Fly evakuert på Torp

Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Originally posted by CK


i følge NRK-nyhetene i kveld står maskinen på Torp fremdeles

Korrekt... FDR og CVR ble visst utmontert i ettermiddag...

....og ellers så sier vitner innenfor gjerdet at flyet landet så langt syd som W2/C, altså med 2/3 av rullebanen bak seg......

Kanskje passasjeren som mente de hadde landet etter terminalen ikke hadde fått i seg så mye hurrabrus allikevel? På sidene av nordre halvdel av banen så er det fint lite bygninger, men fra midten og sydover så er det jo driftsbyggning og hangarer som i forbifarten sikkert kan minne om en terminal...

Det virker som om det er en hel rekke personer, både inni og utenfor flyet, som er av den oppfatning at de landet veldig langt inne på stripa...
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Er det bare jeg som får assosiasjoner til Premiair-hendelsen på Gardermoen for noen år tilbake? Omstendighetene er mer eller mindre de samme, til og med samme operatør (før navneskiftet).
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

At folk har forskjellige versjoner av hendelsesforløpet er naturlig nok. Folk oppfatter ting forskjellig. Flyveren oppfatter at de landet normalt langt inne på rullebanen. Mens mange tilskuere utenfor og inni flyet oppfattet noe annet.
Når det i Sandefjords Blad snakkes om at man passerte terminalen før man landet, så må det da være snakk om den gamle terminalen som ble brukt for sikkert mer enn 20 år siden. For der den nåværende terminalen ligger, er det sikkert ikke mer enn 400 meter igjen av rullebanen. Og hvis de landet etter dette...
De landet fra Nord og mot syd. Ut over det er det helt klart ulike versjoner om hva som har skjedd. Og vi får vel bare vente til Havarikommisjonen er ferdige med sin utredning.

Flyet står fortsatt på Torp. Og står flott til for fotografering fra hovedveien slik den står nå ihvertfall.

IMM
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Hvis noen lurer på hva som var oppgitt breaking action kan dere lese det her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142377

Edit: Burde kanskje lese artikkelen ordentlig.
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Har vært en tur på Torp nå, og flyet står fortsatt parkert.

IMM
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Det var visst relativt glatt da flyet landet ...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1260615.ece
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Er ikke dette nesten en eksakt kopi av det som hendte på OSL med DC10ern for et par år siden (som andre også har nevnt her)?

Da var det også forskjell på de friksjonsverdiene som tårnet oppga og de reelle verdier. Trodde kanskje man lærte noe av det ? :lol
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Kan ikke helt se den store likheten med Premiair på OSL annet enn at de begge opplevde dårligere bremseeffekt enn oppgitt;
OSL: siste bremsemåling gjort 5,5 timer før landing, landing på en bane som primært var brukt for avgang (dvs. ikke "brukt" siste halvdel).
TRF: siste bremsemåling utført max. 30min før landing, landing på en bane som mest sannsynlig har vært brukt i begge retninger før uhellet (dvs. "brukt i hele lengden).

Siste metar før og første etter uhellet viste nordavind mellom 5 og 7 kts. Vet ikke hva den var under landing men ikke veldig usannsynlig at de landet med en liten medvindsfaktor..
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Ikke rart at de landet langt innpå banen da! Er det tårnet eller piloten som avgjør hvilken vei det landes fra?
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Er det ikke piloten som til sjuende og sist avgjør dette?
 
Replying to Topic 'Fly evakuert på Torp'

Nå er det vel ikke opplest og vedtatt AT de landet langt inn på banen.. Og er heller ikke så veldig uvanlig at dette skjer (medvindslandinger). Når det gjelder den aktuelle kvelden på Torp så kan nok en landing på bane 18 vært eneste mulighet, da det er forholdsvis høye minima på en innflygning ifra syd. Når det gjelder hvem som bestemmer hvilken bane de skal lande på er det "El Capitano" som er sjef (ref. værforhold etc. man kan desverre ikke heve røsten og kreve "straight-in landings" på godværsdager :), da er det nok andre som bestemmer).
 
Back
Top