?

Back