Så går der vel ikke længe før SAS laver tilsvarende "forbedringer" i deres on board produkt på long haul . . . .![]()
Er vel ikke så mye igjen å kutte der vell

Så går der vel ikke længe før SAS laver tilsvarende "forbedringer" i deres on board produkt på long haul . . . .![]()
Finnair will cease flying two of its shortest domestic routes, replacing air service between its Helsinki hub and the cities of Turku and Tampere with a bus connection as of May 1, 2023.
Helsinki til Turku og Tampere forsvinner og byttes ut med buss
https://www.aviation24.be/airlines/...to-economic-and-environmental-considerations/
Det har nok ikke airBaltic «i» Tampere og SAS(/Amapola) «i» Turku noe i mot …
Helsinki – Tampere Bus Station 2 daily
AY9603 HEL0010 – 0215XTP BUS D
AY9601 HEL1650 – 1855XTP BUS D
AY9604 XTP0405 – 0610HEL BUS D
AY9602 XTP1250 – 1455HEL BUS D
Helsinki – Turku Bus Station 2 daily
AY9607 HEL0010 – 0215XTZ BUS D
AY9605 HEL1650 – 1855XTZ BUS D
AY9608 XTZ0405 – 0610HEL BUS D
AY9606 XTZ1250 – 1455HEL BUS D
Finland’s flag carrier and largest airline announces that it will make available new flight connections to Stockholm Bromma (BMA) airport from 29 October. The expansion is a response to the increasing demand for travel between Finland and Sweden.
The Finnair A330 aircraft will operate selected Qantas flights between Sydney and Singapore from late October and all flights between Sydney and Bangkok from late March 2024
Finnair har inngått en avtale om å wetlease 2 A330-300 til Qantas fra høsten av
https://www.qantasnewsroom.com.au/m...ty-adding-more-aircraft-launching-new-routes/
Finnair and Qantas have entered into a long-term agreement, in which Finnair first leases two A330 aircraft with crew (wet lease) to Qantas for a period of two years, and after the wet lease period, dry leases (aircraft lease with no crew) two of its A330s to Qantas for a period of 2.5 years, starting in 2025. The wet lease of the first aircraft will start in October 2023, and the wet lease of the second aircraft will start in early 2024.
Skal være 2 år med wetlease, som så går over i 2,5 år drylease. Så de to maskinene er vel fort da ferdig hos Finnair for godt?
https://news.cision.com/finnair/r/f...-aircraft-to-oneworld-partner-qantas,c3771761
Cabin crew kommer fra de asiatiske basene mens pilotene vil slynges i en turnus HEL-BKK/SIN-SYD og tilbake
Så innkommende Finnair flight HEL-SIN i slutten av februar i SIN hadde delvis Asiatisk C/A crew , så de har antagelig cabin crew allerede i en viss utstrekning.
Så innkommende Finnair flight HEL-SIN i slutten av februar i SIN hadde delvis Asiatisk C/A crew , så de har antagelig cabin crew allerede i en viss utstrekning.
Min erfaring med de som jobber i kabinen, så langt:
BKK-ruten: 50/50
SIN-ruten: Én finne og resten fra Singapore.
Kan legge til at de tidligere denne uken annonserte en ny runde med slakt av kundeopplevelsen, denne gang i fordelsprogrammet og bagasjeregler:
- Økte poengpriser
- Nye gebyrer ved poengreiser
- 8 kg total håndbagasje for C, mot tidligere 10
- Ny billettype i Europa, Superlight Saver med kun en liten håndbagasje inkludert
- Dyreste billett i C får kun én innsjekket bagasje inkludert, og den kan ikke veie over 23 kg
- Du får ikke velge sete gratis ved innsjekk. Gjelder alle klasser og billettkategorier. Du får tildelt et sete automatisk, og kan betale hvis du ikke er fornøyd med det du får. Velger du å ikke betale fremkommer setet ditt fortsatt som tilgjengelig for andre som er villige til å betale for det. Høystatuskunder får dog fortsatt velge sete kostnadsfritt.
Legg dette til tidligere slakt, og alt i alt er det så ille at jeg er rotta som forlater skuta. Kommer ikke til å være loyal mot Finnair fremover, men flyr selvfølgelig med de hvis "alt klaffer". Jeg har avbestilt alt som er refunderbart, og har brent alt av poeng og oppgraderingsvouchers der hvor jeg kan. Platinum-medlemskap utgår i november og blir ikke fornyet.
Det nye kallenavnet er nå "Thinair".
Det har vist seg gang på gang at folk ikke ønsker å betale for ett bedre produkt. Får de ett sete og kommer seg trygt frem så trumfer det alt. Så jeg tenker at Finnair har absolutt regnet på "revenue at risk" her, og landet på at de få som forlater selskapet oppveies av de som kommer til (og eventuelle ancillary revenues de klarer å hente ut).Ser man på Norwegian og Ryanair så kommer dette til å funke fint…de tjener nok mer på de som kommer til å fly enn de som nå forlater…
Det har vist seg gang på gang at folk ikke ønsker å betale for ett bedre produkt. Får de ett sete og kommer seg trygt frem så trumfer det alt. Så jeg tenker at Finnair har absolutt regnet på "revenue at risk" her, og landet på at de få som forlater selskapet oppveies av de som kommer til (og eventuelle ancillary revenues de klarer å hente ut).
The oneWorld member will increase Helsinki – Bangkok Suvarnabhumi service from 7 to 11 weekly, effective 30OCT23. A350-900XWB operates this route.
In June, Finnair carried 997,200 passengers, which was 9.9% more than in June 2022 and 3.8% more than in May 2023.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.