• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Finnair (AY) og veien ut av Corona och Ukraina katastrofen

Ellers er vel Finnair omtrent det eneste av de litt større og mellomstore europeiske selskapene som ennå ikke har tatt en beslutning om flåtefornyelse på kortdistanse gjennom å enten motta eller bestille neste generasjons fly.

Airbus A319 og A320 flåten deres er jo nå over 21 år i snitt, A321 9 år, mens E190 gjennom NoRRA 15 år.

Funderade på detta redan under min tid i flybranchen, men AY är ju känd för att ta ut det mesta av sina maskiner. De har haft bara problem med de maskiner som de köpt utifrån. De två Sabena 319 som var inne(bara problem), Virgin A340 + AF 340.....problem i stor grad.
Så länge de håller sina maskinerna köpta och under sin kontrol så går det bra för AY.
Och ingen storköpare heller....men beställnings kön börjar ju bli ganska lång så det är nog flere år innan AY beställer. Ser inte dem som en Boeing kund men man vet aldrig...
 
I forrige ukes FR24 podcast ble det hevdet at Finnair ikke har noen nærliggende planer om å fornye deres noe aldrende kortdistanseflåte. En litt tynn unnskylding var risiko for feil ved "ny" teknologi, men mistenker det ligger et par andre argumenter bak der også.
 
Nå skal det hentes €600 millioner i friske penger, for å kunne nedbetale lån. Det meste går til å nedbetale lånene fra den finske staten, og siden de jo eier 55.8% av Finnair så blir det jo i praksis og delvis betale Finnair for at de skal kunne betale det de skyldes en

https://company.finnair.com/en/media-centre/all-releases/news?id=4DFF7DC0579FE164

Eller €570 millioner for å være litt mer nøyaktig

https://company.finnair.com/en/media-centre/all-releases/news?id=C02E174BBBCAE17D

Finnair announces the terms and conditions of its fully underwritten rights offering of approximately EUR 570 million
 
Da var aksjeemisjonen i orden

https://company.finnair.com/en/media-centre/all-releases/news?id=A1EAF23F9A8E5A35

Finnair will receive gross proceeds of approximately EUR 570.4 million from the Offering, which includes the EUR 318.6 million pro rata subscription by the State of Finland through the offset of a corresponding amount of the capital loan, granted to Finnair by the State of Finland, in accordance with the terms and conditions of the Offering, which will not generate any gross proceeds in cash to Finnair.
 
Ny CEO på plass

https://company.finnair.com/en/media-centre/all-releases/news?id=66AE30DBDD8F4E38

Finnair has appointed Turkka Kuusisto (44, MSc. Tech) as CEO of Finnair and he will start in this role on 11 July 2024 at the latest. Kuusisto joins Finnair from Posti Group Corporation, where he has served as the CEO since 2020. Prior to his CEO role in Posti Group Corporation, Kuusisto served in senior leadership positions in Posti Group Corporation and in Lindorff Group.
 
«Kuusisto served in senior leadership positions in Posti Group Corporation and in Lindorff Group.»

Da sørger han nok i hvert fall for at inkassokravene blir sendt ut!
 
Da var maskin nummer to igang med å fly for Qantas og BKK-SYD ruten. OH-LTS som er sendt østover, sammen med OH-LTR. Usikker på om de etterhvert skal rullere maskinene.
 
Back
Top