Fenomenet flyskam

Unnskyld, hva? Hvor er kilden din for dette? Hvorfor framstiller du slike påstander som fakta, når du tydelig (for oss som jobber med temaet iallefall....) ikke har peil?
Kull er jo på vei ned i Tyskland så vidt jeg vet? Økte vel et par år fra 2011 da de stengte en del atomkraftverk etter Fukushima, men er godt på vei ned nå.

Kull er jo på vei ned i Tyskland så vidt jeg vet? Økte vel et par år fra 2011 da de stengte en del atomkraftverk etter Fukushima, men er godt på vei ned nå.

Helt korrekt, Henshaw. Utover at jeg vil si "hva er økning?": et kullkraftverk som er bygget i 2011, ble planlagt i år 2004... Og et kullkraftverk som gikk på nett i 2015, ble bygget i 2011. Det er vanskelig å sette sammenhenger, da en godkjenning av planene for å bygge, og selve byggeprosessen, tar flere år. Godkjenninger og tillatelser er prosesser som i Tyskland tar minst 10-20 år, byråkratiet er helt villt.

Ytterligere er uttalelsene til robertaas om vindmøller også unyanserte og stort sett bare polariserende. Det har lite med virkelighetens verden å gjøre.

Unnskyld, hva? Hvor er kilden din for dette? Hvorfor framstiller du slike påstander som fakta, når du tydelig (for oss som jobber med temaet iallefall....) ikke har peil?
Hva er det du har problemer med? At kullkraft fortsatt er fullstendig domminerende i Tyskland til tross for masse pr-jippo hver gang de setter opp en sterkt subsidiert fulgedreper?

640px-Electricity_Production_in_Germany.svg.png

Hva er det du har problemer med? At kullkraft fortsatt er fullstendig domminerende i Tyskland til tross for masse pr-jippo hver gang de setter opp en sterkt subsidiert fulgedreper?

Fantastisk at du subtilt endrer påstandene dine.

Først skriver du:

Nja.... da må man faktik også ha grønn produksjon av energien. Ser vi fx til Tyskland så satser man masse på kullkraftverk for å lage strøm.

For deretter å nå skrive:

kullkraft fortsatt er fullstendig domminerende i Tyskland

Det er stor forskjell på å "satse masse på", vs å ha en energimix som er dominert av noe. Det er helt feilaktig å si at Tyskland "satser masse på". Det du framstiller er så wildly langt vekk fra virkeligheten at det er vanskelig å forholde seg til, særlig når egen jobb er nettopp det som diskuteres.

I stedet for å bruke utdaterte "første jeg kom over når jeg googla, som var enig med mine meninger"-diagram, kan vi jo benytte oss av data som for det første er oppdaterte, og for det andre er relevante:

fig3a-gross-power-production-germany-1990-2018-source-1.png

Å snakke om "kull" er liksom også noe snevert: brunkull er fullstendig utdatert og er omtrent på høyde med å stå å fyre opp noe MDF-plater i en bakgård for å fyre seg varm. I tillegg til de enorme ødeleggelsene utvinningen av brunkullet påfører jorda pga dagverk iso. gruvedrift. Steinkull er svært varierende, et gammelt steinkullkraftverk fra 1970 har helt annen teknikk og regelverk å forholde seg til, enn et nybygget steinkullkraftverk fra 2015. De færreste har peiling på hvordan et steinkullkraftverk ser ut, og hva det innebærer. Uansett om vi snakker om brunkull (lignitt) eller steinkull (antrasitt/hard coal) - så er trenden helt tydelig på veg ned i Tyskland.

I all øvrighet: robertaas, kjenner du overhodet til noen som helst datasett fra vindparker utover at du har lest krigsoverskrifter fra facebooksiden til "sinte norske hvite menn på 50" som ELSKER å dele innlegg om stakkars ørner uten vinger? Mens de ironisk nok har null problemer med at norge slakter ned rødlistede rovdyr så det ljomer etter, så er det de forferdelige vindmøllene som har knerta 96 ørn, 200 rype og noen hauker på 14 år som er "et samfunnsproblem"?? (kilde: https://www.faktisk.no/faktasjekker/wRV/100-havorner-funnet-drept-av-vindturbiner-pa-smola ) --- bare i 2018 drepte norske jegere nesten 200,000 rype (gang det med 14 ...) - i tillegg til 50,000 andre fugler. 172 ulv er skutt og drept av norske jegere siden 2008. Siden 2008 er 403 ørn skutt og drept av jegere i Norge. Hvor er ramaskriket om det? Hvor er facebookgruppene og syrlige kommentarer om "hvor er de ekte naturvennene", fire ganger så mange ørn tas av jakt og jegere i Norge som vindmølleparkene. Og jeg har ikke sett deg, robertaas, aktiv i f.eks Bygdefolk for rovdyr eller andre grupper på facebook. (Kilde til statistikk: https://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/faktaside/jakt ).

I all øvrighet volum 2: kjenner du til tallene fra Tyskland, overhodet? Jeg har faktisk jobbet i en bedrift som skrev en rapport for vurderingen av plassering av ny vindkraftpark i nord-tyskland. Rovfugl er av mindre interesse her, da rovfuglen for det meste faktisk trives med vindmøller da de har en uberørt og høytliggende hekkeplass - og de fleste av små rovfugl i Tyskland er raske nok til å fly mellom rotorbladene. Det største problemet her nede er flaggermus, jeg ser ikke noen tårevåte innlegg om det fra hvite-menn-over-50-facebookinnleggene? Hvor er vitenskapen i anti-milj-sutret?

Her er en omfattende studie fra 2016 som viser at de fleste fuglene som tas av vindmøller er duer:
https://www.bmu.de/themen/natur-bio...vogelschutz/windkraftanlagen-und-greifvoegel/

Det estimeres at ca 100,000 fugl tas av vindmølleparker i Tyskland pr år. Til sammenlikning dør estimert 18 millioner fugl pga krasj i glassvinduer, og ca 1 million fugl skytes av jegere. For ikke å snakke om alle som tas av biltrafikk. Det er greit om man tar et skritt tilbake og ser litt på perspektiv og saklighet, statistikk og datasett.

For ordens skyld: jeg er ikke noe storfan av vindmølleparker, og synes de skaper alt for mye støy samt visuell plage til å være aktuelle onshore. Offshore kan jeg akseptere det med riktige sikkerhetstiltak både under utbygging og drift.

***MOD***

La oss gjøre et forsøk på å holde oss litt nærmere tema FLYSKAM

så får vi ta den generelle klimadiskusjonen et annet sted

***MOD***

***MOD***

***MOD***

Var det da man skulle spørre om hvordan flyskam og fredspris henger sammen .. ? :stir

*dukker*

Jeg føler ingen særlig flyskam. Jeg tenker meg nok litt om, hvis jeg skal til Gøteborg eller Kristiansand, og har tatt både tog og buss.
Men jeg bruker omtrent like mye tid på hytta som på andre reiser. Der fyres det i hovedsak med ved. Det frigitte karbonet bindes (relativt) raskt opp i nye trær, og energien kan vel derfor sees på som fornybar.
Hvorfor får man ikke dette til i biobrensel-bransjen? Det må finnes enorme mengder trevirke som ikke er atraktive for salg, men som kan brukes til drivstoff og brensel, som går til spille idag.

Last edited:
***MOD***

***MOD***

Å krabbe opp på taket på et fly ved London City Airport for å stoppe flytrafikken er vel i henhold til temaet:
https://www.tv2.no/nyheter/10906452/

Jeg kan for øvrig anbefale et par andre debattforum for debatt om klimaet,
med det engasjementet det tydeligvis er her inne så kan det bli ganske livlig på disse to:

https://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima

http://klimadebatt.com/forum/index.php

Last edited:
Å krabbe opp på taket på et fly ved London City Airport for å stoppe flytrafikken er vel i henhold til temaet:

La deicingsesongen begynne ... :p

Thunberg drar inn 2400 kommentarer på Dagbladets kommentarfelt .. Saken om vanskelige kjøreforhold har 2 - to. Kanskje heller ikke så rart at klikkåte redaktører kjører hardt på. Hun er jo glimrende butikk.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

OK – nå har det vært nok kullkraft i denne tråden. Jeg foreslår at vi tar flyskam på alvor og setter opp noen prioriteringer for hvordan flytrafikken kan minskes, men ikke avskaffes.

1 Det innføres statlig styrt prisregulativ på flyreiser der antall kilometer avgjør prisen. Merinntektene deles mellom staten og flyselskapene. At flyselskapene har god og forutsigbar økonomi er i alles interesse. Og de reisende vet alltid hva flyreisen koster. Bergen – Oslo 2218,- for eksempel

2 Hver dag flyr en masse mennesker rundt om fordi de skal på kurs. Kursholderne kan legge ut foredragene sine på nettet og så ha nettmøter med deltakerne.

3 Samme gjelder mindre møter. Videokonferanser bør avløse fysiske møter

4 Store møter og konferanser. Disse legges til Oslo. Folk fra Stavanger, Bergen og Trondheim bruker nattog og ettermiddagsekspress til og fra. Toget bruker lengre tid enn flyet, men nå sitter jo folk stort sett bare å trykker på mobilen sin, og om man sitter i et togsete eller hjemme i sofaen og gjør det er ett fett

5 Storbyferier og ovale helger avglorifiseres. Det er stort sett middelklassen som reiser på disse og man oppsøker ikke noe unikt i andre store byer. Produkter, restauranter og kulturtilbud er omtrent som hjemme uansett. Hender noen kommer hjem og sier at alt er så billig. Hvis man legger på prisen for flybillett og overnatting er ingenting billig i utlandet.

6 Sydenferier avglorifiseres og stemples opp som ekstremharry. Eneste som skiller Syden fra hjemme er at det er varmt der, også i sjøen. Ellers er det ene sydenstedet forbausende likt det andre med tanke på mat, underholdning og hotellfasiliteter.
Og hvis noen bare må ned i varmen, kan de like godt flytte til varmen. Alt er mulig i EUs indre marked.

7 Oversjøiske sydenturer forbys. Ingen skal fortelle meg at strendene i Thailand eller Karibia er så unike at noen bare må reise dit.

8 Tax Free på flyplasser avskaffes. Drift av flyplasser dekkes 100 prosent gjennom passasjeravgifter.

Knapt noen vil få et dårligere liv hvis disse reglene innføres, og luftfarten vil fremdeles leve i beste velgående, slik den også gjorde på 80- og 90-tallet.

..............., og luftfarten vil fremdeles leve i beste velgående, slik den også gjorde på 80- og 90-tallet.

Da må du gjeninnføre regulering og konsesjoner og distriktene må tåle Happy-billetter til 3500 fra nord til sør ...

Da blir ihvertfall flybillettene bli dyrere enn Flytoget .. :stir

5 Storbyferier og ovale helger avglorifiseres. Det er stort sett middelklassen som reiser på disse og man oppsøker ikke noe unikt i andre store byer. Produkter, restauranter og kulturtilbud er omtrent som hjemme uansett.
Så istedenfor helgetur til Machu Picchu så burde jeg gått opp på Grefsenkollen? Og istedefor å se nattmarkedet i Luang Prabang under en helgetur så burde jeg sett markedet på Stortorget?

Flyskam?

Hvorfor skamme seg når flyet man reiser med flyr til destinasjonen uansett om du er med eller ikke? Tror man at flyet blir kansellert?:headbang
Hvis du tar toget til København i morgen i stedet for fly, så har du faktisk ikke spart et gram CO2. Kanskje tvert i mot
Så nei, du har ikke vært med på å redde verden.

:fly

Jepp og om flere luringer ikke blir med så vil flyene være halvtomme.

På sikt vil flyselskapene fly rundt med tomme fly uten PAX.

Hmmm.. er det forresten det vi kaller Cargo?

Det er klart, etterspørsel påvirker på ingen måte rutetilbudet eller antall flyvninger.

Du er forresten bare én av mange – og om ikke du flyr så vil sikkert kompisen din i India eller Kina gjøre det.
We might as well give up.

https://www.worldometers.info/world-population/

Da minner vi alle om hva som ble meldt fra moderatorene før helgen:

***MOD***

***MOD***

Skulle noen savne noen av sine eller andres poster, ja, så hadde den neppe noe med Flyskam å gjøre, og bør heller tas på andre forum

Eh, nei.

Skjønner. Vel, slik jeg tolker situasjonen tror nok ikke de som tar tog istedenfor fly til København i morgen at morgendagens flyavgang kommer til å kanselleres som følge av dette.

Ambisjonen er nok noe mer langsiktig enn så. Det finnes mange eksempler på at endringer i billettsalg kan påvirke antallet flyavganger. (Spør hvilken trafikkplanlegger som helst.) Det er nok slike endringer de prøver å bidra til.

Flyskam?

Hvorfor skamme seg når flyet man reiser med flyr til destinasjonen uansett om du er med eller ikke? Tror man at flyet blir kansellert?:headbang

Hvis du tar toget til København i morgen i stedet for fly, så har du faktisk ikke spart et gram CO2. Kanskje tvert i mot

Så nei, du har ikke vært med på å redde verden.

Kjære vene. Når man snakker om jeg og du i denne sammenhengen, menes det ikke meg og deg, men alle jegene og duene.
Hvis du ikke tror på forbrukermakt, bør du flytte til DPRK. Et fristed enn så lenge...

Back