Finnair (AY) og veien ut av Corona och Ukraina katastrofen

Har de ikke gjort det før? OSM rekrutterte ihvertfall etter amerikansk crew for dem for noen år siden.

Det er vel endel ruter som alt opereres av outsourcet crew, så virker være en økning her

I tillegg har de i dag annonsert at 150 ikke-flyvende ansatte må finne seg nye jobber

https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=4404294

Finnair reduces approximately 150 jobs as it responds to the impacts of the Russian airspace closure; some can continue employment in a new role at Finnair
 
Det er vel endel ruter som alt opereres av outsourcet crew, så virker være en økning her

Singapore-ruten har f.eks. ett finsk cabin crew og resten fra Singapore. Det er ganske tragisk service på ruten, og man får inntrykk av at de som jobber der er de som havnet lengst ned på listen av søkere til Singapore Airlines. Hvis det er det som blir standarden fremover på flere ruter så er det ganske sørgelig.
 
Finnair kommer tilbake med mer kapasitet til Asia neste sommer.

Osaka setter tilbake på rutekartet med 3x ukentlig, mens HEL-NRT øker til 4x ukentlig

I tillegg går Hong Kong og Delhi opp til daglige flighter

https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=4430915

Finnair adds flights between its Helsinki hub and key destinations in Asia for summer 2023. Finnair resumes flights between Helsinki and Osaka with three weekly flights and adds frequencies to Tokyo Narita Airport. Finnair also adds frequencies to Hong Kong and Delhi, operating daily to both of these cities during the 2023 summer season.
 
I tillegg til Bodø, legges også Ljublana og Milano Linate til på rutekartet til sommeren. Og BER, CPG, VNO og RIX får økte frekvenser

https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=4444993

Finnair has updated its traffic programme for short-haul flights in the summer season 2023. Finnair will fly to more than 50 destinations in Europe, and has now added frequencies to several European capitals, such as Berlin, Copenhagen, Vilnius and Riga.

Bodø is a new destination for Finnair, with three weekly flights during the high season, and summer 2023 will also see Ljubljana coming back as a destination. In addition, Finnair will start flying to the conveniently located Linate Airport in Milan, in addition to flying to Milan’s Malpensa Airport.
 
Det skal nok heller være CPH. G og H står ved siden av hverandre, vanskeligwre å bomme på P og G.
 
Finnair vurderer å outsource stillingene til 450 kabinansatte, da på langrutene

https://check-in.dk/finnair-overvejer-at-outsource-450-job-i-kabinen/

Ser ut som det er oppnådd en enighet med de kabinansatte om en innsparingsavtale, slik at outsourcing planen legges på is

https://www.aviation24.be/airlines/...increase-subcontracting-in-inflight-services/

A savings agreement has been reached with Finnair’s cabin crew. As a result, Finnair has today concluded the change negotiations it started in November and discontinued the subcontracting plan for inflight services on routes to/from Thailand and North America. The savings agreement is valid until the end of 2025.
 
Finnair kjører en liten "enhancement" på serveringen ombord, for å spare penger. Ikke veldig stor forendring, men det kuttes litt i både mengde og kvallitet her og der. Som f.eks går fra Champagne til musserende på business i Europa, dropper servering nummer to på "kort-longhaul" (JFK/DXB) etc

https://www.finnair.com/fi-en/bluew...-finnair-flights-starting-on-19-april-2908084

Så går der vel ikke længe før SAS laver tilsvarende "forbedringer" i deres on board produkt på long haul . . . .🥴
 
Back
Top