• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Finnair (AY) og veien ut av Corona och Ukraina katastrofen

Ska bli intressant att följa AY longhaul på ARN.
Just nu på sommaren flyger AY ARN-JFK/LAX daily.
På vintern flög AY ARN-BKK/HKT/MIA.
 
Finnair forbereder ny strategi for selskapet. Denne forventes klar alt i høst(2022).

Strategien vil bygge på justeringene som ble gjort i Q1 og Q2 2022 der strategien var å dreie fokuset mer mot vest og Sør-Asia, og samt introdusere et nytt spareprogram som tar sikte på å kutte kostnadene med 60 millioner euro. I tillegg til disse planene vil Finnair legge en ny strategi knyttet til nettverk og flåte, kostnadsstruktur, inntektsstrøm og balanse.

https://investors.finnair.com/en/finnair-as-an-investment

https://www.helsinkitimes.fi/busine...-strategy-due-to-closed-russian-airspace.html
 
Russiske reisebyråer og turoperatører åpner nå muligheten for at russere som vil på ferie til Europa kan reise via Helsinki og benytte Finnair sine ruter derfra. Mellom St. Petersburg og Helsinki er det et godt busstilbud. Så langt har russiske turister til Europa kunne reise via Istanbul, men flybilletter fra Helsinki til for eksempel Paris og Roma er langt billigere enn tilsvarende fra Istanbul. For enkeltreisende er det også lett å kjøpe billetter til Finnair via russiske nettsider.

Imidlertid sier reiselivsfolk i Russland også at interessen blant russere flest for å reise til Europa for tiden er svært liten.
 
Finnair forbereder ny strategi for selskapet. Denne forventes klar alt i høst(2022).

Strategien vil bygge på justeringene som ble gjort i Q1 og Q2 2022 der strategien var å dreie fokuset mer mot vest og Sør-Asia, og samt introdusere et nytt spareprogram som tar sikte på å kutte kostnadene med 60 millioner euro. I tillegg til disse planene vil Finnair legge en ny strategi knyttet til nettverk og flåte, kostnadsstruktur, inntektsstrøm og balanse.

https://investors.finnair.com/en/finnair-as-an-investment

https://www.helsinkitimes.fi/busine...-strategy-due-to-closed-russian-airspace.html


Vad ska vi gissa på vad gäller flottan? Tänker spontant att antingen A330 eller A350 ligger risigt till för utfasning?
 
Ifølge London Air Travel på twitter så kuttes Krabi og ORD i vinter fra HEL.
 
Finnair har vunnet anbudet på de 5 finske PSO rutene frem til våren 2023, med opsjon et år til. Så da holder de noen ATRer i trafikk og er sikret litt inntektsgivende arbeid der

https://yle.fi/news/3-12610989

National airline Finnair has won a tender organised by the Finnish Transport and Communications Agency (Traficom) to provide flights to five provincial airports, the state agency has announced in a press release.
 
Betyr dette at DAT og NyxAir eller hva de heter ryker ut nå?

Espen
Ja,
Amapola Flyg m/F50 (HEL-JOE), siste flight 8. august.
DAT m/ATR42 (HEL-KAJ), siste flight 14. august.
NyxAir m/SF3-S20 (HEL-KOK-KEM/HEL-JYV), siste flight på HEL-JYV var 8. august og HEL-KOK-KEM 14. august.
 
Finnair har nå lagt ut de tre rutene til DOH også for sommeren 2023, så tydeligvis en langsiktig plan her for å holde 3 A330-300 maskiner i drift

https://www.aeroroutes.com/eng/220909-ayns23qa

Finnair this week opened reservation for service to Qatar during Northern summer 2023 season, for travel on/after 26MAR23. The oneWorld member will continue to operate Airbus A330-300 aircraft from Copenhagen, Helsinki and Stockholm Arlanda.
 
Finnair ønsker å kutte flåten 15%.

I følge kilder skal flåten reduseres med opp til 15 % alltså 12 fly. Trolig inkluderer dette både A350 og A330 samt noen av de eldre flyene av A320-serien. Alle A330-300 er det ikke aktuelt å kvitte seg med ettersom de er helt sentrale i det nye samarbeidet med Qatar som forutsetter at minst 3 av dem beholdes. Flyvningene til Doha og codeshare-samarbeidet med Qatar gir en smidig tilgang til Asia uten at Finnair trenger å fly disse rutene selv.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14926
 
Last edited:
Finnair ønsker å kutte flåten 15%.

I følge kilder skal flåten reduseres med opp til 15 % alltså 12 fly. Trolig inkluderer dette både A350 og A330 samt noen av de eldre flyene av A320-serien. Alle A330-300 er det ikke aktuelt å kvitte seg med ettersom de er helt sentrale i det nye samarbeidet med Qatar som forutsetter at minst 3 av dem beholdes. Flyvningene til Doha og codeshare-samarbeidet med Qatar gir en smidig tilgang til Asia uten at Finnair trenger å fly disse rutene selv.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14926

Det ryktes at wetlease med LH Group forlenges.

Det ville i så fall hjelpe Finnair å redusere sine "egne" flåte og samtlidlig skalere ned sine kostnader
 
Betyr dette at DAT og NyxAir eller hva de heter ryker ut nå?

Espen

Ja,
Amapola Flyg m/F50 (HEL-JOE), siste flight 8. august.
DAT m/ATR42 (HEL-KAJ), siste flight 14. august.
NyxAir m/SF3-S20 (HEL-KOK-KEM/HEL-JYV), siste flight på HEL-JYV var 8. august og HEL-KOK-KEM 14. august.

Det er ikke sikkert DAT er helt ute, da det ikke er umulig de kommer inn som Wetlease på noe her

https://www.ch-aviation.com/portal/news/120090-finlands-norra-launches-psos-mulls-wet-leasing

Finnair (AY, Helsinki Vantaa) has finalised the agreement covering its planned Public Service Obligations (PSO) routes in Finland, starting on October 28, 2022, and is considering wet-leasing capacity from DAT LT (R6, Kaunas) for these operations.
 
Selv om de såvidt klarte et positivt driftsresultat i Q3 så ble totalen negativ, og året under et kommer fortsatt bli blodrødt.

Men de jobber videre med en oppdatert strategi utover høsten, som jo i praksis er en eller annen form for kutt i kostnader

https://www.finansavisen.no/nyheter...ir-til-a-endre-kurs?internal_source=sistenytt

Finnair fikk et resultat etter skatt på minus 37,2 millioner euro i tredje kvartal, noe som er en forbedring fra minus 115,1 millioner euro i samme periode i fjor.

Driftsresultatet gikk fra minus 106,0 til pluss 19,2 millioner euro, og var positivt for første gang siden fjerde kvartal 2019.
 
Finnair har nå lagt ut de tre rutene til DOH også for sommeren 2023, så tydeligvis en langsiktig plan her for å holde 3 A330-300 maskiner i drift

https://www.aeroroutes.com/eng/220909-ayns23qa

Nå kunne de vel fått disse avtalene uansett, men de har også lagt på codeshare på Qatar sine ruter videre til Australia

https://www.aeroroutes.com/eng/221108-ayqrcodeshare

Finnair operated by Qatar Airways
Doha – Adelaide
Doha – Brisbane
Doha – Perth
Doha – Sydney
 
Back
Top