Finnair (AY) og veien ut av Corona och Ukraina katastrofen

Det har nok ikke airBaltic «i» Tampere og SAS(/Amapola) «i» Turku noe i mot …

Ja, og blir vel ikke bedre når en av to daglige ankomster på begge byene er på den lokale busstasjonen klokken 2 om natten

https://www.aeroroutes.com/eng/230512-aymay23xtpxtz

Helsinki – Tampere Bus Station 2 daily
AY9603 HEL0010 – 0215XTP BUS D
AY9601 HEL1650 – 1855XTP BUS D

AY9604 XTP0405 – 0610HEL BUS D
AY9602 XTP1250 – 1455HEL BUS D

Helsinki – Turku Bus Station 2 daily
AY9607 HEL0010 – 0215XTZ BUS D
AY9605 HEL1650 – 1855XTZ BUS D

AY9608 XTZ0405 – 0610HEL BUS D
AY9606 XTZ1250 – 1455HEL BUS D

Finnair har inngått en avtale om å wetlease 2 A330-300 til Qantas fra høsten av

https://www.qantasnewsroom.com.au/m...ty-adding-more-aircraft-launching-new-routes/

Skal være 2 år med wetlease, som så går over i 2,5 år drylease. Så de to maskinene er vel fort da ferdig hos Finnair for godt?

https://news.cision.com/finnair/r/f...-aircraft-to-oneworld-partner-qantas,c3771761

Finnair and Qantas have entered into a long-term agreement, in which Finnair first leases two A330 aircraft with crew (wet lease) to Qantas for a period of two years, and after the wet lease period, dry leases (aircraft lease with no crew) two of its A330s to Qantas for a period of 2.5 years, starting in 2025. The wet lease of the first aircraft will start in October 2023, and the wet lease of the second aircraft will start in early 2024.

Cabin crew kommer fra de asiatiske basene mens pilotene vil slynges i en turnus HEL-BKK/SIN-SYD og tilbake

Skal være 2 år med wetlease, som så går over i 2,5 år drylease. Så de to maskinene er vel fort da ferdig hos Finnair for godt?

https://news.cision.com/finnair/r/f...-aircraft-to-oneworld-partner-qantas,c3771761

Cabin crew kommer fra de asiatiske basene mens pilotene vil slynges i en turnus HEL-BKK/SIN-SYD og tilbake

Så innkommende Finnair flight HEL-SIN i slutten av februar i SIN hadde delvis Asiatisk C/A crew , så de har antagelig cabin crew allerede i en viss utstrekning.

Så innkommende Finnair flight HEL-SIN i slutten av februar i SIN hadde delvis Asiatisk C/A crew , så de har antagelig cabin crew allerede i en viss utstrekning.

De har vel hatt outsourcet crewbaser der i endel år fra før

Ryktes de plukker opp de som ikke kommer gjennom nåløyet hos SQ

Min erfaring med de som jobber i kabinen, så langt:
BKK-ruten: 50/50
SIN-ruten: Én finne og resten fra Singapore.

Kan legge til at de tidligere denne uken annonserte en ny runde med slakt av kundeopplevelsen, denne gang i fordelsprogrammet og bagasjeregler:
- Økte poengpriser
- Nye gebyrer ved poengreiser
- 8 kg total håndbagasje for C, mot tidligere 10
- Ny billettype i Europa, Superlight Saver med kun en liten håndbagasje inkludert
- Dyreste billett i C får kun én innsjekket bagasje inkludert, og den kan ikke veie over 23 kg
- Du får ikke velge sete gratis ved innsjekk. Gjelder alle klasser og billettkategorier. Du får tildelt et sete automatisk, og kan betale hvis du ikke er fornøyd med det du får. Velger du å ikke betale fremkommer setet ditt fortsatt som tilgjengelig for andre som er villige til å betale for det. Høystatuskunder får dog fortsatt velge sete kostnadsfritt.

Legg dette til tidligere slakt, og alt i alt er det så ille at jeg er rotta som forlater skuta. Kommer ikke til å være loyal mot Finnair fremover, men flyr selvfølgelig med de hvis "alt klaffer". Jeg har avbestilt alt som er refunderbart, og har brent alt av poeng og oppgraderingsvouchers der hvor jeg kan. Platinum-medlemskap utgår i november og blir ikke fornyet.

Det nye kallenavnet er nå "Thinair".

Last edited:
Min erfaring med de som jobber i kabinen, så langt:
BKK-ruten: 50/50
SIN-ruten: Én finne og resten fra Singapore.

Kan legge til at de tidligere denne uken annonserte en ny runde med slakt av kundeopplevelsen, denne gang i fordelsprogrammet og bagasjeregler:
- Økte poengpriser
- Nye gebyrer ved poengreiser
- 8 kg total håndbagasje for C, mot tidligere 10
- Ny billettype i Europa, Superlight Saver med kun en liten håndbagasje inkludert
- Dyreste billett i C får kun én innsjekket bagasje inkludert, og den kan ikke veie over 23 kg
- Du får ikke velge sete gratis ved innsjekk. Gjelder alle klasser og billettkategorier. Du får tildelt et sete automatisk, og kan betale hvis du ikke er fornøyd med det du får. Velger du å ikke betale fremkommer setet ditt fortsatt som tilgjengelig for andre som er villige til å betale for det. Høystatuskunder får dog fortsatt velge sete kostnadsfritt.

Legg dette til tidligere slakt, og alt i alt er det så ille at jeg er rotta som forlater skuta. Kommer ikke til å være loyal mot Finnair fremover, men flyr selvfølgelig med de hvis "alt klaffer". Jeg har avbestilt alt som er refunderbart, og har brent alt av poeng og oppgraderingsvouchers der hvor jeg kan. Platinum-medlemskap utgår i november og blir ikke fornyet.

Det nye kallenavnet er nå "Thinair".

Er ikke dette i tråd med hva BA har gjort? Kanskje oneworld standard over tid?

Ser man på Norwegian og Ryanair så kommer dette til å funke fint…de tjener nok mer på de som kommer til å fly enn de som nå forlater…

Ser man på Norwegian og Ryanair så kommer dette til å funke fint…de tjener nok mer på de som kommer til å fly enn de som nå forlater…
Det har vist seg gang på gang at folk ikke ønsker å betale for ett bedre produkt. Får de ett sete og kommer seg trygt frem så trumfer det alt. Så jeg tenker at Finnair har absolutt regnet på "revenue at risk" her, og landet på at de få som forlater selskapet oppveies av de som kommer til (og eventuelle ancillary revenues de klarer å hente ut).

Det har vist seg gang på gang at folk ikke ønsker å betale for ett bedre produkt. Får de ett sete og kommer seg trygt frem så trumfer det alt. Så jeg tenker at Finnair har absolutt regnet på "revenue at risk" her, og landet på at de få som forlater selskapet oppveies av de som kommer til (og eventuelle ancillary revenues de klarer å hente ut).

I vaart marked, hvor flyselskapene gjoer det brukbart, stemmer det overhodet ikke at folk ikke oensker aa betale for ett bedre produkt !. I 2018 innfoerte de fleste selskapene en form for Economy+ felled for disse produktene var at de gav bender benplass 4”-5” esktra, priority boarding og mange gir ogsaa gratis alkohol med en oppgradert snack. Dette koster avhengig av strekning 50-200 USD og er saa aa si alltid utsolgt !

Det selves nok til at prisene for dette i det store og held har dobblet segment de siste aarene.

Ellers er vel Finnair omtrent det eneste av de litt større og mellomstore europeiske selskapene som ennå ikke har tatt en beslutning om flåtefornyelse på kortdistanse gjennom å enten motta eller bestille neste generasjons fly.

Airbus A319 og A320 flåten deres er jo nå over 21 år i snitt, A321 9 år, mens E190 gjennom NoRRA 15 år.

Back